• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stålventiler eller gummiventiler

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Hej, Tänkte byta däck på HB och har lite funderingar på vilken ventil man ska välja. Har aluminium fälgar och idag sitter där förstärkta gummi ventiler. Kan man montera stålventiler på alla sorters fälgar, även aluminium fälgar? Fälgen är lite "skålad" precis där ventilen sitter. Behöver en stålventil en plan yta för att hålla tätt?
Däckfirman säger att en förstärkt gummiventil är tillräcklig, men jag tycker att en stålventil känns mer pålitlig.
Någon som har erfarenhet av detta? och kanske även vet vilken ventil man ska välja.
//nilhen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Har monterat nya aluminiufälgar i år och fick då beställa metallventiler till dessa. Dom originalfälgar jag hade med mig till däckfirman visade sig att kragen som ventilen tätar mot från utsidan var liten.
Inga problem att få tag ventiler av olika mått. Jag var med när vi resonerade om vilka som skulle beställas och dom passade fint på fälgarna. Finns många typer av ventiler att beställa.
Jag ville inte ha några ventiler som "passar lika bra". Jag skulle ha metallventiler.
 

Lars4549

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falun
HBK-Nr
331
Medlemskap
2024
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Hej.Gummiventiler tål endast 4,5kg.Husbilar skall alltid ha stålventil för den tål mer tryck.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

stålvent.är kanske det ultimata men en vanlig högtrycksventil klarar 7,5 bar std.vent.däremot endast 4,5 bar.Har kört med högtr.v.i många år har 5 bar som grund i däcken så marginalen är god ,extrem värme lär höja trycket 10-15 %
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Husk at det er ikke bare trykket som gjør at det er sikrere med metallventil, men også aldringsprossesen. En gummiventil vil ikke være så sikker mot aldring som en metallventil. Gummien blir sprø og stiv over tid og vil ikke tåle det høye trykket i dekket så godt. Tommelfingerreglen er derfor ved dekktrykk over 4 bar bør det være metallventil. 4 bar ved kalde dekk blir adskillig mer en varm sommerdag og litt høy hastighet og det er nettopp da det er viktig at hjulene holder på trykket/luften.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.020
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Återuppväcker denna tråd. Jag står i begrepp att skaffa ett par nya däck, förmodligen Michelin Agilis. Däckonline tycks ha betydligt lägre pris än de stora etablerade däckfirmorna 'på stan'. Frågan är hur det är med expertisen hos de firmor som de hänvisar till för montaget. De flesta i min närhet verkar vara vanliga bilverkstäder med däckjobb lite grann som sidosyssla och kanske har de erfarenhet enbart av personbilar. Jag gissar därför att det kan vara bra att vara påläst om detta med ventiltyper innan man går dit...

Så till frågan: Jag har aluminiumfälgar, se bild. Jag antar att jag då är hänvisad till 'högtrycks gummiventil', den med metallrör inuti, eftersom de rena metallventilerna ser ut att ha en mutter på utsidan och en sådan lär inte passa på denna fälg? (Jag vet inte vad fälgtypen heter. Jag har en Euramobil men har sett samma fälgar på andra märken också, bl.a. KABE från -02)

Tacksam för svar/tips

/Mats
 

Bilagor

  • 100_1875.jpg
    100_1875.jpg
    243,3 KB · Visningar: 16
  • Kopia av 100_1790.jpg
    Kopia av 100_1790.jpg
    115,5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Mats
IMAG0094.jpg


Denna passar till Kabes aluminumfälg skulle tro att den passar även till din fälg
som du ser har den en bricka som ligger an på utsidan och en o-ring på insidan

mvh P-zon
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Hej Mats! Den ventilen som är på din fälg klarar bara 4.5 bar. Men det finns gummiventiler som klarar 7.5 bar. Om du går till Stefan på Däckcentrum i Gävle så får bra hjälp

Tobbe
 
F

F.d. 7531

Guest
Sv: Stålventiler eller gummiventiler

Har sedan lång tid Stålventiler i både Sommar och Vinterdäck.
Med Nokian C Cargo för bästa bärighet, och givetvis Nitrogen som håller trycket, mycket bra tycker jag.
 
Toppen