• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt motorolja till rätt pris

F

F.d. 2621

Guest
En god vän och tillika husbilsägare berättade hur "välgörande för husbilsekonomin" det kan vara att "ha ett ben i åkeribranschen". Där finns en stark inköpsorganisation vid namn SÅIFA, som utnyttjar branschens storlek genom att bl a få fram de rätta priserna och rabatterna på de väsentliga kostnadsposterna.

HBK med snart 2000 medlemmar kanske också kan utveckla något liknande,som kan hjälpa oss att motverka de eviga prisökningarna?

Ett exempel kan vara motoroljor. I FIAT:s instruktionsbok står de rekommenderade oljorna listade med varunamnen angivna. Vem vågar köpa något annat?

Fiat-verkstaden debiterar vid service denna olja till priset 137.- per liter, och det går åt 7 liter vid oljebyte och filterbyte, vilket man egentligen borde göra själv och kanske litet oftare än vad serviceföreskrifterna säger? Om man kunde köpa oljan till rätt pris!!!

Som Volvo-anställd med 20 % rabatt på det mesta kan jag köpa deras bästa olja för dieselmotorer till 94.- per liter, i 4 l-dunkar.

Det som stör mig, är att tillverkarna vill styra oss konsumenter genom att ange varunamnen på de oljor som vi ska köpa och betala skyhöga priser för. Det borde räcka med att ange en internationellt gångbar teknisk specifikation av oljan ifråga. Sen kan man jämföra priserna hos de olika tillverkarna.

I klubben finns säkert många erfarna medlemmar med goda idéer om detta. Låt höra!!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Jag har en Renault och i min instruktionsbok så rekommederas elf olja. Min lokala volvo verkstad häller i Castrol vid oljebyte.

Det viktiga är väl att använda en olja som uppfyller kravspecifikationen sen spelar det väl ingen roll vilket fabrikat man häller i motorn.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej
Det spelar abolut ingen roll vilket märke det står på flaskan/dunken.
Det enda som spelar roll är att oljan är av rätt typ samt uppfyller tillverkarens rekomendationer.

"Men" ..... som dom säger i Lets Dance (för dom som ser sånt)
Man får det man betalar för...
SAE klassning på olja, ni vet tex SAE 5w/40 talar om hur bra oljan är (hur olja behåller sin viskositet) vid varm motor respektive kall motor.
Det som är kruxet är att billigare oljor mycket väl kan klara den angivna klassningen, men normen som man testar oljor med är inte anpassad för nordiskt kallt klimat eller riktigt varmt.

Av erfarenhet vet jag att tex OK's billiga helsyntet olja är långt från fungerande vid tex -30 (rena knäcken) medan Mobil Delvac med samma viskositetsklass (som kostar 3ggr mera) är precis lika lättflytande vid -30 som vid normal temp.

För att lugna alla som tycker "j--la besservisser" så har jag i hela mitt liv jobbat (och jobbar) med fordonsprovning och utveckling och hunnit se många oljerelaterade ras framförallt i extrema temperaturer.

Hur vet man då vad som är bra ??
Ja tyvärr går det inte att veta utan att testa.... eller betala lite mera ?!
Men framförallt starta lugnt och försiktigt om det är kallt..... ;)
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Jättebra,då va det som jag misstänkte nu köper jag olja på biltema i stället 499:- för 10 liter då räcker ju det till 2 st. byte.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Det är bara läsa faktabladen om respektive olja, all olja som görs på Loudden, agrol Q8 Ok är samma olja.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Glömde Coops olja.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej igen
Tänkte fortsätta lite....

I fordon som antingen skall starta vid mycket låg temperatur, eller gå hårt och länge (en husbil får jobba rätt hårt) skulle i alla fall jag aldrig fylla på något billigt i oljeväg.

Har man en motor som är lite till åren och förbrukar olja, eller en personbil som lever ett lugnt liv (varmgarage m.m) ja då kanske man kan se mellan fingrarna på kvaliteten en aning.

