• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja lägenheten, året runt i husbil

F

F.d. 11721

Guest
Hej jag är 28år gammal kille som skulle vilja prova något nytt. Har ett fritt jobb där jag arbetar från datorn så är inte beroende av att vara på samma plats.
Är nu här för att söka råd hos er mer erfarna om vilken bil jag bör välja för att den ska klara året runt boende? Var får man bo gratis? Vilka kostnader ska man räkna med på en husbil? Vilka mil kostnader kan man förvänta sig i bränsleförbrukning och slitage? Om man vill ha med sig en MC går dessa att förvara inne i husbilen medan man kör? Ja ni vet allt det där som man måste veta innan men ger sig på detta projektet. Min budget för husbil är ca 400.000:- räcker detta? Har titta på blocket verkar finnas ett stort utbud men vet inte vad jag ska titta efter riktigt.

Sista frågan är hur andrahandsvärdet står sig på en husbil som man haft i 1-3år samt hur lätt är det att sälja dem? Finns så otroligt många ute på blocket att jag får en känsla av att dom är omöjliga att sälja?
 
F

F.d. 29998

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Hej och välkommen till forumet!
Jag är själv på jakt efter min första husbil så jag har ingen erfarenhet att dela med mig av men forumet här är helt suveränt. Man kan få svar på allt.
I den här länken berättar en annan medlem om en del praktiska saker att tänka på om man ska "flytta till husbil". http://www.husbilsklubben.se/forums/t33960/

Hoppas att andra kan hjälpa dig med lämplig husbil!
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Om du står ut med en stor husbil,ta c-kort och köp en Niesmann clou liner från mitten av 90 talet..
Rejält vinterbonade bilar som kostade x miljoner då,stora vattentankar,stora bränsletankar,gott om plats under för o hänga extra gasolflaskor/tankar så du kan hamstra där det är billigt,elverk mm,avskilt utrymme för din mc,lastförmåga på några ton mm,dock drar den väl 2l mil beroende på chassi men det gör nästan även en lt35:a.
Fick ja med mig min egen tant hade jag dragit iväg direkt med ett dylikt ekipage.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Va är deeennnn VINTERBONAD???
/Vidhem
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Om du står ut med en stor husbil,ta c-kort och köp en Niesmann clou liner från mitten av 90 talet..
Rejält vinterbonade bilar som kostade x miljoner då,stora vattentankar,stora bränsletankar,gott om plats under för o hänga extra gasolflaskor/tankar så du kan hamstra där det är billigt,elverk mm,avskilt utrymme för din mc,lastförmåga på några ton mm,dock drar den väl 2l mil beroende på chassi men det gör nästan även en lt35:a.
Fick ja med mig min egen tant hade jag dragit iväg direkt med ett dylikt ekipage.

Att ta C-kort är inte aktuellt. Jag är ute efter något aningen mindre och huvudtanken är att jag kommer använda den mestadels under Mars-Oct. Resten av året kommer jag spendera utomlands. Vilka märken bör man satsa på för att hålla ett bra andrahands värde?

Hmm sökte runt på nätet nu då jag blev lite orolig för max vikten om jag skall ha med en mc i husbilen, vad får jag egentligen köra på mitt B-kort?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Med normalt B-kort så er maks totalvekt 3500 kg. Med denne grensen så blir det nesten umulig å finne en helårs bil med lasteevne og plass til en MC innedørs. Om du tar C-kort så blir valgmulighetene ekstremt mye større, en 10 til 15 år gammel Clou kan komme innenfor din ramme hvis du henter den i Tyskland. Den gamle Clou Trend var bygget med samme hovedprinsipp som dagens Nordic, men med mer plass og bedre isolasjon. Clou Liner ble av de fleste vurdert som en bedre helårsbil enn Trend - men kostet og en god del mer. Siste Clou ble bygget i 2008 (10 stk Liner).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

En gång för alla Vidhem...vad räknar du som vinterbonad husbil?

Mvh
Pilot
Jeg har oppservert at han ser endast en som god nok - en svenskbygd etterligning av den tyske Clou Trend fra slutten av 80-tallet. :D:D:D:D
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Gammal husbil ja om du håller dig i sverige tills nya regler kommer här med, Grön dekal annars får du hålla dej utanför städerna
Tror att äldre bilar är och blir svårsålda klarar inte miljön:swoon:
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Med normalt B-kort så er maks totalvekt 3500 kg. Med denne grensen så blir det nesten umulig å finne en helårs bil med lasteevne og plass til en MC innedørs. Om du tar C-kort så blir valgmulighetene ekstremt mye større, en 10 til 15 år gammel Clou kan komme innenfor din ramme hvis du henter den i Tyskland. Den gamle Clou Trend var bygget med samme hovedprinsipp som dagens Nordic, men med mer plass og bedre isolasjon. Clou Liner ble av de fleste vurdert som en bedre helårsbil enn Trend - men kostet og en god del mer. Siste Clou ble bygget i 2008 (10 stk Liner).

