• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Syra / Gelbatteri

F

F.d. 8765

Guest
Hej.
Hur är det med förhållandet mellan SYRABATTERIER kontra GELBATTERIER?
Vad ska man välja, med tanke på: pris, hållbarhet, effektutag, djupurladdning o. v. Frågar i detta forum för det finns säkert många som har kunskap och erfarenhet. Det skall gå att köra en växelriktare på 1000W på batteriet.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Syra / Gelbatteri

Bästa är Syra fritidsbatteri som är så mycket bly i som möjligt.

Sedan skall du räkna ut att du skall bara behöva använda 1/3 del av kapaseteten.

Då varar dom riktigt länge

Varta skall vara rätt bra

Men sedan är det, det där med vikten av bilen, utryme, pris mm.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Syra / Gelbatteri

Gel/bly-batteri är bra som bodelsbatteri, tål djupa urladdningar med "lågt" ampereuttag.

Syra/bly är avsett för högt ampereuttag (startmotorn) men kan skadas vid djupa urladdningar.

Tänk på att laddaren måste vara omställbar eller anpassad för gel/bly.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Syra / Gelbatteri

Hej Tim & Ing-Marie!
Med tanke på kraven från din växelriktare (1000 watt = >83 Amp) bör du välja ett AGM batteri = i princip en kompromiss av egenskaperna mellan bodels-/fritids- resp rena startbatterier.

Ur GEL-fritidsbatterier bör man inte ta ut mer än 20-30 Amp för att inte korta livslängden, däremot kan GEL batteriet djupurladdas (till 0-20%) ca 1000 ggr om bara återladdning sker relativt snabbt (inget att rekommendera pga av din växelriktare).

Ur AGM-batterier kan man ta ut >300 Amp och ca 50% av energiinnehållet utan alltför stora problem och utan att skada batteriet men AGM tillhör de dyrare batterierna. Observera att AGM batteriet inte är bäst mer än som just kompromiss, man kan inte få allt i ett enda batteri. Tillgängligt energiinnehåll i AGM blir 40-50% lägre än i ett GEL-batteri, begränsad urladdningsgrad leder till detta och till tyngre "batteripack" för samma energibehov.

Ett billigt 1:a alternativ är att ta strömmen till växelriktaren/omformaren från motorbatteriet (klarar ca 400 Amp) men bör inte urladdas mer än ca 80% kvar i batteriet.
Ett 2:a alternativ (känsliga pers kan bli störda) kan vara att införskaffa ett elverk det blir inte mycket dyrare än ett AGM-batteri!
ett 3:e alternativ att stå vid 230 voltsstolpe (då behöver du ingen växelriktare/omformare men en sådan begränsning vill i varje fall inte jag ha, står nästan aldrig på 230 volt på resa/semester).

Svaret är principiellt och styrs av din växelriktare/omformare. Dina önskemål om "pris, hållbarhet, effektutag, djupurladdning" inte förenliga med annat än ett AGM-batteri om du inte lämnar mer uppgifter, jag skulle själv välja motorbatterialternativet.
/ Hälsn, Bengt
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Syra / Gelbatteri

Det beror förstås på hur länge du tänker köra med din växelriktare och hur du laddar.
Jag har Sonnenschein A500C GEL och de fungerar utmärkt på sitt åttonde år och Smörgåsgrillen och Hårtorken fungerar bra de med. Att inte GEL skulle tåla stora strömmar är bara ett missförstånd från de som inte haft dem själv.
GEL fungerar utmärkt om man väljer rätt typ, lägg märke till C i A500C som betyder cykliskt och används som tex. truck o golfkärre batterier.
De tar också emot betydligt högre strömmar i laddning under bulkfasen (<80%) än vanliga våta bly. AGM är förstås ett bra alternativ men dessa har jag inte provat ännu eftersom mina GEL bara rullar på och inte visar något tecken på avmattning.
Jag nöjde mig med 800W Inverter och har inga solceller utan låter en förstärkt generator på bilen sköta laddningen samt att laddningen är temperaturreglerad så det inte överladdar när det är varmt.
Givetvis bör man ha några 100 Ah, har själv valt 260Ah i Bodelen och det har räckt bra med den körprofil vi har.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Syra / Gelbatteri

Hej...

här är en bra länk där man kan läsa om batterier..
Batteri

själv kör jag med gel i de båtar jag haft.. och är mycket nöjd med dem...

har dock testat 2 volts celler från fulmen a 640Amp.. som var mycket bra och drev
en inverter på 2000W. fördelen med de lösa cellerna om 2volt är att man kan byta en cell om den havererar.. då man har 6st 2v celller i serie.

