• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Torrbollar"

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Naturligtvis så sänker, med stöd av naturlagarna, även torrbollarna fuktigheten i husbilar. Frågan är dock med hur mycket, vilket får avgöra om det är meningsfullt att använda dem. Visst kommer det in fukt via husbilens ventilation men resonemanget om att man måste avfukta "hela atmosfären" för att få en effekt stämmer inte med verkligheten. Om det påståendet skulle ha bärighet, så skulle man med samma resonemang behöva värma upp hela planeten med husbilsvärmen för att behålla värmen i husbilen. Visst ventileras en del av värmen bort, men inte mer än att det går att hålla en behaglig temperatur inne.

Frågan är då hur vilken effekt torrbollarna har på fuktigheten i husbilen. Den fukt som de trots allt tar upp är ju lika med den mängd som minskas i husbilen. Skulle det vara så att denna effekt är försvinnande liten, så är ju kostnaden för dessa saltpåsar inte särskilt betungande.

Johan K.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Det är klart att torrbollar sänker Rh en aning men ack vad fort det kommer ny fukt utifrån. Jag kör med en sorbtionsavfuktare då och då. En hårhygrometer visar före 97-99 %. Efter ett dygn har Rh sjunkit till ca 40% och då kan jag tömma ut 3-4 vatten. Dessvärre tar det inte mer än 2-3 dar innan Rh är uppe på 97% igen.
Hur många liter tömmer ni ur era torrbollar efter några dygn?
Min avfuktare liknar den här: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/klimatac/luftavfuktare/zibro-dd-108/224749.9403/
//Göte J
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Det är klart att torrbollar sänker Rh en aning men ack vad fort det kommer ny fukt utifrån. Jag kör med en sorbtionsavfuktare då och då. En hårhygrometer visar före 97-99 %. Efter ett dygn har Rh sjunkit till ca 40% och då kan jag tömma ut 3-4 vatten. Dessvärre tar det inte mer än 2-3 dar innan Rh är uppe på 97% igen.
Hur många liter tömmer ni ur era torrbollar efter några dygn?
Min avfuktare liknar den här: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/klimatac/luftavfuktare/zibro-dd-108/224749.9403/
//Göte J

Förvisso har du nog rätt, men samtidigt så ju mer vatten du tar ur luften, destå mer fukt tar sig in, allt enligt de ofta refererade naturlagarna. Vad torrbollarna ger för effekt, vilken sänkning av luftfuktigheten ger ger, törs jag inte gissa, men skulle gärna vilja veta. Dessutom törs jag inte ha någon uppfattning om det är meningsfullt att avfukta luften i husbilen till 40 % för att genast återgå till det ursprungliga.

Johan K.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Jag har använt metoden med torrbollar och helt stoppad ventilation i båten under många år och det funkar bra. Torrbollarna ska givetvis inte vara de små larviga dyra sakerna man kan köpa utan egentillverkade med spannar och durkslag som beskrivits tidigare. Jag har alltid stoppat allt tillflöde av ny fuktig luft genom att stänga ventilation där det går och tejpa de fasta ventilationsöppningarna med gaffa-tejp.

Ett år i början för länge sedan testade jag metoden med ordentlig ventilation eftersom många rekommenderade den. Tyvärr funkar den inte med båten utomhus i presenningshus och svensk vinter med många väderomslag. Det bildades mycket fukt som sedan kondenserades och arbetet med att sanera mögel på våren blev omfattande.

Det är väl just det som är utmaningen i en husbil att det är svårt att stoppa all ventilation och gör man inte det är genast metoden med torrbollar av begränsat värde.

Själv har jag husbilen inomhus i kallförråd och kör avfuktare vid behov. Den metoden funkar givetvis också om man har de förutsättningarna.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: "Torrbollar"

Avgörande för om det blir korrosion eller mögel är den relativa fuktigheten RH. Om jag kommer ihåg rätt bör den vara under 60%. RH kan sänkas genom att torka luften, dvs kondensera vattenånga, eller genom att värma utrymmet. Att det inte är problem med mögel eller rost inomhus beror just på uppvärmningen och att RH därmed sänks. Ett säkert sätt för husbilen är därför uppvärmning, men man måste se till att det inte finns kalla ytor som fukt kan kondensera mot. Torrboll eller salt fungerar om man tätar alla luftintag. Ett annat sätt är att installera ett avfuktningsaggregat, jmf med hur försvaret "konserverade" fordon, båtar mm. Ett avfuktningsaggregat kostar kanske ett par tusen men drar mycket mindre ström än värmning, och ger samma effekt förutsatt att det inte finns för mycket öppningar som släpper in ny fukt.

