• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkten går bara max

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Har en Eura-05 Fiat Ducato 2.3 TJD där fläkten i kupen bara går på max. Då är det ordentligt tryck i förardelen men inte på passagerarsidan. Alla lägen utom max är totalt vindstilla! Någon som har en susning vad det kan vara? Vet absolut inget om fläktfunktionen, så tanken att det skulle finnas två och bara en går kanske är helt fel? Även om ingen vet felet tar jag gärna emot tips om demontering, kanaler, eller vad jag nu behöver leta efter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fläkten går bara max

Det kan være et eller flere releer som har lagt av, mener det var ca. den årgangen at Fiat gikk over til CAN-BUS styring på det meste. Før dette så kunne det enkelt være bryteren for fläkten som hadde røket. I dag er det mer normalt med kontaktprobroblemer på samlingen med små releer som styrer farten på viften.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Det borde finnas något fläktmotstånd som gör att du får ner volten på fläktmotorn i dom olika stegen .

Sen var fläktmotståndet sitter på din vet jag inte men i många fall sitter den vid/omkring motorn för den behöver ju ha lite kylning .


Hittade detta när jag googlade på nätet ... och till vilken sida hamnade man då ???:wub: http://www.husbilsklubben.se/forums/t18366/
 
Senast ändrad:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Jag gissar att det är reläfel.( vilokontakten i det relä som kopplar in maxläget till fläktmotorn).Jag kan inte din modell -har en 97:a. I min bil går det det att byta en del reläer inbördes för test.
Hälsningar
Jan-Evert
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Tack för svaren! Vad är CAN-BUS system? Tack för länken Bengt-Åke, klockren! gav inte bara en rejäl teknisk Fiat värmefläkt makeover, dessutom dryftades ju också problemen med passagerarsidan där! Letat på fel ämneskategori tror jag. Men är ganska säker på att det är thermosäkringen, om jag läst elschemat rätt. Dvs om det är den lösningen till denna modell. Kunde inte av tråden se var det satt på denna modell, hoppas slippa riva för mycket, blir ofta delar över...

Kan tillägga att vi dragit med problemet ett tag, logiskt?!? sett borde det vara en lindning e.d på fläktmotorn när alla utom en hastighet gick, dvs motorbyte. Att styrningen skulle vara uppdelad i två kretsar på det viset tänkte vi aldrig på! Ibland försöker man vara så smart att man är bara dum....
Tack igen!
Mvh Marita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fläkten går bara max

CAN-BUS er en løsning som velges for å redusere mengden med ledninger. Det legges ut en bus med el og digitale signaler som styrer lokale releer og strømmålere. på denne måten klarer de ganske enkelt å oppdage om en lampe ryker, samtidig som fabrikken slipper egne kabler hele veien frem fra bryterpaneler frem til forbruker. Nesten alle brytere og strømforbrukere i moderne biler henges på denne busen, hver enhet har da sin egen digitale signatur som kjennes av de forskjellige datamaskinene i bilen. CAN-BUS kom inn delvis i Fiat Ducato samtidig med JTD motoren som styres via denne bussen.

Det er nå også husbiler som har tatt i bruk CAN-BUS i styringen av elektronikken i husdelen, fordelen er noen kilo mindre med kabler. Ulempen er at de sentrale sikkringpanelene forsvinner, sikringene kommer nå nær sine forbrukere. Strømforsyningen på bussen er sikkret med store kraftsikkringer - ryker en slik så blir det meste uten el.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Tack för (ännu) ett bra svar Knut! Oavsett vilket vi har så pekar det ju ändå på thermosäkringen? Skall leta direkt i morgon, finns det någon som vet var den kan finnas ungefär så är det tacksamt.

Mvh Marita
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Fläkten går bara max

Samma problem på vår förra bil Fiat 2,8 05 a det var ett relä som styr varvtalet på fläkten du kan testa vilket genom att sätta fingret på de olika relä som finns i bilen och slå till och från fläkten då känner du vilket det knäpper i byt detta så fungerar din fläkt ./Claes
 
T

tranebo3

Guest
Sv: Fläkten går bara max

Hej Marutaa.
Jag har en 05 2.8 TDI. Jag har haft samma problem. En gång byttes styrdelen med motstånd på garantin. Häromdagen var det samma fel. Jag var med när de bytte denna pryl. Den sitter på min bil under handsfacket på passagerarsidan. Jag såg att montören tog isär en kontakt och sedan hölls delen fast med en liten skruv med 08 huvud. Han lossade skruven och tog ut delen och satte i en ny. Pris 211:-, arbetet var gratis. Montören sa att det var ett v anligt fel på denna modell av Fiat.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Full av tillförsikt av svaren, och dessutom med en geografisk aning av var man skulle leta av dom senare inläggen, har jag tillbringat tid under passagerarsidan av bilen. Mest virrvarr till att börja med, petade lite här och där, såg en 4kablig amp kontakt direkt under, kände lite på den, kollade lite rör (har ju problem med fläktluften till den sidan) innan jag beslöt mig för att starta fläkten för att just kolla utblåsen. Och fläkten ja den gick på alla varvtal....
för första gången sedan köpet.... Anledningen var just den bruna kontakten som jag skickar bild på, behövs inte vara raketforskare för att se felet om än jag just nu inte vet vad brända svarta kabeln går till.
Märkte ju att själva kontakten "svajade" när jag tog i den, felet ligger nog också där, pga det så har det blivit glappkontakt med följande värmeutveckling. Trodde först att felet låg i att det finns inte någon fästskruv på översidan, trångt och mörkt så jag fick känna, men när jag lokaliserat och ser bilden verkar det mer som ett styrstift?
Skall ut i morgon och fixa till det, men är det någon som vet ifall den svarta kontakten skall kunna dras ut den bruna? Själv tvärsäker på att det är så, men får inte ut den och som sagt när den bruna insatsen följer med på ovansidan vill jag inte förvärra något. Teorin är att den är fastbränd och därför inte släpper?
Tack för svaren, utan dom skulle jag satsat på fläktmotorn...
 

Bilagor

  • P1070454x.JPG
    P1070454x.JPG
    1,3 MB · Visningar: 44

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Det ser ut så att bakom blå/röd och den bruna kabel verkar det vara en hake som du får trycka enligt bilden in mot kablaget (vänster) sen bör det bara vara dra rakt ut .

Den bruna grejen är väl fläktmotståndet .

Redigerade det pga. att jag inte kunde hålla reda på höger och vänster ... Bakom kablarna skall haken tryckas mot vänster = mot kontakten ..
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går bara max

Tack Bengt-Åke. Tror också det är motståndet och om jag läst av tidigare inlägg rätt, så finns nog också ett thermoskydd i närheten. Blir lite fundersam om jag verkligen provade i den riktningen du föreslår, någotsånär familjär med kontakten och tycker att jag borde inte missat, letade just efter en hake, men lördagkväll och ålder kan spelat in...
Ska som sagt fixa till det i morgon, får då reda på om jag nesligen missat haken...

Mvh Marita
 
Toppen