• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är inte bara att stoppa in dom
först mäste de justera azimuten till det basjordade videoslutstegets halvlogaritmiska amplitudbegränsningssystem. Sedan stoppas batterierna i som bilden visar. Lyser den inte då så är lampan lös
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    6,8 KB · Visningar: 1.446
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Detr var tur att du kunde fixa ljuset ifrån den lösa lampan så att den lyser. Nu kan du stråla med en strålande stråle.

Här fortsätter jobbet med ett strålande solsken. längtar efter att kunna lägga bort kabelrulle och kontakter som börjar bli lite tjatigt nu.
Jag var i Malága och fick tag i ljudisolerande matta till motorkåpan det minsta som dom sålde var 5m så jag isolerade bodelsdörren med.
I båthamnen fick jag tag i en komplett renoveringssats till Ebersprächen som bestod av nytt glödstift, Packningar och lite andra småsaker. Innuti såg den inte ut som om den var använd så mycket. men det är bättre att byta nu en att plocka isär den efter monteringen. Det stora VW märket som jag hade tänkt mig till fronten ser inte bra ut i verkligheten så det fick bli det lilla moderna märket. Kanske beror på dom fyrkantiga lyktorna. Skulle ha tänkt på detta innan jag köpte fyrkantiga lyktor. Tanken vard att det skulle ha ett drag ifrån dom gamla VW bussarna ifrån 50talet med 2 färger i fronten se detta tidigare inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-2/#post299979
 

Bilagor

  • SDC10951.JPG
    SDC10951.JPG
    1,3 MB · Visningar: 13
  • SDC10952.JPG
    SDC10952.JPG
    1,3 MB · Visningar: 13
  • SDC10953.JPG
    SDC10953.JPG
    1,2 MB · Visningar: 9
  • SDC10959.JPG
    SDC10959.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
  • SDC10955.JPG
    SDC10955.JPG
    1,3 MB · Visningar: 14
R

ronjo

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har du blästrat Ebersprächen eller har du nåt annat trick att få den så fin?

/R
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu är jag äntligen helt klar med det elektriska till och med larmet har kommit på plats hur det fungerar är hemligt. Kan bara tillägga att den som bryter upp någon dörr eller kryper in i ett fönster kommer som testbild på samtliga lokal TV stationer.
 

Bilagor

  • SDC10958.JPG
    SDC10958.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har du blästrat Ebersprächen eller har du nåt annat trick att få den så fin?

/R

Jag glömde att berätta att jag först har diskat den i en ombyggd diskmaskin som har ett slutet system med ett speciellt avfettningsmedel istället för vatten. Det räcker att diska i 50º i Ca 5 minuter så blir man inte svart om fingrarna när man sedan skall jobba. Kan rekomendera denna metod till alla som jobbar med att reparera sådana här prylar. Efteråt skall man bara vara noga med att olja/fetta in b.l.a lager om inte dessa skall bytas.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Massa små "osynligt" jobb
Motorkåpan har jag iallafall isolerat mot motorljud filtmatta som inhandlades hos en AC grosist. Dämpar 40dB vilket är ganska bra plus att jag har målat med ljuddämpande tjära. Skarven emellan kåpan så köpte jag ett skumgummirör som jag skar på längden. Har ingen teknisk data om detta rör utan hoppas att det skall fungera bra. Det satt något liknande innan så därför lägger jag inte ner mer jobb på detta.

Har dessutom lagt ner lite tid i min källare och hittade något som jag inte har sett på länge. Och det var golvet. Mängder med aparater som bara ligger och nu i den digitala eran så kan man med gott samvete göra sig av med det. Marokkanerna kom och ville ha alla aparater för att sälja i marokko. Dom slogs om apareterna i den första släpvagnen. I morgon behöver jag säkert något av det som jag har skänkt bort, men man kan inte spara på allt.
 

Bilagor

  • CIMG0958.JPG
    CIMG0958.JPG
    1,8 MB · Visningar: 15
  • CIMG0959.JPG
    CIMG0959.JPG
    1,9 MB · Visningar: 6
  • CIMG0957.JPG
    CIMG0957.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12
  • CIMG0960.JPG
    CIMG0960.JPG
    2,2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vet att detta hör inte hit, men den som inte frågar får inget svar och lär sig inget.

¿Hur punktsvetsar man koppar?
Har hört att det går, men inte ens ESAB vet hur man gör.
Att borra och svetsa med TIC´en är inte lönsamt i tid.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I slutet av nittiotalet anlitade jag en firma som hjälpte mig med aluminiumsvetsning, En gång visade han mej hur han svetsade i koppar med en migsvets. Jag vet inte några detaljer om vad han hade för gas tråd eller svets men det såg ut som en vanlig migsvets.
På mitt jobb har jag en miglödnings-svets av märket wieländer+schill som används till vissa karosseriskarvar och svetsresultatet påminner om hårdlödning men jag har inte provat att svetsa koppar med den. Är det något speciellt du tänkte svetsa? mvh jocke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Mjuklödning är långt ifrån punktsvetsning dessutom med ett annat material.
Provade med att sänka strömmen kraftigt och bytte ut kopparspetsarna till tungsten och nu ser det ut som om att det är på rätt väg.