Sedan har vi ju aspekten med turbomotorer (som ju nästan alla dieslar idag är) som är betydligt kräsnare på olja.
Köper man en olja med rätt klass så klarar den tillverkarens krav, men med höga temperaturer bryts oljan också ned fortare hos en billig olja med slagg och avlagringar som följd.

Turbon som är glidlagrad på en flytande bussning (på oljefilm) snurrar med i turbohuset med ca med 1/3 av turbinens varvtal och är det första som sätter igen med dålig olja (eller slarvig för snabb avstängning som får olja i tubinhuset att kocksa)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Tror du att en tillverkare av motorer sätter kraven så lågt att den oljekvalite ligger på gränsen? Tror du att en tillverkare av oljor som Petrolia, skulle göra skitolja! Fråga försvaret hur deras fordon mår!
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej Solifer och alla andra
Det är inte motortillverkaren som gör fel, inte heller oljetillverkaren...

Det knasiga är oljenormen (SAE normen) som inte tar hänsyn till vad tex oljeviskositeten gör nedanför -18.
En olja som OK syntet blir knäck vid -25 medan tex Mobil Delvac har tagit ansvar för att viskositeten är linjär ända ned till -35.
OBS : Båda oljorna uppfyller normen !!

Försvaret ja...
Jag har sedan -82 jobbat med utveckling och provning av militära fordon så nog tror jag att jag vet hur det är där... ;)

Har sett ett försvarslett prov av just OK syntet vid köldstartförsök vid -32... kan säga att det kom ut lite väl mycket mekaniska komponenter ur den växellådan. :D

Men var och en får ha sin uppfattning, jag har min klar...
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej igen
Tänkte fortsätta lite....

I fordon som antingen skall starta vid mycket låg temperatur, eller gå hårt och länge (en husbil får jobba rätt hårt) skulle i alla fall jag aldrig fylla på något billigt i oljeväg.

Har man en motor som är lite till åren och förbrukar olja, eller en personbil som lever ett lugnt liv (varmgarage m.m) ja då kanske man kan se mellan fingrarna på kvaliteten en aning.

Sedan har vi ju aspekten med turbomotorer (som ju nästan alla dieslar idag är) som är betydligt kräsnare på olja.
Köper man en olja med rätt klass så klarar den tillverkarens krav, men med höga temperaturer bryts oljan också ned fortare hos en billig olja med slagg och avlagringar som följd.

Turbon som är glidlagrad på en flytande bussning (på oljefilm) snurrar med i turbohuset med ca med 1/3 av turbinens varvtal och är det första som sätter igen med dålig olja (eller slarvig för snabb avstängning som får olja i tubinhuset att kocksa)

Jag är av den uppfattningen att ingen Biltemaolja i mina bilar.

En liten fråga, Jag har köpt en Pilote 1989 med en Peugeot J5 bensinare som bara har gått 3400 mil, jag har fått tips att inte hälla i helsyntet. Vad anser du ? Jag brukar alltid använda Mobil 1 olja.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Sista tiden jag arbetade innom försvaret var jag fordon och drivmedelsansvarig på regional nivå, därför denna kundskap. Sattpå möten med ansvariga innom fordon och drimedelsindustrin.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Hej
Rolig debatt...

Mobil 1 är samma olja som Mobil Delvac (men med civilt namn) och i mina ögon den bästa oljan som finns för att hälla i en personbil/lastbil. (och jag har ingen provision från Mobil)

Det man brukar vara rädd för med en äldre motor när man häller i fullsyntet är att alla gamla avlagringar plötsligt lossnar då synteten har högre reningsgrad.
När mycket jox lossnar samtidigt finns alltid en risk för plötsliga stopp i någon lite oljekanal.
Ibland hör man om att packningar/packboxar skulle ha förstörts av syntet, men jag tror det är samma fenomen (dvs att avlagringar lossnat)

svårt att säga vad man törs göra och inte
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

