• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsen på Getterön

F

F.d. 25086

Guest
vi var en tur till Getteröns ställplats lörd till söndag,det var mycket bilar där och vi hade turen att få oss en plats.sidan som är vid ängen var full men raden på andra sidan vägen
fanns det några platser som även dom blev fulla på eftermiddagen.
det som slog oss var att det kom många bilar som körde ett varv för att konstatera att det inte fanns plats för dom och dom åkte vidare. nu till saken. . varför ska så många parkera sina bilar med 3-5 meter till grannen och sen ställa upp sina möbler och på det viset stänga ute möjligheter för andra att få en plats? det var många bilar med HBK dekaler som stod där med. ingen av de som stod parkerade där med möbler och allt verkade bry sig utan satt bara lungt kvar och struntade i att fler kanske ville få plats,det är väl ändå en ställplats och ingen campingplats.
//Ulf
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Säkerhetsavståendet mellan bilarna skall vara 4 meter enligt brandförsvaret. För mig verkar det ha varit ansvarsfullt att parkera på det sätt som du beskriver. Tyvärr är det så att också en husbil kan börja brinna.
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Klarade ni er undan parkeringsböter om ni stod där mellan 02 och 06 eller är det bara under högsäsong som p-vakterna smyger runt i natten och lappar bilarna?
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Är det någon som kommer att stå på Getterön i natt (söndag-måndag)? Vi funderar att övernatt där i natt.
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

jadå,ingen som blev lappad vad vi vet.
//Ulf
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Jag stod på Getterön över helgen, du har rätt att det var många bilar där, att det vi var några som tog ut stolar att sitta på tycker jag inte är campning. Det fanns inga markiser eller stödben nere. Att det på kvällen kom ut något bord bakom bilarna, tycker jag inte är så konstigt, dom verkade ha trevligt och var inte störande.:dog::dog:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

De har väl ett par rader som husbilar får stå över natt på?
Eller är de borttagna igen? Vi var där förra sommaren och då var raden närmast havet nere till höger tillåten för övernattande husbil.
Fast du kanske menar de andra platserna.

Vi blev lappade när vi stod på en parkering alldeles utanför Apelvikens ställplats förra sommaren... Ställplatsen var full när vi kom, så nog är de nitiska i Varberg - i alla fall sommartid. :(

//Stefan
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsen på Getterön

Hej!

Ursäkta, men jag vill bara förtydliga lite. Platsen som omtalas i detta inlägg är ingen Stellplatz, utan en helt vanlig parkering. Dock med en fantastiskt fin utsikt. Det är skillnad på parkering och stellplatz.

Hälsningar Kerstin
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Säkerhetsavståendet mellan bilarna skall vara 4 meter enligt brandförsvaret. För mig verkar det ha varit ansvarsfullt att parkera på det sätt som du beskriver. Tyvärr är det så att också en husbil kan börja brinna.


Det är väl en vanlig parkeringsplats, då behöver det väl inte vara 4 meter mellan bilarna?Staffan
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Storlek på P-ruta för husbil...?

Det skulle vara bra om någon gjorde en norm för en sådan ruta eller hur? Kanske någon i klubben som har kanaler för detta?

Var vid Ullared i helgen och där finns rutor för husbilar mitt emot musét men dessa är ju på tok för små vilket får till följd att bilarna parkerar varanan ruta och detta blir ju knas och tar onödigt med plats. Var också på Getterön under helgen och där blev det också lite knasit mest pga att inga markeringar fanns alls och vi husbilsägare börjar ju inte att parkera från höger till vänster utan det blir ju som det blir.

Min uppfattning är att en P-rutan för husbil behövde vara ca 3,60 bred (om då bilarna står mitt i rutan borde man kunna öppna luckor/dörrar utan risk att buckla garnnen vilket är oerhört lätt gjort om det blåser och grannens sida är av plåt), längden borde ju vara minst 7,00 meter eller 7,50 och även några rutor som vore längre till de stora skullr vara bra.