Idag fick jag profilerna till fönstren som saknas så i morgon skall jag besöka glasmästaren och få skuret ut glasen och härda dom. Toalettfönstretskall jag blästra innan.
Har jobbat med kompisens nyinköpta bil. Hans fru har lite ont i ryggen och har svårt att kliva upp i sängen. Så vi tillverkade en liten trappa som man kan fälla ihop och inte tar plats.
 

Bilagor

  • CIMG0962.JPG
    CIMG0962.JPG
    1,9 MB · Visningar: 8
  • CIMG0965.JPG
    CIMG0965.JPG
    2 MB · Visningar: 9
  • CIMG0964.JPG
    CIMG0964.JPG
    2,1 MB · Visningar: 8
  • CIMG0961.JPG
    CIMG0961.JPG
    1,7 MB · Visningar: 7
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Trappan är inte bara praktisk, den är ju riktigt fin i designen också - borde kunna lanseras som tillbehör för oss husbilsägare när åldern tar ut sin rätt. Grattis ånyå!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack, men nu hör det ju till saken att verkstaden som jag får låna är en verkstad som tillverkar b.l.a rostfritt se deras Webb TEGOBI Det är bara fantasin som sätter gränser. Hade jag inte fått ha min bil här så hade jag inte gjort så mycket som jag gör nu.
Min Idé ifrån början var att bygga den på en tomt med ström. Hade bara tänkt att bygga inredning i den och behålla den som den var. Ägaren till denna verkstaden pepe sa till mig kör hit bussen. Och det är jag evigt tacksam för. Pepe har pensionerat sig men vill inte lämna verkstaden därför gör vi tillsammans en del projekt. Husbilen köpte han för att komma ut lite med sin fru.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vet att detta hör inte hit, men den som inte frågar får inget svar och lär sig inget.

¿Hur punktsvetsar man koppar?
Har hört att det går, men inte ens ESAB vet hur man gör.
Att borra och svetsa med TIC´en är inte lönsamt i tid.

Jag har inte ett absolut svar men jag misstänker med dess värmeledning. Så bör en hög spänning under kort tid kunna vara en lösning.
MVH. Gunnar S
Jag reserverar mot allt jag sagt här.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Langt tilbake i tiden gjorde jeg endel metalarbeid, problemet med kobber er varmeledningen så en må ha masse varme i kort tid. Prøvde med en kullbue - det funket, men kraftig korte glimt klarte å punktsveise to plater som ble kklemt sammen like ved varmepunktet. Pent ble det ikke! Gammeldags gasssveis funket om en ikke smeltet for mye av platen, holdt sveisetråden (rent kobber) med en tang.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Om jag går förbi en soptunna och ser en gammal skylt gjord i plexiglas 1x1m 10mm så ser jag inte den som skräp utan som prima råvara.
I detta fall blev det en ny taklucka istället för den gamla vita fula som satt där

Efter lite jobb så passar den perfekt och nu fattas det bara lite färg att måla ytterdelen för att dölja ramen.

Trappan in har fått en ansiktslyftning me samma marinmatta som förardelen och en rostfri list. skall se om jag kan hitta något lämpligtträ som jag kan tillverka trappstegen i Teak eller något liknande.

Fönstren är också på plats fast en ruta gick i tusen bitar vid monteringen. detta bevisar att dom är härdade så i morgon får jag beställa en ny det var inte någon stor kostnad att tillverka rutorna totalt alla har kostat mindre än 350€ det får vara godkänt för 6 fönster varavett är blästrat till toaletten.
Bords skivan som jag hade köpt på IKEA har jag lättat med halva vikten genom att urholka bordet men har sparat material som nerver för att det inte skall slå sig. Det är samma skiva som jag har använt till köksbänk som här är nylimmaddärför har jag tyngt den med hylsnykelsatsen och golvlaminat. I morgon blir det att slipa för att dölja skarven

Sittdynorna har jag lämnat till marin skräddaren som syr 7 st sittdynor i Marinläder jag gav honom helt fria händer att göra dom. Han valde att sy i två färger grått och en blå/svart ton. det skall bli spännande att se resultatet. Han frågade mig hur jag ville ha det och jag svarade honom att det är du som är proffs inte jag gör det som om det vore ditt.
 

Bilagor

  • SDC10967.JPG
    SDC10967.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
  • SDC10962.JPG
    SDC10962.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
  • SDC10961.JPG
    SDC10961.JPG
    1,2 MB · Visningar: 5
  • SDC10964.JPG
    SDC10964.JPG
    1,3 MB · Visningar: 9
  • SDC10963.JPG
    SDC10963.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
  • SDC10965.JPG
    SDC10965.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
  • SDC10966.JPG
    SDC10966.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag så har ytterdörren fått sig en innerpanel som limmades fast med det berömda sikaflex. Denna panelen bör jag nog lacka med någon typ av båtlack ifall det skulle regna när dörren öppnas.
Köket håller på att ta form. Bänkskivan har nu slipats i skarven så det känns jämt. Reglar för överskåpet med fläkten börjar att ta form. Dax att leta efter en lämplig gas spis och börja med instalationsarbetet. Detta köket kommer jag nog att använda väldigt lite eftersom jag skall bygga en spis i en utav sidoluckorna som bilen har. Där har jag tänkt mig att ha en wok som man kan värma och laga det mesta, eller en paellapanna.
 

Bilagor

  • SDC10972.JPG
    SDC10972.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
  • SDC10971.JPG
    SDC10971.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
  • SDC10969.JPG
    SDC10969.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
Toppen