• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med kupéfläkt

Rojja67

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8000
Medlemskap
2024
Jag har en Knaus med Fiat chassi -92 och coupe fläkten fungerar inte. Jag har plockat bort själva fläktmotorn och den fungerar men kopplar jag den via bilens elsystem så fungerar den inte och jag hittar ingen säkring som är trasig. Finns det någon som har några ideér så tar jag tacksamt emot dessa.:confused:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Problem med kupéfläkt

Jag har en Knaus med Fiat chassi -92 och coupe fläkten fungerar inte. Jag har plockat bort själva fläktmotorn och den fungerar men kopplar jag den via bilens elsystem så fungerar den inte och jag hittar ingen säkring som är trasig. Finns det någon som har några ideér så tar jag tacksamt emot dessa.:confused:
fläktmotståndet kanske? men då borde den gå på nån hastighet,om inte nån säkring gått sönder i den.
du kan ju prova iaf
,mvh markus
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Problem med kupéfläkt

Vet inte vart motståndet sitter tyvärr..
Frågade min kompis på Fiat i morse,han tyckte du även skulle kolla reglaget för fläkthastigheten.
Det hade hänt att dom "brunnit".
Han var oxå inne på att att fläkten borde gått på någon hastighet,högsta,om motståndet var trasigt som jag nämde innan.
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Problem med kupéfläkt

Hejsan. Jag har bytt motstånd 3ggr nu på min Ducato. Den gick på den högsta hastigheten.
Motståndet finns under panelen som håller handskfacket, är vitt o sitter med 2skruvar. Lätt att byta.
Panelen lossas med 2-3 skruv under samt en mot dörrpanelen. Nu har alla byten gått på garantin. Väntar på att fläkten byts ut till vårvärmen kommer. Det kan inte va normalt att motstånden har en så kort hållbarhet.. eller? Undrar hur många fler har problem med fläkten? Min är en -94
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Problem med kupéfläkt

Hejsan. Jag har bytt motstånd 3ggr nu på min Ducato. Den gick på den högsta hastigheten.
Motståndet finns under panelen som håller handskfacket, är vitt o sitter med 2skruvar. Lätt att byta.
Panelen lossas med 2-3 skruv under samt en mot dörrpanelen. Nu har alla byten gått på garantin. Väntar på att fläkten byts ut till vårvärmen kommer. Det kan inte va normalt att motstånden har en så kort hållbarhet.. eller? Undrar hur många fler har problem med fläkten? Min är en -94

Du bör nog kolla lagren i din fläkt. Går motståndet tyder det på att för hög ström går igenom. Kärvar lagren går fläkten tyngre= drar mer ström= mer värme i motståndet som till slut smälter av.
 

Tony B

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Berg
HBK-Nr
3022
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kupéfläkt

Jag har en Knaus med Fiat chassi -92 och coupe fläkten fungerar inte. Jag har plockat bort själva fläktmotorn och den fungerar men kopplar jag den via bilens elsystem så fungerar den inte och jag hittar ingen säkring som är trasig. Finns det någon som har några ideér så tar jag tacksamt emot dessa.:confused:
Hej jag har en Fiat Ducato 92 fläkten gick bara på högsta farten,värme säkringen som sitter på motståndet för fläkten hade gått sönder det sitter under handsfacket i fläkttrumman för kylningens skull,tog en säkring från en kaffebryggare sen funkade det. hälsn/Tony.
 
Toppen