• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har tänkt skaffa mobilt bredband för att kunna maila och använda Skype när vi är ute med husbilen. Vilken operatör ska man välja?

Hälsar Marianne och Lars :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Har tänkt skaffa mobilt bredband för att kunna maila och använda Skype när vi är ute med husbilen. Vilken operatör ska man välja?
Hälsar Marianne och Lars :confused:

Det finns många lösningar som du kan läsa om i andra trådar. I Sverige använder jag själv mitt ordinarie dataabonnemag eller Tele 2:s kontantkort i mobilen som får tjänstgöra som bärbar WiFi-hotspot. Det kostar max 3 kr per dag och du kan använda 100 MB/dag.

I utlandet finns det olika kontantkortslösningar, tex Aldikort i Tyskland för € 7,99 för en månad eller gratis WiFi i stora delar av Europa.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband

Hur är det med Aldi kort behöver den nå adress i Tyskland?

Leif
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Hur är det med Aldi kort behöver den nå adress i Tyskland?

Leif

Jag har bara köpt ett Aldi telefonkort (ej datakort) och då skulle man uppge en adress, det gick bra med ställplatsens. En hjälpsam tjej på kundsupporten hjälpte mig på knackig engelsk-tyska.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband

Två flugor i en smäll!??

Jag lyckades med konstycket att ansluta min billiga androidlur med ett billigt surfabonnemang till datorn och sitter nu och skriver detta på nätet. Funderar på att skrota mitt ordinare, ordinära och dyrare mobila bredbandsabonnemang och enbart surfa med trådlös uppkoppling med hjälp av androidluren. Varför betala 2 gånger för samma sak?

Var finns haken? Finns det någon? Har jag missat något?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Nej, du kan nog vara lugn så länge som du befinner dig i Sverige. På resan till Norge finns det andra alternativ som du kanske sett i mejlen.
 
F

F.d. 25229

Guest
Sv: Mobilt bredband

Hej!

Jag har här i sverige provat både Tele2 och 3. Är jätte nöjd med 3!!! De har klart bättre täckning. Det har fungerat toppen både i Norrland och resten av Sverige.

Mvh Cecilia
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

kontakta teknik lasse om net1 jag kan rekomendera det mvh håkan
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej

Vi har Comhem bredband hemma och beställde deras mobila 3G. Det funkar i samarbete med 3 så det går på deras nät. Pris 69:- i månaden för 1 GB. Hastighet upp till 6 MB/sek.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband

Hej
Prisen 69 sv kr. interessant

Mobilt bredband - Internet via 3G - Com Hem


1 GB 69:-/ mån 18 mån abonnemang. Modem 1:-. Tillkommer: Startavgift 0:-, 99:- frakt, USB-modem 1:-.

abonnemang - ikke interessant for turist.

Hvad er minstepris for turister ?
Hvad er teckningen på kart ?
Hur betalas ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej Comviq har kontant bredband man kan köpa på ICA för 169:-, ladda för en dag, 1 vecka eller 1 månad, själv har vi abonnemang med 3 för det funkar även i Danmark samt 1 comviq när inte täckning är bra till 3 men vi har inte behövt använda det än
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Hej Comviq har kontant bredband man kan köpa på ICA för 169:-, ladda för en dag, 1 vecka eller 1 månad, själv har vi abonnemang med 3 för det funkar även i Danmark samt 1 comviq när inte täckning är bra till 3 men vi har inte behövt använda det än

Ett vanligt kontantkort hos Comviq fungerar lika bra som kontant bredband, det kostar max 3:- per dag att surfa med och införskaffas gratis. Laddar man det med minst 150:- är det gratis surf en månad.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Mobilt bredband

Har någon provat ComHem´s mobila bredband? Har nu en combination med fast bredband och telefon för 145-/månad. Men som alltid med bra "grejor" så skall de ändras. Undrar därför om någon provat det mobila ute i landet? Det går ju inte att prova utan man måste skriva på för 1½ år.
Leffe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Ett vanligt kontantkort hos Comviq fungerar lika bra som kontant bredband, det kostar max 3:- per dag att surfa med och införskaffas gratis. Laddar man det med minst 150:- är det gratis surf en månad.

Tele2/Comviq har nu höjt priset till max 6 kr/dag och laddningen till 169 kr med gratis surf (max 200 MB/dag) i en månad.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Mobilt bredband

Eftersom jag inte är någon "storsurfare" tankte jag välja något billigare. ComHem lovar upp till 6Mbit/s och 1GB/månad för 69:-/månad. Sedan 12,5 öre per MB max 200:-/månad. Vet inte hur långt det räcker men vi ser inte på tv eller film på nätet, möjligen läser lite tidningar förutom HBK. Kan de va nått att ha?
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej!

Vi har kompletterat med Comhems mobila bredband. Kostar 69:- / månad för 6 mbit/s och 1 Gb/månad. Det är 3 som är operatör.

Täckningen och hastigheten har funkat bra för oss. På Comhems hemsida kan du se hur många bites du gjort av med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Eftersom jag inte är någon "storsurfare" tankte jag välja något billigare. ComHem lovar upp till 6Mbit/s och 1GB/månad för 69:-/månad. Sedan 12,5 öre per MB max 200:-/månad. Vet inte hur långt det räcker men vi ser inte på tv eller film på nätet, möjligen läser lite tidningar förutom HBK. Kan de va nått att ha?
Leffe

Du lär nog nå taket 200 kr/mån redan efter några dagars surfande så räkna med 200+69 kr/månad.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Det har funkat bra för oss.
Använder det oftast bara på helgerna i husbilen och så hoppar vi över att köra filmer. Vi har ännu inte behövt betala extra utöver 69:-
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Mobilt bredband

Intressant det du säger knarrevik, finns det något sätt att se hur mycket man "plockar upp" vid en vanlig bredbandsanslutning. Jag menar hur lågt räcker 1GB?
Leffe
 
Toppen