• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Våran bil har stått uppställd sedan november. Vi har inte kört med den sedan dess med skulle ut i dag för att pröva då gick den inte att starta. Det har hänt en gång förut då fick vi ha bärgning. Skall det vara så på en husbil som bara är ett år.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Startbatteri

Hej. Var batteriet tömt eller. Har den stått sedan nov. med fjärrlåset låst så tar det på batteriet. Olle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri

Bilarna har alltid nåt som drar ström. Om inte annat så drar radion. Min personbil brukar vara tömd på 3 veckor om den inte används, därför lyfter jag alltid av minuspolen om jag vet att den ska stå stilla en vecka
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteri

Hej
Förra veckoslutet var vi till vår sommarstuga med husbilen hade laddning på hela helgen men hade lämmnat på innerbelysningen i förarhytten ( 3 lampor ) söndag kväll när vi skulle åka hem ingen ström i start batteriet? :( Som tur hade vi andra bilen med också så det var att åka hem efter reserv batteri. ( hade bara 10 km hem)
Ha de paffw 1977
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Startbatteri

Men hur kan det vara att i bodelen är det bra batterier. Vi har en fiat dukato och där ligger batteriet i en av sofforna och det är mycket svårt att komma åt.
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Startbatteri

Det är en burstner nexxos som vi har fick redapå att batteriet sitter under förarstolen och det är mycket svårt att komma åt man inte stoppa in en hand eller ficklampa. Har varit på burstners men de viste inte häller hur man skall göra
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Startbatteri

Lite rörigt!
Är problemet i trådsarten att STARTBATTERIET tagit slut efter en längre tids stillestånd?

Sedan undrar jag om var ni menar att STARTBATTERIET är monterat ?
Vad jag kan förstå så menar några att detsamma är monterat under förarstolen? Är det verkligen så?

På min Fiat (Knaus Sunliner) sitter startbatteriet i motorrummet!
Jag frånskiljer alltid -polen på batteriet vid ett längre stillestånd.
Finns skitbilliga frånskiljare som man sätter direkt på batteripolen.

Om det är så att startbatteriet sitter under förarstolen så skulle jag montera en batterifrånskiljare lätt åtkomlig (kanske på stolsfundamentet) för att säkerställa att det finns kräm kvar när man behöver:rolleyes:

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Startbatteri

Bosse1 du skriver att du har en Bürstner Nexxos och att du har Fiat Dukato.

Är det inte Ford du har? Har för mig att det var det på Nexxos modell -07 och -08 sedan bytte de till Fiat.

Om det är Ford du har så se detta informativa inlägg om batterier på Ford:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t24830/
 
Senast redigerad av en moderator:

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri

Om min Fiat Hobby 04 får stå still för länge så orkar inte strömmen
drar runt startmotorn, så det är att ladda regelbundet. (startbatteriet)
Har blivet avrådd att koppla bort + eller - polen.
Tydligen är det mycket elektronik som kan spela f.. när strömmen ansluts igen.;)
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Startbatteri

Det är en ford motor och batteriet sitter under stolen. Har försökt få bort stolen men det har svårt, Fick redapå att jag skall försöka ta bort batteriet och ladda hemma.:twitcy::yes:
 
Toppen