• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning 12V

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Hej!
Jag behöver +12V när tändningen är påslagen, men vill inte använda cigguttaget utan göra en fast anslutning. Finns det något lämpligt ställe på FIAT 250 att ansluta till utan att demontera för mycket av instrumentpanelen. På min förra Fiat hittade jag en anslutning där säkringarna sitter under locket till vänster, men den senaste modellen finns inget där att koppla in sig på.
Hälsingar
Per
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Jag har dragit fram ett 12 v eluttag (cig) från bodelsbatteriet, och till detta kan jag koppla in en förgrening om man behöver ladda eller driva mer än 1 pryl, detta uttag sitter så till att det kan användas både från bodelen och förar/passagerarplatsen.

//Tommy
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Anslutning 12V

Ett sådant uttag har jag fixat så jag kan ladda hela tiden från bodelsbatteriet, men jag behöver också en fast anslutning som endast lämnar 12V när tändningen är på.
Hälsningar
Per
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Anslutning 12V

Bäst är då att koppla in ett relä som styrs av någon kabel styrd av tändningslåset.
Saknar schema så jag vet inte vart man lämpligast hittar en bra +, är bilstereon kopplad så är det ett tips.
 
U

ulven

Guest
Sv: Anslutning 12V

Jag ville också ha ström till GPS och backkamera jag löste det genom att göra en "mellankoppling" mellan kontakten och ett cigguttag. Jag behövde bara lossa på en skruv under mugghållaren för att komma åt cigguttagen.

// Per
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Jag ville också ha ström till GPS och backkamera jag löste det genom att göra en "mellankoppling" mellan kontakten och ett cigguttag. Jag behövde bara lossa på en skruv under mugghållaren för att komma åt cigguttagen.

// Per

Hej Per,
efter att du lossat skruven hur fick du loss hela plastkåpan med uttag och knapparna till vänster?
//eric
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Bänd försiktigt i framkant så delar det sig. Sen får man vrida hela biten rakt upp. Det sitter som 'gångjärn' i överkanten. Det går utan våld men man får ta i lite. Ta det lugnt bara så fixar det sig :)
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Bänd försiktigt i framkant så delar det sig. Sen får man vrida hela biten rakt upp. Det sitter som 'gångjärn' i överkanten. Det går utan våld men man får ta i lite. Ta det lugnt bara så fixar det sig :)

Tycker det ser ut som om 'gångjärnen' sitter i underkant dvs. nedanför 'knappraden'

____/ O |
____________|
\
gångjärn ?

Är detta fel?

//Eric
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Det sitter ett par metallklädda (eller om metallen satt i den fasta delen... kommer inte ihåg) stift i framkant och nån form av gångjärnsliknande 'hakar' i överkant.
Bänd försiktigt i framkanten från 'koppen' så släpper det nog
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

När du ändå är där och rotar så kan det kanske vara läge att koppla radio och de befintliga cigaretttändaruttagen till bodelsbatteriet. Då får du el via tändningen "gratis" och utan extra belastning från andra förbrukare. Men det beror ju på vad du skall använda cigerettändaruttagen respektive den extra inkopplingen till.

Oavsett så kan det vara bra att ha radion kopplad till bodelsbatteriet så att du kan använda den även när tändningen är avslagen plus att det inte drar ut bilbatteriet.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning 12V

Detta är ordnat som standard på Rapido via två dioder som ger 12V antingen från bil- eller bodelsbatteriet.
Separat strömbrytare på bodelens elpanel.
Har även monterat ett extra uttag vid dörren på förarsidan med matning från bilbatteriet för USB-uttag 5V.
 
Toppen