• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox

F

F.d. 52938

Guest
Hej på er!

Har kollat på en effektbox på Tekniktema.se som garanterar mindre bränsleförbrukning och 30hk mer . Det låter ju kanon!
Är det någon som har någon erfarenhet/kunskap om detta ?
Är tacksam för all info.

Mvh FraMia 1014:D
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Effektbox

Hej
Jag monterade en KCR Diesel Power på min Fiat 2,8 årsmodell 04 förra sommaren. Fiatverkstaden gjorde jobbet men det är mycket enkelt och tar nog inte mer än 15 min. Den var ganska dyr (7000 spänn) och sparar bränsle har jag inte upptäckt. Däremot blir det en mycket bra körbarhet med den extra kraften, vilket inte betyder att man måste "köra bus" Jag är mycket nöjd med köpet.
Sören
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Effektbox

Finns tydligen en uppsjö av sk boxar alla med varierande kvalitet så kolla noga och se om man inte kan få "öppet köp"om det skulle visa sej att skillnaden var försumbar eller rent av sämre.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Effektbox

Jag har ingen erfarenhet själv av effektbox men om man läser andras erfarenheter om effektboxar på BMW-dieslar som sägs öka effekten med 20% dvs ca 50 hk så upplevs det inte ge någon större skillnad. Färddatorn uppger minskad bränsleförbrukning men den luras. Bränsleförbrukningen ökar i själva verket något, kanske beroende på att man velat testa lite extra hårt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Effektbox

Märkligt! kör själv BMW diesel med kcr box och märker en stor skillnad, kanske inte så mycket på bränsleförbrukningen (något mindre) men kraftmässigt stor skillnad, ger dock ej 50Hk som påstås men 30Hk och stor skillnad på vridmomentet.:yes:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Monterade box på förra husbilen baserad på Ford Transit -05. Körde den ensam (helt tom) från säljaren i Düssedorf till hemmet. Då tog den 1,28. Under 4v fullastad 400mils semesterresa genom Europa blev snittet 1,04. Allt mätt vid pump.
Har köpt box till nya husbilen med och hoppas på samma resultat där. Helt annan bil, inga problem i backarna, tuffade bara på.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Jag har oxå tittat på Tekniktemas box för 2.500:-. Undrar om 6.900:- för en KCR box gör backarna ännu lättare eller är det som i alla annan elektronik - samma innehåll men annat fodral?
Vore kul att höra någon som provat både KCR och "budgetboxar".
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Kan bara utgå från min erfarenhet på Transiten utan partikelfilter. Boxen (tror den hette V-tech eller nåt sånt) kostade drygt 3 lappar. Den funkade kanon. Grannen monterade Dieselkrafts version på sin Fiat med partikelfilter o den strulade. Verkar som partikelfiltret bråkade. Med den faktan valde jag att köpa Promotechs box med styrning för partikelfiltret till den nya bilen. Hittade den på annons här på HBK. Tror att det fanns en KCR-box till salu med. Kolla om den passar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Effektbox

Varför du inte ska välja en "Diesel box" ,

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt. En "diesel-box" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket (det är det enda en diesel-box klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel-box "lurar" bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta:

- färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
- automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
- momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt
- beräkning av avgastemperatur störs
- beräkning av serviceintervall störs
- diagnossystemet störs
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Har tidigare kört med KCR-box och varit mycket nöjd. Priset högt o kanske omotiverat högt men det finns förhoppningsvis en anledning.
Vår tidigare box gick inte att använda till vår nya bil så jag har kollat runt lite.
Hör och häpna men prisspannet är från 1850kr till 6900kr.

Då blev det dags för lite mail till några box leverantörer. Svaren jag fick var inte så tydliga som jag ville ha. Ingen sände någon dokumentation på eget bevåg för att visa hur seriösa dom var. Ett svar kom en fredag 22.38.

