• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas 12 volt transformator till 230V

F

F.d. 24290

Guest
Hej Jula har en transformator för 199:- som gör 12 volt till 230V om man endast ska ha den för att ladda batteriet till en bärbar dator så borde den väl fungera?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

Hej.

Det är oekonomiskt att först göra om från 12 till 230 V och sedan tranformera ner till battieriets voltstyrka som ca 19 V. Det är bättre att köpa en omformare från 12 till 19 V. Läs på laddaren hur många V och Amp du behöver.

Jag startade en tråd ang. detta. du finner kanske något matnyttigt.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25386/

/Knausen
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

Varför gå omvägen över 230V - använd någon av de spänningsomvandlare för dator som finns för anslutning till bilens 12 V, Jula har två st sådana som kanske är användbara för dig: Artnr:924234 och Artnr:924442



 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

Jag har haft en sån fast med lite högre effekt! Den fungerade jättebra tills jag startade motorn. Då blev spänningen för hög och apparaten slutade fungera. Sålde den för några hundralappar till en kille med husvagn och för honom funkade det bra. Har nu istället en inverter av märket IVECO.

Har nu korrigerat mitt inlägg. Den heter Waeco såklart inget annat. Som vanligt skriver jag innan jag tänkt färdigt. (sorry)

Anders :):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

kolla denna från conrad.se

Växelriktare PI 75-12
Artikelnummer: 513175
VOLTCRAFT_FL_00.EPS.gif
149:00 SEK
Pris inkl moms, exkl frakt.


jag köpte en sådan, helt perfekt tycker jag , inga sladdar som trasslar sig
:)
 
F

F.d. 12467

Guest
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

Jag köpte en billig inverter på Biltema, tänkte likadant som du. Fungerade inte, det visade sig att de biliga modellerna gör en alltför grovtandad sinusvåg på 230 V, så känslig elektronik som en laptop funkar inte i en sådan. Köpte till slut en Black & Decker istället ca 600:-. Fördelen med en sådan inverter, 12V - 230V är ju att du kan plugga in vad som helst; lampa, TV, eller vadsomhelst (på min dock max 400 W). De energieffektivare 12V-19V-omvandlarna kan du bara använda till datorn.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Julas 12 volt transformator till 230V

Fick tag på en 12-230V 300W på Gekås i Ullared för 299:-
Driver TV, DVD, digitalbox och antennförstärkare.
Fungerar perfekt även när motorn på bilen år igång.
När allt det anslutna är igång drar den c:a 5A på 12-volten.
 
Toppen