• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har bytt kablar och har nu 4,5mm2 kablar direkt till batteriet från regulatorn. Men fortfarande nu mitt på dagen så ger den bara Max 5Ah. När kylskåpet är igång så förbrukar den 4Ah och tracern visar nu 12,7V. Jag får bara 1Ah i överskott just nu. State of charge ligger bara på 48% och batteriet hinner ej bli fulladdat under dagen. Känns som att panelen helt enkelt inte ger mer än så här.
Kanske har fått ett dåligt exemplar?
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja det är ju ett helt nytt AGM från Biltema. Kopplar jag in ström till husbilen så laddar den upp till 15V. Lite högt men den tar ju mot laddningen.
Pratade med firman där jag köpte panelen och regulatorn och han tyckte det var rätt så normalt med 5Ah. Enda tipset han hade var att korta ner kabellängden mellan regulatorn och batteriet. (Har tillfälligt 10m 4,5mm2 kabel nu bara för att testa.)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kompressorkyl drar ca 5A vid start och faller sen ned mot 3A innan det stannar (inom 20min). Nånting är fel hos dig. Skugga över panelen? Visserligen brukar jag räkna med 50% verkningsgrad som tumregel (=6-7A), men nåt avviker från normalt hos dig.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har kylen kopplad till utgången på regulatorn så jag ser hur mycket den förbrukar där. Vid start 5ah precis som du säger men sen så lägger den sig på 4ah under drift. Nu när det har varit så otroligt varmt ute så har jag fått köra kylen nästan på Max vilket betyder att den går nästan konstant under dagtid.
Jag har inte fått upp mer än 5ah från panelen vid full solbelysning utan nån skugga mitt på dagen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Funderade lite på det här med ohms lag/effektlagen.
Hur fungerar det när man kör på 24v paneler?
Tar man 165w/24V så blir ju det ca 7ah medans om man
Tar 165w/12V så blir det ca 14ah.
Hur räknar man när man använder sig av mppt regulator och 24V paneler?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Funderade lite på det här med ohms lag/effektlagen.
Hur fungerar det när man kör på 24v paneler?
Tar man 165w/24V så blir ju det ca 7ah medans om man
Tar 165w/12V så blir det ca 14ah.
Hur räknar man när man använder sig av mppt regulator och 24V paneler?

Det är helt rätt räknat. Men jag tycker inte du ska skriva Ah vilket betyder Ampertimmar.
Jag tror du menar Amper. Ah mäter man effektförbrukning med.

En solpanel har ju alltid högre spänning innan regulatorn än efter. I ditt exempel nästan dubbel och då halveras ju strömmen. Detta innebär även att kablaget till solpanelen kan vara klenare innan regulatorn än efter.

En MPPT regulator gör om denna högre spänning till amper som kan nyttjas.
En enklare regulator klipper bara spänningen och nyttjar inte "överskottet" (förenklat).

En solpanel på 100W kommer en solig dag att leverera i närheten av 100W.
T.ex 14,5V o 6,2A vilket ger en effekt på 89,9W . Vissa förluster finns alltid.
Om du får ut 90% kann du nog vara lugn.

Tänk på att ha förbrukare igång så regulatorn kan ge max vid test.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för svaret, ja fel av mig. Menar så klart Ampere.
Men är det då rätt att räkna mitt system som ett 12V så att jag Max borde ha uppåt 14A teoretiskt?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för svaret, ja fel av mig. Menar så klart Ampere.
Men är det då rätt att räkna mitt system som ett 12V så att jag Max borde ha uppåt 14A teoretiskt?

Ska man var kinkig har du inte 12V ut från regulatorn när det laddar.

Du verkar ju ha en 165W panel och den borde då ge 165W/12V=13,75A
Eller 165/14=11,78 Som du ser blir inte skillnaden så stor.
Sedan lite effektförlust på det.

Vad spänning o ström är innan regulatorn är ju inte så viktigt.
Bara man har ett bra kablage.


Så här brukar det se ut på vår solpanel. 68,5W och jag tror det är en 80W och inte en 100W
2013-07-02 10.16.38.jpg
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tråden började 2009, fungera fortfarande utrustningen som ni installerade för några år sedan eller är både bilar och solceller utbytta?
Det vore intressant att veta eftersom solcells leverantörerna lovar en viss verkningsgrad på utrustningen efter många års drift.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Fungerar mig veterligen bra ännu på alla bilar jag installerat!
Oavsett leverantör av monokroma paneler el. MPPT.

