• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Har tänkt byta bil bla för att slippa detta med övervikt och tog kontakt med transportstyrelsens upplysningstjänst o fick höra detta:

Att kunna köra hb över 3500kg är igen regel som är lagenligt prövad av svensk domstol ännu, det är endast en tolkning av vad som gäller körkort utfärdat före juli 1996 se
körkortslagen SFS 1998:488:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

En ev ändring på detta kan bli att de med kort efter 1996 även får köra mer än 3,5t.

Det händer varje sommar att en antal hb med b kort fastnar i kontroller utomlands och tvingas ordna fram en c behörig chaufför för att komma vidare!

I sverige är polisen informerad och godtar nog detta fram till att det händer en allvarlig olycka o det ev måste bedömas av domstol...peppar peppar.

För att ev kunna slingra sig förbi en koll i utlandet så finns ett dokument för att förtydliga den svenska lagtolkningen på olika språk se bif pdf fil.

Lösning på problemet kommer först 2013, då kan man ta ett C1 kort som gäller upp till 7,5 t och det går inte att få det mer en att man sätter sig på skolbänken o tar teoriprov o sedvalig uppkörning med fordon 3,5-7,5 t.

Eller att man tar ett c kort o då måste man ha en tung lastb (över 16t) för uppkörningen...känns tungt


Den trevliga kunniga tjejen på transportstyrelsen heter [FONT=Verdana, sans-serif]Maria Hed [/FONT]
[FONT=Verdana, sans-serif]Utredare[/FONT]
[FONT=Verdana, sans-serif]Vägtrafikavdelningen[/FONT]
[FONT=Verdana, sans-serif]Direkt: 0243-755 63 [/FONT]
 

Bilagor

  • modellhandboken för kk.pdf
    614,1 KB · Visningar: 384

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Åsså ändrar dom på lite lagar så får staten in lite extra pengar och vända på lite papper ..... Ja ghar iofs C-kort .

Det var ju även på tal om att man skulle höja totalvikten för bil och släp till 4250kg för B-kort men då är det väl antagligen att dom ställer krav på ex: B E1 .

Det var visserligen inte svårt att ta E kortet heller men känns lite konstigt att det skall vara sådana regler för att om man höjer totalvikten på en husbil från 3500kg till ex 3850kg så skall det vara ett extra kort på det .

Har du B-kort så kanske du har kört en Smart eller en Lupo i många år och sedan sätter dej i en minibuss så är det samma behörighet trots att man har gått från trampebil till minibuss .

Men men ville bara gnälla lite ;) :) ( runt Falköping så skall alla vägar även sänkas från 90 till 80 ).


Jo kom och tänka på en sak om du har en husbil som har en totalvikt på 3500kg och den även är utrustad med dragkula så får man ju inte ens hänga på en släpkärra utan att ha E kort .
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jo kom och tänka på en sak om du har en husbil som har en totalvikt på 3500kg och den även är utrustad med dragkula så får man ju inte ens hänga på en släpkärra utan att ha E kort .
Ett släp med en totalvikt upp till 750 kg får du alltid dra med enbart ett "B" på körkortet, även om dragbilens totalvikt är 3 500 kg.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det händer varje sommar att en antal hb med b kort fastnar i kontroller utomlands och tvingas ordna fram en c behörig chaufför för att komma vidare......

Vem har sagt detta eller är det ännu ett rykte? Eller du har pratat med någon som har en kompis som har en kompis som ....

Piraten
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jo det är hon på transportstyrelsen som uppgav att varje sommar ringer det folk som förtvivlat undrar hur dom skall göra när dom inte får åka ur fläcken förrän ngn c kk tar dem därifrån...och det hjälper inte att försöka övertyga den nitiske polismannen

Hur man sedan får tag i ngn med c kk tjaaaa det vete f-n.. på semesterresan.. pyyyrt

Förvånad att ingen inom klubben hört /träffat någon som drabbats, eller..?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Ett släp med en totalvikt upp till 750 kg får du alltid dra med enbart ett "B" på körkortet, även om dragbilens totalvikt är 3 500 kg.