Parkering är ju parkering men om man sitter i en stol utanför bilen borde ju inte störa, det har jag ofta gjort på semester med min vanliga bil och då klagar ingen. Var i Borgholm på skördefesten och då är ju det inte så svårt att förstå att folk blir tokiga på husbilar. Hela Borgholm såg ut som en ställplats eller upplag för europas största husbilshandlare.

Det bästa klubben kan göra är nog att verka för fler ställplatser i våra kommuner så att så lite konflikter som möjligt uppstår det tjänar vi alla på.

Ha det gott och tack till alla som håller igång hemsidan Torbjörn :):):)
 
F

F.d. 25063

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Klarade ni er undan parkeringsböter om ni stod där mellan 02 och 06 eller är det bara under högsäsong som p-vakterna smyger runt i natten och lappar bilarna?


Platserna är avsedda för husbilar & husvagnar, därför är det ingen som blir bötfälld där.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatsen på Getterön

Trgiskt att läsa debatten som började med att några på Getterön bredde ut sig. Nu får vi väl ge oss med detta!? Står vi på en parkering så får vi väl följa det inrutade oavsett om vi ska sova där eller ej. Nere i Tyskland är inte alla s.k. ställplatser mer än parkeringsstorlek men man får följa hur det är inrutat annars jkan man dra där i från.
Bengt
 

Sven

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1221
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

var där idag det är förbud mellan 02-06 sen står det en skylt att man ska använda campingarna på vägen innan pakeringen
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Nu har ni troligen snurrat till det hela. Jag var där för ett år sedan. Och tror inte det blivit någon ändring.

På Getterön finns särskilda platser för husbilar - ställplatser. Är dessa upptagna kan en husbil ställa sig på en av de vanliga parkeringsplatserna. För att husbilarna och ingen annan heller skall kunna övernatta i bilen så är det parkeringsförbud mellan klocka 02-06.

Rätta mig om jag har fel!
 
S

Stilia

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Nu tycker jag att 90% av Er är fel ute. Det Ni diskuterar är ju brandfaran i allmänhet och inte den möjlighet vi har att ställa oss på Getterön. Vad det gäller Getterön som parkering för husbilar, så gällde följande för en vecka sedan; När Du kommer till Getterön och svänger höger och längst ner får husbilar och husvagnar (obs ej tillhörande personbil) parkera. Likaledes finns det plats för ca 10 husbilar att parkera på vänster sida. På övriga parkeringsplatser gäller parkeringsförbud mellan 02-06. I övrigt ska vi nog vara tacksamma för att vi har fått möjligheten att parkera på Getterön. Vad som kommer att hända beträffande parkeringsreglerna för kommande säsong bör vi avvakta.

Varningarna om brandfara m m bör flyttas över till en annan tråd och gäller faktiskt inte bara Getterön.
 
F

F.d. 12869

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

finns det överhuvudtaget en ställplats på getterön
kommunen säger ju nej skyltat parkeringsförbud 02.00- 08.00
 
S

Stilia

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Det finns inte någon ställplats, men husbil- och husvagnsparkering på anvisade platser med möjlighet att parkera med allt vad det innebär.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Håller med Stilia, man skall inte kalla parkeringsplatserna längst ut på Getterön för "ställplatser". Här finns enbart parkeringsplatser! På de flesta av dessa gäller parkeringsförbud nattetid (kl.0200-0600) men på områdets norra och södra sidan finns två rader med parkeringsplatser (ca. 10 platser/rad) påbjudna för husbilar och husvagnar och där är det tillåtet att parkera 24 timmar. Bilderna är från 1 november 2009 och jag har svårt att tro att förhållandet har ändrats. En eloge till Varbergs kommun som klarar av att skylta lagligt och tydligt och som har gjort parkering för husbilar möjligt här på Getterön.
Detta till skillnad från Falkenbergs kommun som inte förstår "var kläppen hänger".
Julian
Getterön0.jpg

Getterön1.jpg

Getterön2.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen