• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur surfar ni på utlandsresan?

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Vi skall åka genom Europa ner till Kroatien till sommaren och undrar nu hur lätt det är att kunna använda sin laptop för att komma åt e-mail, göra bankärenden etc.

Har många campingar uppkoppling och vad brukar det kosta för ett dygn?
Finns det såkallade "Hotspots" (tror att det heter så) i städerna?


Hur har ni gjort ?

MVH Annelie
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej

Vi skall också åka ner till Kroatien i sommar. När man är inne på campingsidorna och kollar så verkar det som att dom flesta har möjligheter till internetuppkoppling. Om man får hyra dator av campingen eller om det är ett öppet gratis nätverk där man kan använda sin egen laptop vet jag inte. På nervägen kommer jag att söka efter öppna nätverk vid behov av internet.

/Per
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej alla,

Vi var i Kroatien sommaren 2008 och vi har Tele 2 mobilt bredband,vi köpte ett kontantkort där nere för ca. 250 :- Skr. och det fungerade kanonbra.
Vi var där i 12 dagar och det räckte för vårt "surfande" , vi använde det i Tjeckien också på vägen hemmåt ett par ggr. men då gick slantarna på kortet åt.

mvh U & E
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Jag har ett Tyskt kontantkort som jag kommer använda i Tyskland och sedan kommer jag köpa ett i respektive land som vi kommer till .
Modemet är olåst .
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Tack för tipsen :) Det verkar som att vi kan surfa även på vår semester men jag håller mig till laptopen och ej havsvågorna ;)
 
F

F.d. 52925

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej
Funderar på mobilt bredband
Är det någon som vet var man kan skaffa ett icke operatörslåst modem?
Har i dag ett Telia och där funkar det inte att sätta in ett annat kort.
Hur gör Ni?
En nybliven pensionär som tänker att ta sig till Italien mm under våren
Bengt
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Jag har fått fram denna information från Tele2 Vanliga frgor och svar om Mobilt bredband - Tele2 Läs fråga 12 och 13 , där kanske du får svar på din fråga. Det jag uppfattade var att man ska ha lite koll vad uppkopplingen kostade i respektive land för det kan lätt bli dyrt. Jag tror att vi kommer att leta efter uppkopplingsmöjligheter längs med vägen på vår resa ner genom europa och även leta upp campingplatser som har den servicen.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Vi funderar på att semestra i Norge i sommar :)och undrar om någon av våra Norska medlemmar(eller någon annan ) vet om det finns något kontantkort med bra täckning som vi kan köpa för att kunna använda Internet utan att bli ruinerad.
Vi har dator med inbyggt 3G som inte är opertörslåst.
Arne.
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hei
Gå inn på www.Statoil.no der finner du en del om trådløst nett på Statoil sine bensinstasjoner, hvordan du ordner nødvendig utstyr, pålogging priser etc.


Ha en fin dag :yes:
OleBerg
Trondheim
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Se bara till att inte köpa låsta 3G-modem! Då kan man inte använda dom med kontantkort i resp. land. Tele2:s 3G-modem är olåsta och kanske fler också men inte Telias.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Telias modem går att låsa upp till en kostnad av 300:- sen går det bra att använda vilket kontantkort man vill.

//Kicki
 
F

F.d. 52925

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Tack för all värdefull info om mobilt bredband
Bengt
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Ett tips är att använda Mc Donalds grillkiosker. I Frankrike ock Spanien bjuder dom på trådlöst, jag tror att dom gör det i Tyskland oxå. Det är klart att man måste köpa en hamburgare, men man är väl alltid sugen. För mig har det funkat bra.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Internetcaféer har tidigare varit en bekväm och billig lösning på kommunikationen ute i Europa. Emellertid har den tätare dotoranvändningen gjort att allt flera av dem slagit igen. Det är svårt att hitta internetcafé numera.

Och besöker du ett i Italien så ta med pass. Det skall kopieras och caféet skall lämna in loglistor på vilka platser som besökts till polisen.

Håkan
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Ett tips är att använda Mc Donalds grillkiosker. I Frankrike ock Spanien bjuder dom på trådlöst, jag tror att dom gör det i Tyskland oxå. Det är klart att man måste köpa en hamburgare, men man är väl alltid sugen. För mig har det funkat bra.

Hej!

I Frankrike, Belgien och Holland är internetuppkopplingarna gratis på McDonalds, men det är de inte i Tyskland.

MVH

Home-car
 
F

F.d. 3535

Guest
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Som jag skrev i en tidigare tråd om att få längre räckvidd på nätverket. Så har jag en accesspunkt som jag använder i mitt hus när jag är där.
davido.se - Ubiquiti Nanostation2 10dBi brygga

När jag är ute med min husbil så tar jag med den och monterar fast den med rejäla klämmor på stegen i bak och har den inkopplad på 12 Volt. Via webbgränsnittet så väljer jag att den ska användas som "station" och sedan vilket nät jag vill ansluta till, det finns nästan nät överallt idag. Blir en slant att spara mot när jag körde internet via mobiltelefon överallt.

Mvh.
D.M. Mobile HomeOwner i Tjörn.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

Hej Homecar måste man ha en cod för att koppla upp sig på McDonalds i Frankrike,Belgien o Holland?
Tom
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur surfar ni på utlandsresan?

När det gäller mobilt bredband, allså via mobilnätet. Vilka kontantkort kan köpas i vilket land som fungerar till svenska modem, typ öppet Tele2?

Har för mig att jag sett att det inte är helt lätt att köpa kontantkort utan fast adress i landet i fråga.

Alltså, var i respektive land, kan man köpa kontantkort och vilka nät?

Håkan
 
Toppen