MvH
Fredrik
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Syra / Gelbatteri

Hej Håkan!
Det gläder mig att du är nöjd med din lösning (enligt inlägg 5)!

Du skriver ”att inte GEL skulle tåla stora strömmar är bara ett missförstånd från dem som inte haft dem själv!
Jag har uppfattat att tråden avser fritidsbatterier (inlägg 4) och inte ”truckbatterier” men det gör absolut ingenting om det leder till något verifierat nytt, bra och ekonomiskt. Men om du inkluderar mig (och även Gunnar web) bland ”dem ovan(?)” så kan jag informera att jag för min del har haft och har Exide GEL fritidsbatterier i vår bil (2 st a’ 80 Ah) och de fungerar väl för våra behov!

Fråga1) vilka kostnader och mervikt medför(-de) dina ”truckbatterier”, den ”förstärkta generatorn” och ev ytterligare påverkan (laddare, styrning, etc)?

Fråga 2) Har Gunnar i sitt inlägg 3 fel (och jag i inlägg 4), då han skriver
GEL/blybatteri är bra som bodelsbatteri, tål djupa urladdningar med ”lågt” Ampere uttag (= små strömmar = låg ström)? Jag tycker faktiskt att Gunnar (och jag) har rätt om GEL fritidsbatterier!

Fråga 3) varför inte ge samma svar som på tidigare HBK tråd; http://www.husbilsklubben.se/forums/t18201/ i samma ärende, se inlägg 4 på den tråden? Det svaret tycker jag är utmärkt och kan ges även till Tim & Ing-Marie!

Länken http://web.telia.com/~u40404287/ ger bra, redig och fyllig information om olika batterityper och förutsättningar.
Sökte på http://www.sonnenschein.org/ utan att finna någon C-variant på deras egen sajt, kanske har denna batterimodell gått ur tiden(?)!
http://www.energymatters.com.au/pricelist.html fann jag motsv (?) 130 Ah’s deep Cycle Batteries (SB12//130A), 2 st batterier kostar ca 12.480 Sek och väger tillsammans 96 Kg. Av tillgängliga data framgår inga uppseendeväckande uppgifter som skiljer sig från andra GEL-batterier!
/ Med hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Syra / Gelbatteri

Tack alla ni som engagerat er i mina frågor. har tyvärr inte kunnat hänga med och svarat efter hand, p.g.a. att jag har ingen dator i bilen. Det har varit instruktiva och värdefulla tips jag har fått. Till dej Bengt har jag en fråga ang. tipset att använda startbatteriet. Det har ju inte så många amptimmar varför det är väl säkrast att låta motorn vara igång. Laddar generatorn vid tomgång eller måste varvtalet ökas?
Med tacksamma hälsningar Tim
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Syra / Gelbatteri

Hej Tim, hoppas att följande kan vara till hjälp
Ett vanligt startbatteri tål högt effektuttag (300-400 Amp) och är på ca 100 Ah / 1200 Wh.
Start/motorbatteriet är det som återladdas snabbast under körning.

1) Ur startbatteriet kan man utan problem ta ut ca 20% av dess energi (ca 20 Ah / 240Wh);
# en ”1000watts omformare” kan då användas i ca 15 min
# en ”750 watts omformare” i ca 22 min
# en ”500 watts omformare” i ca 30 min

2) Om behov av större energiuttag (Ah/Wh) än för upptining och liknande inom tiderna ovan, se följande alternativ;
# ta stöd av motor gåendes på tomgång, bör räcka med el från batteri + generator
# Byt ut det vanliga motorbatteriet mot ett 100 Ah AGM-batteri - dyrare, men det kan urladdas till 50% av sitt energiinnehåll, tål högt effektuttag och återladdas snabbare under körning än bodelsbatterier). 1000 watts omformaren kan då användas i >35 min (kostnad ca 2.400 Sek)
# Gör inget med bilen utan skaffa i stället ett elverk, finns ett flertal i kostnadslägen 1- 4 TSek.
/ Hälsn, Bengt
 
Toppen