Vad KCR ändrar vet jag men övriga som svarade på mail att turbotrycket kan ändras ibland. Ingen svarade rakt ut på alla frågor. Man kan säga att dom vill liksom inte svara. Gäller inte KCR dit jag tidigare ring och fått full support på alla mina frågor.
Klart att inte bara insprutningsfrekvensen ändras när man får ut en 5-10hk mer än den som hade minst effektökning.
Vad jag kommit fram till är att minst effekt får man med KCR och med största säkerhet också bästa kvallitet. Så för mig är valet enkelt.
Billig box och man har ett formodat problem på halsen. Men det finns säkert dom som blir nöjda med det billigare alternativet.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Är det inte just manipuleringen av insprutningstider och ev tryck som Daimler-Benz gör på sin 2,2 liters diesel för att kunna leverera denna motor med minst 4 olika styrkor, från 88 till 150 hk.
De flesta transportbilar som ligger till grund för husbilar är ju konstruerade att klara
+ 30.000 mil varför jag förmodar att man inte vill ta ut max kraft ur motorerna ur slitagesynpunkt.
För oss vanliga husbilsägare är väl 30.000 mil ett "drömscenario" man skulle ju inte hinna med att göra annat än att åka husbil.:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Vet inte hur Mercedes gör men bifogar en länk till KCR.

För egen del skulle jag aldrig köpa en box som höjer turbotrycket.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Effektbox

Det finns helt klart en massa åsikter montering av effektboxar och chiptrimmning. Om man tar Volvo som exempel så är skillnaden mellan en 140Hk och en 170Hk endast en fråga programmering enligt Volvo. Även från fabriken alltså. Fiats egna märkesverkstäder utför ju montering av effektboxar, det skulle dom troligen inte göra om det vore skadligt för motorn. En kompis till mig jobbar som mekaniker på en märkesverkstad för Citroén och peugeot och dom har inte träffat på någon motor som rasat p.g.a effektbox. Själv monterade jag en box från
CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning i våran Ducato 2,8JTD och effekten ökade rejält med bibehållen bränsleförbrukning. Vad man nog bör tänka på är att inte belasta växellådan fullt ut med nya effekten (på femman). Då har man nog ett ras där iså fall. Jag betalade ca 1800:- för boxen inkl. frakt och monterade den på ca 30 min.
/ Hej från Leif
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Visst kan man köpa en en s.k. trimbox och få mer effekt, men inte om man också tänker på miljön.

Varför byggs inte bilen direkt med data som en trimbox gör. Jag tror inte att de som tillverkar boxaran är smartare än fabrikstillverkarna. förutom de skäl som Knarrevik anger så är det just utsläppen. Bilen utsläpp mäts mycket noga och tillverkarna har stora krav på sig (med all rätt). Den som tillverkar en trimbox struntar i miljön, de ställer parametrarna med utgångspunkt från högre effekt, inget annat.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

KCR har gjort en test hos AVL i stockholm där de visar att utsläppsvärdena inte blir sämre med box (se bifogad fil). Är själv förbluffad över effektökningen som blev på förra husbilen, tuggade bara på i uppförsbackarna.
Förbrukningen på första 100 milen utan box var 1,28l/mil. De 100 milen var med tom bil o utan packning.
Semesterresan i europa, 400 mil med full bil (o lite till:msn_embarrassed:) gav 1,04 i snitt. snittet mätt vid pump.

Så valet var lätt nu när vi köpte ny husbil. Box inhandlad o ska monteras.
 

Bilagor

  • Miljötest med KCR box.pdf
    161,6 KB · Visningar: 155
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Effektbox

Vid den första servicen efter att boxen var monterad bad jag Fiatverkstaden mäta avgasvärdena. Dom var t.o.m bättre än året före då bilen var utan effektbox. Det får man nog ta som garanti att bilen inte smutsar ner mer nu än tidigare.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Visst kan man köpa en en s.k. trimbox och få mer effekt, men inte om man också tänker på miljön.

Varför byggs inte bilen direkt med data som en trimbox gör. Jag tror inte att de som tillverkar boxaran är smartare än fabrikstillverkarna. förutom de skäl som Knarrevik anger så är det just utsläppen. Bilen utsläpp mäts mycket noga och tillverkarna har stora krav på sig (med all rätt). Den som tillverkar en trimbox struntar i miljön, de ställer parametrarna med utgångspunkt från högre effekt, inget annat.