Så gott som alla utlovar runt 80% verkningsgrad e. 10år.

Monterad så sent som för 2v. sedan en anläggning på 360W.

Vänl. Magnus
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Helt otroooooligt! Snart sexårsdagen för installationen av den uppfällbara solpanelen!
Idag läste jag hela tråden från början till slut. Det friskar upp kunskapsminnet!
Jag har visserligen bytt ut IVT-regulatorn till Cetek250Dual men panelens 180W-effekt har inte märkbart minskat. IVT-regulatorn har jag i reserv ifall Cetek ger upp.
Jag har inte haft behov av större panel men å andra sidan står vi heller inte stilla längre än 4-5 dagar. När vi kör gör generator+Cetek ett bra arbete. Har aldrig behov av 220V men använder det gärna om vi skulle råka stå på camping.
Summarum: Panelen ger stor frihet och har inte avtagit i effekt efter 6 år!
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tråden började 2009, fungera fortfarande utrustningen som ni installerade för några år sedan eller är både bilar och solceller utbytta?
Det vore intressant att veta eftersom solcells leverantörerna lovar en viss verkningsgrad på utrustningen efter många års drift.

Jag har en 100 watts polykristallin (tror jag) panel som snart är 15 år gammal men jag märker ingen skillnad mot min nyaste monokristallina 100-wattare som bara är sisådär 5 år. Tillsammans levererar dom tillräckligt med ström för mina behov. Dom är inte seriekopplade. Den ena som har två egna batterier är för livets nödtorft såsom kyl, toalett, gasolpannan, belysning m.m. Den andra är kopplad till två separata batterier med endast ett uttag (inga strömtjuvar) och används till "fåfänga" i form av dator, TV m.m.

pan.jpg

Kablaget är bara 2,5kvadrat men jag har köpt 4,5kvadrat-kabel som ska monteras vid tillfälle när det nu blir. Det fungerar bra som det är nu och om framtiden veta vi intet!

Jappe

PS. kvadrat ser ju lite illa ut men jag kommer aldrig ihåg hur man skriver mm med upphöjd 2:a. mm2 ser konstigt ut.
 
Senast ändrad:

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Visst ger solpanelen stor frihet att campa ute i naturen utan allt tjo o stim som är på campingplatser, men ibland är det ganska trevligt att ligga på campingplats å. Gör själv cirka 30 nätter på campingplats varje år.

Man spar ju även en del pengar på campingavgifterna när man har solpanel och inte behöver betala för strömmen, ofta runt 30kr / natt. Detta gör ju att solpanelen betalar av sig ganska snabbt i mitt fall cirka 4 år om man bara räknas insparade campingavgifter.

Hur ser det ut för er andra?

När det sen gäller effekter på solpanel o batterier efter några år så kan jag starkt rekommendera batteriövervakare BMV-700 från Victron. Köp den själv nu i vår och den leverar en massa bra o nyttig info både om laddning, förbrukning o batteriena.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Absolut betalar sig solceller, även om de inte betalar sig, är det en vettig investering för att kunna "fricampa"

Själv har jag precis installerat ytterligare en anläggning, 360W, 30A MPPT, inkl. kablage, vatteriövervakning & monteringsdetaljer, allt under 4000Kr.

Mitt mål att komma under 5000kr för en komplett installation slogs alltså med råge!

Steve, vad betalade du för din Victron BMV-700?

Vänl. Magnus


Visst ger solpanelen stor frihet att campa ute i naturen utan allt tjo o stim som är på campingplatser, men ibland är det ganska trevligt att ligga på campingplats å. Gör själv cirka 30 nätter på campingplats varje år.

Man spar ju även en del pengar på campingavgifterna när man har solpanel och inte behöver betala för strömmen, ofta runt 30kr / natt. Detta gör ju att solpanelen betalar av sig ganska snabbt i mitt fall cirka 4 år om man bara räknas insparade campingavgifter.

Hur ser det ut för er andra?

När det sen gäller effekter på solpanel o batterier efter några år så kan jag starkt rekommendera batteriövervakare BMV-700 från Victron. Köp den själv nu i vår och den leverar en massa bra o nyttig info både om laddning, förbrukning o batteriena.
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nu är regulatorn införskaffad, blev en Votronic MPP250 duo.
Bara resten kvar.:)
Kommer troligen bli 150W.
Såg att Prevent har några modeller som utgått, undra vad som kommer ersätta?
 
Toppen