ERIKPER
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Nja, luftens vatteninnehåll sjunker inte bara för att man höjer temp.
Varmare luft kan bära/innehålla mer vatten/fukt.
Angående mögel så måste temp upp över +7C för att det ska starta, eller ner mot +-0C på en näringsbomb typ frukt.
Så kall hb med god ventilation är inga problem.

Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Det stämmer men står bilen ute så är den relativa luftfuktigheten låg i atmosfären när det är kallt ute. Värmer du upp denna luft sjunker den relativa luftfuktigheten eftersom den uppvärmda luften kan bära mer vatten. Har du ingen luftfuktare i bilen finns det inte mer vatten att tillsätta den varma luften och den blir alltså torr(-are).
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: "Torrbollar"

Få se nu om jag fattat det rätt, det här med relativa fuktigheten när torrbollen är med i leken.

Först sänks den relativa luftfuktigheten enl. uppgift till 75%, men stiger snabbt upp igen när saltet är förbrukat till omgivningens nivå. Bevisligen har ju samma mängd vatten tagits från luften som finns i burken och således är luften torrare än om man inte hade gjort detta.
Psykologiska effekter spelar stor roll och är avgörande om en tillfredställande resultat skall nås. Hur många torrbollar är det rimligt att placera ut för att få godtagbart effekt beror på hur man räknar, man skall räkna de man har i händerna, men inte den som man har mellan axlarna.
Vidare påverkar värmen hur torr bollen blir, eller var det tvärt om? Över 7 grader kan mögel bildas, och det får bara finnas i ostar, därför håller vi tempen helst lägre än så. Men inte lägre än noll grader, för då fryser bollen om den inte är torr.
Jappe säger att torrbollen är bluff. Men frågan är mer fundamental än så i grunden, hur kan bollen vara torr om den sugit i sig massa vatten? Eller är den bara torr när den säljs? Jag förstår inte riktigt hur det hela hänger i hop varken fysiskt eller psykologist annat än det är lika många förespråkare åt båda håll. Vid sidan 2 var jag tvärsäker, men ju mer man grunnar, ju torrare blir jag i munnen...
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Torrbollar"

Verkar finnas tre sätt att lösa detta enorma problem:
1: Hermetiskt tillsluten bil med torrbollar i.
2: Väl ventilerad bil unde tak men med (delvis) öppna sidor sidor för att luften ska cirkulera.
3: Inomhus i ständig torr varm luft.
Själv har jag hållit mig till alternativ 2 under 15 år och aldrig haft problem med mögel.
Ove.G
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

5. stå ute i det fria utan övertäckning, och utan värme med ventilationen öppen

Så har vår stått sedan 2005 utan problem :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Finns många "experter" i ämnet torrbollar och många påstår sig bestämt veta sanningen, torrbollar fungerar inte!

Eftersom de torrbollar jag använt samlar upp vatten som jag tömmer ut då och då så tror i alla fall jag att de fungerar, de sänker luftfuktigheten i det utrymme där de finns. Är medveten om att det förmodligen är marginellt men i mitt fall räcker det. Har en veteranbil stående över vintern i ett kallförråd och fick förr varje vinter alltid mögel på ratten och dörrklädslen. Sedan jag började ställa in en torrboll i bilen varje höst har jag aldrig fått något mögel någonstans. Därför påstår jag att torrbollar har en viss effekt på luftfuktigheten.

Det är också intressant att läsa om att många påstår att det inte går att sänka luftfuktigheten i en husbil utan att avfukta omgivningen. Har flera gånger tidigare ställt frågan hur det går att värma upp en husbil utan att värma upp hela omgivningen men aldrig fått något svar på detta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

Finns många "experter" i ämnet torrbollar och många påstår sig bestämt veta sanningen, torrbollar fungerar inte!