Okay , jag tog ju E kort för att vi hade en Chysler minibuss (totalvikt2400kg) och fick ju inte dra husvagnen för den vägde 1100kg , tänkte på den gemensamma totalvikten som då blev ju över 3500kg.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Om din Chrysler har en totalvikt på 2 400 kg (eller lägre), och husvagnen har en totalvikt på 1 100 kg (eller lägre) så behövs inget "E" på körkortet. Det är först när summan av totalvikterna ÖVERSTIGER 3,5 ton som "E" behövs. (Detta under förutsättning att vagnens totalvikt ej överstiger bilens tjänstevikt.)
Ett släp med totalvikt 750 kg räknas dock alltid som "lätt", och kräver inget "E"...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Ahhhh nu skrev jag lite klantigt ..... Det var ju bara 1100kilo jag fick dra och husvagnen vägde mera så det var ju därför jag tog E-kortet , jag skulle behöva förhandsgranska 2 gånger .
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Dette med ny regler for kørkortet, er ikke noe påhitt fra Stockholm, men fra Brussel. Man ønsker å få felles regler for hele EU/EØS området. Vi fikk det i Norge for ti år siden . Det samme gjorde de i Tyskland. Dette er forøvrig beskrevet i andre tråder på dette forumet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det er en siste frist fra Brüssel for full tilpassning til det nye systemet, som ble vedtatt i 1993 med overgangsordninger frem til 2013. Om det er mulig å utvide overgangen lengre er for Norge sin del uten interesse, her var overgangen ferdig i 2003. Det er land i sør-Europa som selv ikke vil innføre C1 og D2 klassene, men de må godta at andre land har disse klasser.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jo det är hon på transportstyrelsen som uppgav att varje sommar ringer det folk som förtvivlat undrar hur dom skall göra när dom inte får åka ur fläcken förrän ngn c kk tar dem därifrån...och det hjälper inte att försöka övertyga den nitiske polismannen

Hur man sedan får tag i ngn med c kk tjaaaa det vete f-n.. på semesterresan.. pyyyrt

Förvånad att ingen inom klubben hört /träffat någon som drabbats, eller..?

Toppen bra idé.
Nu är det dags att träda fram där i skuggorna och göra oss upplysta!!!

Kan EN (1), UNO eller på förenklad kinesiska 一个 ENDA person träda fram som blivit stoppad av den där nitiske polismannen utomlands.

Vi har ju rätt många husbilar i klubben som just åker utomlands så det borde inte ta så lång tid detta tycker jag. Jag väntar med spänning!!! (hur lång tid ska det ta!!!)

/Johny - i väntan på "folk som ringer transportstyrelsen"

PS Kan vi inte ge den personen en trisslott som haft den oturen så kanske han träder fram snabbare!! Alla som vill sponsra lottkostnaden sänd in ett tack på detta meddelande!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15298

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

*ler*
Jag kan iallfall säga att jag har både visat körkort och reghandlingar samtidigt till en polisman i Kroatien, men han gav bara grejerna tillbaka och önskade trevlig resa.
Och jag kör med en pb2 bil och bara kort, så ta det lugnt och ta det som det kommer
Blir man stoppad så blir man och då får man ta det då. Inget att oroa sej för i onödan.

Hälsningar Tommy
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jadu Johny.

Här har du en som blivit väg i Frankrike för några år sedan. Har skrivit om det tidigare här på sidan om jag inte minns fel.
Sista vägavgifts stationen innan gänsen på väg mot Barselona E15.

Betalade vägavgiften och körde ut och såg två mc-poliser i klarblåa overaller. Kände direkt att jag var utvald. Upp på axelvis våg. Tror jag hade 3900kg fast jag borde haft 3500kg.
"You pay then you can leave" 80€ fattigare. Fick tömma båda tankarna med vatten o gråvatten.

Hmmm, gråvattentömning i betalstation. Kanske skulle passa i annan tråd.

Tråkigt men det var billigt i Andorra med dricka så det jämnade ut sig.

Därför blev det självklart med högsta vikten på nya bilen (4250kg) så nu är det lungt.
Har skrivit tidigare: Ingen bil runt sju meter klarar sig på 3500kg.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Jadu Johny.

Här har du en som blivit väg i Frankrike för några år sedan. Har skrivit om det tidigare här på sidan om jag inte minns fel.
Sista vägavgifts stationen innan gänsen på väg mot Barselona E15.