Fan det gör mig så ledsen att höra :( Har inte tid att ta C-kort då detta måste ske nu. Om jag kan nöja mig med en bil som klarar temperaturer på +-0 kan jag hitta något då?

Vill även förtydliga att jag inte behöver ha en enorm bil med separat garage utan det funkar att bara kunna få in MC:n genom dörren på husbilen så jag kan spänna fast den inne i bilen om detta nu är lagligt...
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Gammal husbil ja om du håller dig i sverige tills nya regler kommer här med, Grön dekal annars får du hålla dej utanför städerna
Tror att äldre bilar är och blir svårsålda klarar inte miljön:swoon:

Lust att utveckla detta för en icke invigd? Vad räknas som en god nog miljö husbil? Vem utfärdar de gröna dekalerna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Det ble i et par år produsert en Niesmann+Bischoff Xpirit halvintegrert som hadde noe av denne egenskapen og som kunne brukes hele året, mulig du kan finne en på mobile.de.

Ellers så finner du noen "plåtis" - varebiler med husbilsinnredning som kan transportere en MC som må overnatte utendørs hvis du skal sove inne
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

För 400 tkr kan man absolut hitta en bra husbil. Tänk dock på att de flesta tillbehör och extra utrustning också kostar en del. Andrahandsvärdet på husbilarna är bra, om man jämför med bilar t.ex.

Om du huvudsakligen ska använda husbilen mars-oktober i Sverige, så klarar nog de flesta husbilar klimatet. Men kostnaden stiger ju när du behöver värma upp husbilen. Antingen behöver du stå så att du kan koppla in el eller också värma upp husbilen med gasol. En gasoltub kostar ca 300-500 kr och räcker väldigt länge om man bara använder gasen till att laga mat. Om man vill värma upp husbilen under kalla dagar kan det gå åt en hel del.

Var kan man stå gratis? Ja, man kan ju fricampa helt gratis. Men det är svårt att stå så i evigheter eftersom man ibland behöver tömma avlopp, fylla på vatten eller kanske behöver el. Men många campingar har ju också prissättningar per månad eller per säsong. Det är bara att kolla på deras hemsidor vad det kostar.

Miljödekalen som krävs när man kör i Tyskland kan du läsa om här:
Miljödekaler

Du är också välkommen att kika förbi vår husbilsblogg: www.freedomtravel.se

/Helena & Peter
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

För att få med dej en MC är en sk garagemodell bäst. Kolla lastluckans öppning och bredden på lastutrymmet. Stora customhojar går knappast in, inte heller kåpcyklar. Men en Offroad eller en Motard är inga problem. Viktig är också den garanterade axelbelastningen på bakaxeln. Vår bil klarar 400kg i lastutrymmet och vi har varit ända upp till Nordkap med en 180kg hoj i "garaget". Många husbilar är reggade i 3500 kg men är byggda för högre vikter. Om bilen inte klarar den gröna miljödekalen i tyskland tror jag inte återspeglar sig på priset på väldigt länge...
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Hej
Om du skall ha motorckel med skaffa en släpvagn vi hade släpvagn efter våran förra bil (fiat -89 55 kw) i sommras när vi var till Norge den tog inte mera bränsle (Var lastad med en massa onödigt, samt 2 cyklar och moped)
Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Slep med totalvekt over 750 kg vil normalt kreve en E i kjørkortet i tillegg til den B du har.
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Hej
Om du skall ha motorckel med skaffa en släpvagn vi hade släpvagn efter våran förra bil (fiat -89 55 kw) i sommras när vi var till Norge den tog inte mera bränsle (Var lastad med en massa onödigt, samt 2 cyklar och moped)
Ha de Paffw

Hmm borde det inte gå att sätta på ett MC ställ på dragkroken, typ som man kan göra med en motorcross efter vanlig bild. Borde även gå att göra denna inbyggd så att hojen inte syns. Vad finns det för restriktioner i sverige om vad som får hängas på dragkroken?
 
Toppen