Jösses...
Var och en av oss är salig i sin tro...:rolleyes:
Om en fabrikör av ett fordon kunde optimera för var och en marknad, inkl. ett och samma bränsle/värde, höjd över havet, högtryck/lågtryck,
då kan vi börja diskutera optimering!!!!! Detta är i faktum, HELT omöjligt rent praktiskt för tillverkarna.

Minst miljöpåverkningar vore ju att ha en dator kopplad till sitt fordon med
beräkningar för resp. energivärde i bränslet + yttre faktorer... Å detta är ju det som finns i våra fordon sedan några år tillbaka.
Dock med algoritmer som är så standardiserade att de skall fungera i princip över hela världen. En "optimeringsbox" påverkar denna data, för det mesta positivt.
Alltså, mindre miljöpåverkan med en dito monterad. Men till sist och "syvens" är det väl upp till oss användare att köra miljömedvetet?
Jag har under de senaste 10åren haft förmånen att att gå kursen ecodriving två gånger, den kan rekommenderas gällande miljöpåverkan!
I det sammanhanget, då blir ovan snack ang. negativ miljöpåverkan från en "box", inte mycket att hänga i "Hjulgranen"

Men jag är ju salig i min tro... ;):D
//MS
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Jag är långt ifrån någon expert på trimboxar för diselmoterer menanledningen till mitt inlägg var ett inslag jag såg på TV:n. Jag tror det var en expert på BSR som är ett erkänt företag som bygger om motorer till etanoldrift. Han berättade ang. det ökande antalet trimboxar för diselmotorer att det inte är alls svårt att öka effekten MEN varnade för att det inte går utan att undvika miljöfraliga utsläpp. Han berättade också vilka ämnen det var men tyvärr kommer jag inte ihåg dessa. Det var inte de vanliga ämnen som mäts av bilprovningen och det kanske är så att vissa tillverkare som visar att deras boxar inte ökar utsläppen inte redovisar alla ämnen...vad vet jag ??

Sökte på Google och hittade några inlägg

Från KABE husbilsklubb

Motorn har inga bekymmer att klara den krafthöjning som åstadkoms genom montering av en effektbox. Det som dock sker är att utsläppet från motorn kommer att överstiga de värden motorn/bilen är godkänt för. En KCR-box på en 146 hkr motor, höjer effekten till mellan 170 och 180 hkr. Boxens effekt på utsläppet fångas inte upp av Bilprovningens avgasprov


Från DN

Olagligt trimmade bilar gör det svårare att minska utsläppen av koldioxid och andra miljöfarliga utsläpp. Det anser EU:s miljöbyrå EEA i en ny rapport och pekar särskilt ut dieselbilarna.
Enligt EEA borde utsläppen från bilarna - främst i städerna - ha minskat mer än de har gjort. Speciellt med tanke på att motorerna blivit renare.
En förklaring är att många bilägare, speciellt ägare till motorstarka bilar, byter de chips som styr bränsletillförseln till motorn. Bytet kan öka både topphastigheten och accelerationen.
Men samtidigt ökar ofta bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av växthusgasen koldioxid och i dieselbilar dessutom utsläppen av hälsovådliga partiklar. Partikelutsläppen kan stiga uppåt tre gånger, skriver EEA.
Hur vanligt denna chiptrimning är inte helt klart. Men problemet kan vara långt större än man tidigare bedömt. Uppåt hälften av alla nya dieselbilar kan vara trimmade, hävdar EEA med hänvisning till en nyligen gjord undersökning.


Jag vet inte om dessa inlägg stämmer till 100 %, föregående skribent verkar vara säker på sin sak, men det är ju upp till var och en av oss att bedöma.

Jag har valt att inte sätta in effektbox för jag tror inte att ett litet "garageföretag" är bättre på att styra en diselmotor på bästa sätt än den som konstruerat och tillverkat motorn. Om det är så enkelt att öka effekten. minska förbrukningen, minska miljöfarliga utsläpp så tror jag att Ford, Fiat, Volvo eller BMW hade dessa inställningar från början.