Betalade vägavgiften och körde ut och såg två mc-poliser i klarblåa overaller. Kände direkt att jag var utvald. Upp på axelvis våg. Tror jag hade 3900kg fast jag borde haft 3500kg.
"You pay then you can leave" 80€ fattigare. Fick tömma båda tankarna med vatten o gråvatten.

Hmmm, gråvattentömning i betalstation. Kanske skulle passa i annan tråd.

Tråkigt men det var billigt i Andorra med dricka så det jämnade ut sig.

Därför blev det självklart med högsta vikten på nya bilen (4250kg) så nu är det lungt.
Har skrivit tidigare: Ingen bil runt sju meter klarar sig på 3500kg.


Johnnys inlägg handlade nog om att bli stoppad utomlands med husbil som väger över 3500 kg och endast ett B i körkortet...:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Går det att typa om bilen till en lägre vikt?

Vår är typad till 4000 som totalvikt.

Kollade i Dethleffs 2010 katalog och där pratas det en hel del om att det går att få bilen att väga 3.5 med deras lågviktsalternativ, så att något är på gång med vikter är ganska uppenbart för i 09áns katalog var det inte ett ljud om vikter.

Jag och frugan har inget större lust att lägga ner 50 tusen på varsit c kort eller vad det nu kostar. Synd att man nobba att få alla behörigheter när man gjorde lumpen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Kanske är det så.

Måste tillägga att det var inte lotten som drog............allt är inte pengar:twitcy:
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Att döma av rubriken så handlar denna tråd om Personbil klass 2. Jag har aldrig hört talas om att någon (oavsett vikt) som har sin husbil/husbuss registrerad som PB2 har fått skaffa chaufför med C-behörighet för att de blivit stoppade utomlands.

Personligen tycker jag att det låter lite konstigt att alla PB2-ägare 2013 plötsligt måste ta lastbilskort (C1 eller C beroende av vikt) med allt vad det innebär.
Det jag däremot hört (som jag inte har några påtagliga belägg för) är att det som inte ännu prövats i svensk domstol är person med körkort utfärdat EFTER 1/7 -96 som ändå framför PB klass 2 - finns tydligen inga prejudikat för det (ännu).

Hade som sagt varit mycket intressant att höra om någon enda av forumets tusentals medlemmar blivit stoppad med ett PB2-reggat fordon över 3500kg utomlands, och i så fall vad som hände då. I körkortshandboken som finns översatt till en uppsjö olika språk står bl.a. följande:

"Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil."

Vet inte riktigt hur man skall tolka kontakten med Transportstyrelsen - känns ibland som om den ena handen inte vet vad den andra gör....
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Gäller "vår" övergångsregel inom EU? eller bara i Sverige?

Varför har ingen några svar?, varför får alla olika svar?

Varför kan inte ansvarig myndighet svara korrekt?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Gäller "vår" övergångsregel inom EU? eller bara i Sverige?

Varför har ingen några svar?, varför får alla olika svar?

Varför kan inte ansvarig myndighet svara korrekt?

Möjligen är det så att det inte finns något "korrekt" svar eftersom reglerna inte prövats i EU-rätt, och att man därmed inte vet om reglerna håller för granskning i EU sammanhang.

Juridik är, tvärtemot vad man kan tro, inte någon exakt vetenskap. Det handlar om bedömningar av människor som har olika utgångspunkter och referensramar. Inte alls konstigt att regler kan upplevas helt olika av olika instanser (även om man naturligtvis eftersträvar att alla ska behandlas lika så funkar det inte så i praktiken).
:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt C1 kort from 2013 och pb2:s laglighet

Det eneste som er sikkert er at fra 2013 så gjelder ikke nasjonale overgangsregler lengre. Uten en forklarende skrivelse på et språk som forstås av en kontrollerende polis så kan en få problemer.

Vi hadde i Norge et teoretisk problem med vårt gamle grønne kort i Europa, men jeg snakket den gangen med en tysk trafikkpolis og spurt hva han ville gjøre om han stoppet noen som oss og han svarte at når jeg kjørte min egen bil (samme navn i førerkortet og registreringspapirene) så var normal rutine at de ikke brydde seg om de var rett.
 
Toppen