Det är också intressant att läsa om att många påstår att det inte går att sänka luftfuktigheten i en husbil utan att avfukta omgivningen. Har flera gånger tidigare ställt frågan hur det går att värma upp en husbil utan att värma upp hela omgivningen men aldrig fått något svar på detta.

Det här är inte mitt ämne egentligen men eftersom detta är så elementärt och behandlas i skolböckerna, åtminstone när jag gick i skolan förra årtusendet ska jag försöka svara.

Jämförelsen mellan förflyttning av värme från en husbil och luftfuktighet till en husbil är tämligen befängd! Hade man i stället jämfört från samma håll så hade man fått ett rättvisande resultat. Är det 35 grader varmt utomhus så blir det också 35 grader varmt i husbilen, minst. Är luftfuktigheten 75% utomhus så blir det samma luftfuktighet i husbilen om du inte tillsluter den hermetiskt, vilket är väldigt svårt. Att ställa in en eller ett flertal torrbollar i husbilen gör bara att torrbollarna blir blöta men det ändrar inte luftens fuktinnehåll ett dugg.

Finns det inte någon "skolfux" här med pedagogisk skolning som kan beskriva det på ett sätt så att de som möjligen slarvade lite i skolan kan begripa det här?

Jag ger upp!

Jappe
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Är det -35 grader utomhus så blir det också -35 grader inomhus om man inte tillför värme i husbilen hela tiden. Om man tar bort lite vatten i husbilen, så blir det mindre fukt i den. När det gäller torrbollarna så blir det så pass mindre med fukt som saltet kan binda än vad som hinner tränga in via ventilationen.

Denna ekvation kan troligtvis enklast lösas genom att göra mätningar över tid. Det kanske är så att torrbollarnas effektivitet är så liten att det inte är meningsfullt att använda dem.

För min del känns denna tråd inte meningsfull längre, då många av oss egentligen bara upprepar våra ställningstaganden, vilket förövrigt inte gör det påstådda mer sant. För att komma vidare hoppas jag på att någon kan göra lite vetenskapliga mätningar.

Johan K.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

När vi hade båt och då läste båttidningar för ett antal år sedan gjorde en tidning ett prov med torrbollar. Man vägde en torrboll och ställde den i ruffen på en båt. Man tog också ett antal Dagens Nyheter, vägde dem och "knycklade" ihop dom och lade dom i båten.
Efter en tid vägde man såväl torrbollen som tidningarna, och det visade sig att de gått upp i vikt ungefär lika mycket och således absorberat lika mycket fukt.
Den tidningen hade inte mycket till övers för torrbollar.

Det effektivaste (och billigast) lär vara att köpa en säck med kattsand som är baserad på silicagel. (Sådana där påsar som ligger i paketen när man köper elektronik od.)
Man häller i silicagel i exempelvis en strumpa ed så luften får tillträde.
När silicagellen är mättad med vatten kan man torka den på låg värme i ugnen och återanvända den.
Det skulle vara intressant om någon utförde ett experiment med detta och vägde silicagellen före och efter exempelvis en månad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Strumpan med saltet kommer naturligtvis att väga mer efter en tid. Det är ju självklart eftersom det finns fukt i luften och det torra saltet kommer att ta upp denna fuktighet. Tyvärr kommer den då torkade luften att ha bytts ut flera gånger om utrymmet inte är hermetiskt tillslutet.

Finns det någon som sett en pryl förpackad tillsammans med silica gel i papperspåsar, pappkartonger eller dylikt? Eller har de varit förpackade i slutna plastförpackningar? Självklart är de förpackade i slutna plastförpackningar annars skulle silica gelet snabbt bli förbrukat som torkmedel eftersom fukt skulle tränga in genom pappersförpackningen.

Samma sak i husbilen. Eftersom det inte går att sluta till husbilen till 100% så kommer det tränga in fukt utifrån och absorberas av torrbollen som då ser ut att vara effektiv. Naturen har ju en tendens att försöka uppnå jämvikt, i husbilsfallet mellan luften inne och ute, vilket är lätt gjort genom alla ventilationshål som finns för att vi inte skall dö av syrebrist när vi vistas i bilen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Torrbollar"

Nu är det många som vet att torrbollen bara är bluff, jag kan
bara konstatera att mina torrbollsbehållare brukar nästan vara
fulla med vatten efter 6 månaders vinterförvaring.

Tommy R
 
Toppen