Men det är vad jag tror !
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Effektbox

Vad gäller om man råkar ut för något som måste åtgärdas i motorn och tänker utnyttja vagnskadeförsäkringen??? Gäller den fortfarande om någon har ändrat något efter det att bilen var ny?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Något som jag tänker på att att köper jag en husbil för 500-600.000:- så tänker jag inte äventyra motorns säkerhet med en billig box ,dessutom så har jag ca 400 meter ner till Kvick och Carlsson Racing här i Falköping .

Dom har funnits så länge och det gör man inte om man säljer skräpsaker , jag har desutom känt skillnaden i bilar både före och efter .

Sen detta med miljöföroreningarna så blir nog min "trimmade" nyare husbil renare än min gamla .

Sen tror jag även behöver man gasa mindre så drar den även mindre .

Hittade detta inlägget med lite frågor och svar .

Hej,

Vi är glada av att du hörde av dig till oss och vill absolut reda upp alla missförstånd. Du ska ju inte behöva vara orolig i onödan.

Det vi skriver om laddtrycket är en viktig sak. Alla nya dieselmotorer kör med mycket högt turbotryck original (stort överskott med luft). Det är inte bra att öka laddtrycket ännu mer för då ökar slitaget på ramlager mm. Det som ger effekt på en modern dieselmotor är bränslemängden. Om man ska ta ut väldigt mycket mer effekt (kanske över 30%) då måste även laddtrycket ökas eller motorn måste då få mer luft. Men ska man trimma så mycket så är det inte säkert att allt annat hänger med (intercooler, spridare, dieselpumpen, drivlinan mm).

Svar på inlägget:

1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.

KCR: Enkelt förklarat så förändrar våran box railtrycket och insprutningstiderna under kontrollerande former. Att tiderna förändras beror på att styrboxen i bilen vill kompensera det lägre trycket som den tror det är. Att detta sliter mer på pumpen än att enbart förändra insprutningstiderna stämmer inte helt. Så fort man ökar bränslemängden så får ju pumpen jobba lite mer, oavsett vilket sätt man trimmar på. Men det är väldigt marginellt och det blir ju endast vid full belastning. Vår produkt och sättet att göra förändringen på är väldigt gynnsam för emissionerna (finns emissionstest på hemsidan). Det är ett bevis på att trimningen är kontrollerad och säker.

2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.

KCR: Det ökade bränsletrycket blir på alla faser, men det är ingen nackdel. Det ger en mer gynnsam förbränning. Om man enbart ändrar insprutningstiderna så finns risken att insprutningsfasen lappar över (går ihop). Vilket då ger en stor ökning av röken vilket då skadar partikelfiltret i bilen.

3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.

KCR: Det är ju inte riktigt så det fungerar, 10% mer luft ger inte 10% mer effekt på en dieselmotor nu när luftöverskottet redan är så stor.

4.Färddatorn kommer att visa helfel.

KCR: Den visar inte fel, möjligtvis vid full belastning men det är inget som man märker i praktiken.

5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen.

KCR: KCR-boxen gör givetvis endast förändringen när det behövs, alltså den stressar inte pumpen vid tomgång eller lågfart. Den jobbar mot belastningen i motorn och förändringen varierar därefter. Dock så finns det enklare boxar ute på marknaden som är väldigt simpla och då kan pump mm bli mer stressade eller till och med gå sönder.

Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.

KCR: För att det fungerar och att våra kunder är nöjda. Vi skulle inte vara marknadsledande om våra produkter inte fungerar eller skadar motorerna. KCR-box är inget enkelt motstånd utan är en mikroprocessor med komplicerad mjukvara och avancerade algoritmer som vi har förfinat under många år.

Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen

KCR: Finns både bra och dåliga ”om-mappningar”. Men de flesta kunder väljer KCR-boxen för att dels blir resultatet mycket bra och man gör inga ingrepp i systemet och det är väldigt säkert för det är enkelt att återställa bilen om man nu vill det.

Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.

KCR: Precis vad våra kunder tänker när de handlar från oss.


Har du fler frågor så tveka inte utan kontakta mig igen.



Med vänliga hälsningar / Best regards,

Niklas Kvick




 
Toppen