• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El genom tak

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har solpanel på gång. Finns det någon som kommit på en smart lösning för att komma ner med sladdarna. Känns tungt att borra i taket. Jag vill ha så lite åverkan som möjligt.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: El genom tak

Hej
Du kan ju inte dra sladden utanpå husbilen och in under vid golvet. Så det är nog enda lösningen. Vi har solpanel på taket och genomgång till batteriet.
/ Vidhem
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: El genom tak

Hej Sharky. Själv öppna jag takluckan så sargen runt den blev fri så i den borra j ag hålet till kabeln in med den där stryk på silikon dom sista cm vid genomföringen då blir det tätt o bra. Nu har du kabeln i bodelen utan hål itaket, därifrån får du leta bästa väg till batteri m.m. Lycka till. OVE. :yes::yes:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: El genom tak

Sharky har du en fast rundstrålande antenn kan du göra som jag gjorde. Jag borrade hål på mitten av fästet till antennen och gick in i samma hål som kablen. Täta ordentligt med sikaflex. Olle.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: El genom tak

Lösningen enligt inlägg 165 fungerar säkert bra. Den kräver dock håltagning, vilket inte var det som önskades av Sharky. Dessutom tycker jag det är en föga estetiskt tilltalande lösning.
Roadglider
 
F

F.d. 10966

Guest
Sv: El genom tak

Hej
Jag skall själv sätta upp solpanel på biltaket och kommer nog mest troligt använda mig av dragavlastare som används av elektriker. Se bara till att den har en ip klassning mellan 54-56. Den sluter tätt om kabeln och har gummitätning vid muttrarna runt genomförnings hålet.
Lycka till
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: El genom tak

Finns dessa med sidoanslutning så kabel inte står rakt upp ?
På min så är den anpassade anslutningen enligt bilden i länken ovan placerad så kabeln går in i bak=den är tät i färdriktningen samt är solcellspanelen placerad över så den inte heller blir utsatt för fukt samt är fästkonsollen framför .

Visst är det kul och uppfinna själv men det är så lätt att det inte blir tätt om man har fel grejer samt om man tätar med silikon som någon skrev för efter 1-2 år så har solen gjort så den har släppt .
 
Toppen