• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PYSPUNKA

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta kan vara av intresse för medlemmar som har original aluminiumfälgar på ett FIAT chassi. Har sedan i sommras haft läckage på ett av hjulen. Då vi kör en runda i Tyskland nu till påsk fick jag besöka däck firman igår. Läckaget var genom gummibussningen och fälgen och tappade knappt 1kg i månaden. Om ni får samma problem så kan ni kanske hitta läckan med lite tvålvatten lösning på ventilen, och sedan bara spänna muttern med försiktighet. Så slipper ni kostnaden för demontering, byte av ventil, montering av däck.
 

Bilagor

  • Högtrycksventil.jpg
    Högtrycksventil.jpg
    70,3 KB · Visningar: 64
F

F.d. 3088

Guest
Sv: PYS PUNKA

Kolla med så ni har ventiler som är godkända, vanliga till personbil går inte, :swoon:men man ser sådana ibland när man kikar runt :mad:

Gurra
 
S

suneAl

Guest
Sv: PYS PUNKA

Detta kan vara av intresse för medlemmar som har original aluminiumfälgar på ett FIAT chassi. Har sedan i sommras haft läckage på ett av hjulen. Då vi kör en runda i Tyskland nu till påsk fick jag besöka däck firman igår. Läckaget var genom gummibussningen och fälgen och tappade knappt 1kg i månaden. Om ni får samma problem så kan ni kanske hitta läckan med lite tvålvatten lösning på ventilen, och sedan bara spänna muttern med försiktighet. Så slipper ni kostnaden för demontering, byte av ventil, montering av däck.

Hej Anders

Var kan man köpa dessa ?

PS! Har däckmannen som granne.

Häls 571

:mcride:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: PYS PUNKA

Är inte inte riktigt med dig på frågeställningen. Ventilerna på bilden är dom som levererats med bilens aluminiumfälgar. Dom är numera kasserade och ersatta med ventiler som liknar vanliga gummiventiler men inuti är dom i metall för att klara trycket. Och där är ingen mutter som ingår i fastsättningen. Skrev som jag gjorde för ifall någon hade liknande problem kan man börja med att spänna muttern försiktigt och inte bränna pengar på demontering, montering av ventil, montering och balansering. Jag kör alltid med maxtrycket som står på däcken 5,5kg. Har du däckmannen som granne så har han säkert rätt ventiler till dig.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: PYS PUNKA

Hej finns faktist ventiler som är förstärkta men som ser ut som vanliga ventiler nästan ända chansen å se är att demontera däcket då syns stålhylsan som sitter i gummit .;)
Ursäkta nån hann före!
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: PYS PUNKA

Är inte inte riktigt med dig på frågeställningen. Ventilerna på bilden är dom som levererats med bilens aluminiumfälgar. Dom är numera kasserade och ersatta med ventiler som liknar vanliga gummiventiler men inuti är dom i metall för att klara trycket. Och där är ingen mutter som ingår i fastsättningen. Skrev som jag gjorde för ifall någon hade liknande problem kan man börja med att spänna muttern försiktigt och inte bränna pengar på demontering, montering av ventil, montering och balansering. Jag kör alltid med maxtrycket som står på däcken 5,5kg. Har du däckmannen som granne så har han säkert rätt ventiler till dig.


Hej Anders

Är dom här som är de rätta?

Häls 571

:mcride:
 

Bilagor

  • 35-1-550-014.jpg
    35-1-550-014.jpg
    29,6 KB · Visningar: 1.631

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: PYS PUNKA

Om de e dom rätta vet jag inte, dom liknar till konstruktionen dom som jag hade som original. Att man monterar dom med en mutter. Jag skall till en däckfirma i nästa vecka och kommer jag ihåg skall jag ta lite bilder på ventiler.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: PYSPUNKA

Idag hade jag tid och köra inom däckfirman som jag lovat och ta en bild. Ventilen till höger på bilden är en högtrycksventil och den skall klara 6,9BAR. Den andra ventilen som monteras på allt annat än C däck hittade vi inga uppgifter på. Bifogar även två sidor ur en katalog där man visar olika ventiler.
 

Bilagor

  • Ventiler.jpg
    Ventiler.jpg
    39,9 KB · Visningar: 75
  • Ventiler 1.doc
    255,5 KB · Visningar: 485
  • Ventiler 2.doc
    271,5 KB · Visningar: 338
Toppen