• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB uttag

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Jag undrar om någon vet var man kan få tag på ett USB-uttag som man kan sätta in i bilen till sin Iphone eller dylikt. Det är ett uttag som bara har USB som man sätter in precis som ett extra cigarettuttag.

Jag är trött på alla dessa kablar som går över allt i bilen från cigarettuttaget samt slippa alla ciggförgreningar.

Är det någon som har en bra lösning på detta annars så är det bara att ta fram lödkolven och börja bygga :wink:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: USB uttag

Menar du enbart för laddning?

Belkin Universal mini USB 5v 1A Belkin Mini USB 12V-laddare

belkin-universalminiusb5v1a(138234)-Large.jpg
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: USB uttag

Lysande men då är jag behov av cigarettuttaget. Jag vill kopla in den direkt till 12v sedan med lite komponenter omvandla det till 5v eller hur mycket det nu är till USB
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: USB uttag

Här är också lösa pluggar Micro Design - Cigg till USB 12 volt på Tradera. Apple iPhone | Laddare men det finns likadana i Ullared för samma peng .
Köper du även en löscigguttagspanel med 3 st och monterar fast så kan du variera om du vill ha cigg uttag eller usb .

Men sen skall du ju gärna se snyggt ut också , skall du ha det i bildelen eller i bodelen ?

Är det så att du skall ha Iphonen i bildelen under färd så rekomenderar jag en grundhållare från Brodit samt en Iphone 4 hållare med integrerad laddkabel / aktivhållare .

Det finns 3 st olika för Fiat Ducato , vänster , center eller lite åt höger montering .

Brodit.se under produkter kan du välja bil och modell/år .

Samt aktiva laddare här men det går ju iofs köpa hos Brodit också : iPhone 4 Bilhållare | Mobilhållare | iPhone 4 Mobiltelefonhållare | Telefonhållare
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB uttag

Billigste og etter min mening beste løsning er en ekstra sigkontakt og en prop med den spec en ønsker. Husk at det er forskjell på en Apple og en Android eller andre standardenheter. 1500 mA er industristandard signalisert på en måte via datalinjene mens Apple har 800 og 2100 mA signalisert på en helt annen måte. Med sigkontakten så bytter en bare propp om en bytter plate eller reguleringen gir opp noe som hender.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: USB uttag

Billigste og etter min mening beste løsning er en ekstra sigkontakt og en prop med den spec en ønsker. Husk at det er forskjell på en Apple og en Android eller andre standardenheter. 1500 mA er industristandard signalisert på en måte via datalinjene mens Apple har 800 og 2100 mA signalisert på en helt annen måte. Med sigkontakten så bytter en bare propp om en bytter plate eller reguleringen gir opp noe som hender.

Absolut Knut, du har rätt och jag håller med. Men jag behöver för att slippa en massa kablar ett kanske två inbyggda USB-uttag. Detta för att snyggt kunna koppla upp min Huawei router bla.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB uttag

Jag har ett likadant uttag och jag köpte mitt på Awimex i Simrishamn.

Jag funderar på att komplettera med ett till, men då vill jag ha ett med två uttag och minst ett för 2.1A (så den klarar att ladda iPad/tablet).

Annars finns ju denna produkt som alternativ:
Laddare med 5 USB
Jag köpte den för några månader sedan och har den (just nu) hemma. En spänningsadapter för en extern hårddisk fungerar utmärkt för att driva den hemma. Den har två uttag för iPad eller annat som kräver mycket ström och tre uttag för mer vanlig strömförbrukning.
I Husbilen kan man säkert fästa den med kardborrband någonstans.

//Stefan
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: USB uttag

Tack för tråden. Har också sökt efter något liknande ett tag.
Hittade dessa på E-bay och köpte tre. Ska sätta en på vardera sidan i förarhytten med konstant spänning på så jag kan köra USB-fläktarna på natten för att hålla borta kondensen på framrutan och ladda vid behov på resten av dygnet. Har en över...... :p

Dual USB Charger Adapter Socket Outlet Power 12 24V for iPhone Motorcycle 35DI | eBay
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: USB uttag

Tack för tråden. Har också sökt efter något liknande ett tag.
Hittade dessa på E-bay och köpte tre. Ska sätta en på vardera sidan i förarhytten med konstant spänning på så jag kan köra USB-fläktarna på natten för att hålla borta kondensen på framrutan och ladda vid behov på resten av dygnet. Har en över...... :p

Dual USB Charger Adapter Socket Outlet Power 12 24V for iPhone Motorcycle 35DI | eBay

Det blir bättre o bättre!
Tack Scaniaboy
 
Toppen