En undran från en novis? Hur bra är den olja som Statoil har som är speciellt framtagen för Tdi-motorer. Priset ligger i det övre spannet men är oljan sämre än exempelvis Mobile?
Janne
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Master. Desyntet räcker gott när det gäller bilen. Ang Jannew. 90% av alla kör på sommaren,det är viktigare att köra på tomgång ett tag efter man kört hårt. Inte många får igång bilen i minus 30. Har du varit i Armen eller FMV?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Mobil rekomenderar väl Delvac till turbodislar eller har jag fel. Mvh Olle.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Att jag alltid använder Mobil 1 oljan har sin förklaring att jag har en systerson som jobbade på Findus som reparatör, och vid ärtskörden fick VW bussarna visa vad dom gick för på ärtfälten. Och det gjorde att olika oljor testades på bilarna, och sedan annalyserades oljorna under microskåp, och Mobiloljan visade minst spår av metallpartiklar.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Jag har inget erfarenhet av just den oljan (statoil tdi olja), men min högst personliga övertygelse är att olja från den övre prisklassen sannolikt "duger" till oss vanliga brukare.

Jag själv skulle aldrig hälla en billig olja från Biltema, Coop eller liknande i en husbil för många gånger halvmiljonen (eller mer), då snålare jag hellre på något annat.

Men som sagt det står var och en fritt att ha sin uppfattning.
Jag försöker bara dela med mig av min erfarenhet... ;)

Snart är det VÅR :)
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Solifer...
Om du jobbat i försvaret så vet du nog vilken fordonstillverkare du har uppe i norr.... (en lite gåta så här mitt i allt)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Två frågor till er som vet:

1. syntetisk - halvsyntetisk - eller inte syntetisk och vad är den då? Syntetisk brukar stå för något som är framställt på något konstgjort sätt, t ex syntetfibrer. Strunt samma kanske, bara oljan är bra, men man undrar vad det står för.

2. man hör ju ofta att oljan bör bytas varje år även om motorn kanske bara har gått 500 mil. Försämras oljan även om motorn inte körs t ex under vintermånaderna?
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Rätt motorolja till rätt pris

Detta är en myt som överlevt sedan de första syntetiska
oljorna introducerades på marknaden. För
många år sedan, innan syntetiska oljor blivit tillgängliga
på marknaden, var mineraloljorna ganska
dåliga. De hade låg förmåga att fånga upp slam
och smuts. Detta innebar att partiklar trängde in
i springorna runt packningarna och hjälpte till att
täta. När man sedan gjorde det första bytet till syntetisk
olja, som renar mycket bättre, blev oljan så
ren att läckage kunde uppstå. Detta var ju ett bra
bevis på att den syntetiska oljan fungerade utmärkt
men att servicen på motorn inte varit lika bra!
Idag är dock mineraloljorna bättre på att rena och
dagens packningsmaterial är av en helt annan kvalitet,
vilket innebär att ”syntetoljeläckage” inte finns
längre. Skulle du, mot förmodan, få ett läckage så
kommer det med största sannolikhet att upphöra
efter ett litet tag eller så är det en viktig indikation
på att du verkligen behöver se över din motor!
Som parentes kan nämnas att Chevrolets ”smallblock”
motorer i början av 1960-talet hade en bit
rep som bakre vevaxelpackning!

När man väljer smörjmedel måste man ta hänsyn både till driftförhållandena och följande viktiga faktorer:
- Rätt viskositet: (SAE-klass)


Motorn måste starta även vid mycket låga temperaturer och oljan måste dessutom ge tillförlitlig motorsmörjning vid höga temperaturer och hög belastning.


- Rätt kvalitet: (API- och/eller ACEA-klass)


Oljekvaliteten påverkar bytesintervallen för oljan. Högkvalitativ motorolja har egenskaper som gör att den behåller sina egenskaper under längre tid och tillverkarens rekommenderade bytesintervall är därför längre. Fordonstillverkaren anger minimikraven och motoroljans viskositetsklass i fordonets bruksanvisning.
 
Toppen