• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljefilter Fiat ducato 08

F

F.d. 2702

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Helt sant... Priset på oljan säger inget om kvaliten...

skulle byta olja lite hastigt på min 700 låda.. o verkstaden ville ha 1000:- för
8 liter dexron 3 olja... då frågade jag om de hade dexron 2 olja.. o ja det hade de, 8 liter för 320:- då sade jag att då vill jag ha den oljan...

killen tjatade sig blå i ansiktet om att den dyrare oljan var mycket bättre o bla bla bla... då förklarade jag att när det gäller dex 2 o 3 så är det bara en tillsats för elektroniskt styrda lådor som skiljer dem åt.. alltså för nyare lådor än min... varpå jag inte behöver den...

jag fick vad jag ville... men det gäller att veta vad man vill ha och varför..
annars kan det bli dyrt...

MvH

Fredrik

BtW ...

Det e inte jätte lätt att skriva utan massa stavfel på ett franskt t-bord..... :) knapparna sitter ju inte alls där de ska... o ÅÄÖ är ju inte alltid så enkla heller.... ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4663

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

har man råd med husbil då har man råd att serva
 

Rasim o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Skövde
HBK-Nr
790
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Visst har man råd att serva men det är ändå bra att byta olja emellan de ordinarie serviceintervallerna.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

har man råd med husbil då har man råd att serva


Varför serva när man kan köpa nytt?? eller har ni inte råd med det eller??

Lägger hellre pengarna på att köra 700:- längre... än att betala överpris
för en enkel produkt som olja..

med den attityden du påvisar så finns stor risk för att vi går mot ett än värre samhälle när det gäller slit och släng.. man måste ifrågasätta och jämföra för att bibehålla konkurens och marknadsmässiga priser. att bara vara nöjd och acceptera priser o betala är sååå urtypiskt svenskt..

eller du kanske bara ville påtala att du minsann har råd att betala för service.. det finns det nog många här som har.. men det handlar om vad man vill lägga pengar på också.. köper ju hellre guld än skit för mina pengar.
som bert sa.. det är inte de stora inkomsterna som gör det.. utan alla de små utgifterna...

kolla bara bränsle priserna.. bara för vi inte gemensamt kan agera så får vi vackert betala.. visserligen är ju bränsle priserna lägre här i Frankrike än sverige... kanske fär att man strejkar direkt om man anser att något är fel... blockera hamnar o vägar... kanske något att lära...

Lite OT men vi måste tänka efter innan vi fäller komentarer som ett dagis barn...

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 4663

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

alla ni som byter olja själva vad gör ni med den gala oljan + filter (Tänk på miljän)
 
F

F.d. 4663

Guest
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

har över 25års erfarenhet som bil mek har sett både motorer som gått på dåliga och bra oljor ,det är faktiskt skillnad
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Inga problem med gammal olja. Den åker man med till OK:s gör det självhall.

Fast nu brukar jag köpa oljan där så det får bli en samvetsfråga för andra.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Gammal olja och filter åker till närmaste kommunala miljöstation (som f.ö. finns på OkQ8).
// GJ
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

det brukar finns 2 storlekar,det räcker med det lilla om man byter varje år................
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Hej angående byte av olja och filter ska du åka till en fiat verkstad och ta bort koder på grund av att motorerna och datan i bilen räknar partiklar smuts i oljan och då kan du få felkoder jag byter olja och efter det så åker jag till fiat verkstad i Orsa jag tycker att ni ska ringa till en aktoreserade fiat verkstad så får ni svar men diskutioner om oljekvallite så är det mycket diskutioner men varje bilmodell har har ett kvalitets nummer T.ex om C2 eller C3 olja så om du köper en olja som uppfyller din kvalité på oljan kan du köpa olja i vilken snusbod som hälst om du tittar på en dunk på biltema T.ex så finns det ett nummer på oljedunken det är kvalitén på oljan / klas
 
Senast ändrad:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter Fiat ducato 08

Jag skiter i hur ni gör, jag vet hur jag gör. Kan upplysa om att Mekonomen har inga kataloger sen bra länge tillbaka utan reserdelarna ligger online för de som är butiker och verkstäder som vår. Reservdelarna uppdateras kontirnuerligt så fort någon ändring har gjorts och det sker varje natt. På morgonen när man slår på datorn eller börjar arbeta med den så sker även nya uppdateringar för programmet i datorn. Priserna är alltid dagsfärska och inte ett år gamla katalogpriser. Jag kan garantera att Fiat inte tillverkar några filter själva utan köper det från underleverantörer efter sina spec, de filtren säljs även till Mekonomen och har då OEM standard. Ett oljefilter lossnar aldrig om det är rätt filter, däremot har jag sett filter som har lossnat på grund av fel gängor eller gängstigning. Ett oljefilter ska aldrig dras med ett verktyg utan bara endast för hand. Packningen på filtret ska smörjas in med olja av två anledningar: 1 den ska inte kunna vecka sig och hoppa ur när man drar åt det 2 Oljan på gummipackningen gör att den sväller och tätar bättre. Om man drar ett filter med verktyg så slutar det med att man drar packningen helt platt och sedan tar plåten i filtret emot istället varvid det blir deformerat och kan börja läcka. Det är en annan väsentlig sak som ofta billiga oljefilter saknar som "den kunnige" aldrig ser såsom avsaknaden av backventil i filtret tex vilket gör att varje gång man startar motorn så går den ett tag utan oljtryck tills det har byggts upp. Det dyraste man kan köpa är billig olja och billiga filter.
Äntligen en som vet fakta i ämnet skönt när man ser sådana svar . TACK.
 
Toppen