• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller..

F

F.d. 14276

Guest
Hej!
Alldeles färsk husbilsägare..en Knaus 575, 1996-årsmodell, hittills är jag så nöjd men det är kallt häruppe och jag har gjort "jungfruturen" upp till Norrbotten och tyckte det var något dragigt.

Så...häromdagen klättrade min svåger upp på taket och han hittar solceller och solcellsbatteriet lokaliserades och jag förstår att jag ska vara nöjd. Säljaren nämnde detta vid köpet men jag var väl så i gasen att jag inte riktigt lyssnade...:wub:

Men nu till själva ärendet...hur får jag bäst nytta av denna energi och går denna energi att använda till alla energikrävande apparater i husbilen...jaja jag fattar att jag är tvungen att tanka diesel för själva framförandet! ;)

lenas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller..

Går ut i fra at panelene er koblet for ladning av bodelsbatteriet - dette gjør at du kan bruke lys og annet som går på 12 volt uten å være koblet til 220 v i mye lengre tid enn uten panelet. Når det først er montert kan en nesten glemme at det finnes, det er en resurs som en utnytter hele tiden.
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Solceller..

Hej!

Vi är oxå nybörjare på husbil. Undrar över solceller. Är det värt att köpa till, ska till Italien i månad?? Hur fungerar det?

Mimmi o Nimrod :music-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Solceller..

Solcellerna gör att batterierna håller sig laddade och man är inte beroende av 220 volt.
Detta under förutsättning att man inte använder alltför stora förbrukare.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solceller..

Hej!
Alldeles färsk husbilsägare..en Knaus 575, 1996-årsmodell, hittills är jag så nöjd men det är kallt häruppe och jag har gjort "jungfruturen" upp till Norrbotten och tyckte det var något dragigt.

Så...häromdagen klättrade min svåger upp på taket och han hittar solceller och solcellsbatteriet lokaliserades och jag förstår att jag ska vara nöjd. Säljaren nämnde detta vid köpet men jag var väl så i gasen att jag inte riktigt lyssnade...:wub:

Men nu till själva ärendet...hur får jag bäst nytta av denna energi och går denna energi att använda till alla energikrävande apparater i husbilen...jaja jag fattar att jag är tvungen att tanka diesel för själva framförandet! ;)

lenas
Lenas, en länk om solfångare, mm
Alternativ energi - Hur man bygger solfångare, vattenhjul, vindkraftverk, generatorer, m.m.
Även en länk till samma webplats som förklarar lite om reglering av soleller
Solcellsregulatorer - Vad är MPPT & PWM?
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Solceller..

Hej!

Vi är oxå nybörjare på husbil. Undrar över solceller. Är det värt att köpa till, ska till Italien i månad?? Hur fungerar det?

Mimmi o Nimrod :music-icon:

Har inte använt på husbilen ännu men beställt montering av 120 W solcell.
Har god erfarenhet av solceller på min segelbåt tidigare, Den elmotordrivna kompressorkylen var igång hela sommaren och det var solcellerna som skötte uppladdningen av batterierna.
Christer
 

kickibo

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ystad
HBK-Nr
22850
Medlemskap
2021
Sv: Solceller..

Även vi är färska husbilsägare, ser idag att RUSTA i sitt senaste reklamblad har solceller för 2998kr. Då ingår " 4st solcellspaneler max 60w. Monteringsram, laddningsregulator, 5 olika adapterkablar. Går att koppla till 12-230 omvandlare max 150w"
Är detta något? Prisvärt? Hur mycket räcker det till? ngn som har erfarenhet? Hur kraftiga solceller har ni? Vad rekommenderas? Enkelt att koppla in?
//Kicki & Janne:wideeyed:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Solceller..

Hej alla
Solceller är toppen att ha, jag har en på 85 watt och den hjälper verkligen till att hålla husdelens batterier laddade, jag måste rekomendera alla att skaffa sådana, de hjälper till även om de ej laddar fullt hela tiden.
Har man sen ett litet elverk upptill så känner man sig helt oberoende av stolpe.
Ha det underbart kära husbilsvänner.
MVH KEJO 20
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller..

Vi har 120w solpaneler på taket och 2 batterier (255amp och 120 amp ) vårat kylskåp går enbart på 12 volt så vi sparar mängder med gasol .

Sist jag kopplade in 220 voltsladdning när vi var ute och campade var i Paris för 3 årsedan och då ingick el i priset .
(på vintern står den med underhållsladdning)

solpaneler är krav även på nästa bil .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller..

90% av alle paneler i forbindelse med husbil er montert platt på taket.
Fordelen er at en ikke behøver å tenke på panelet annet enn å vaske av det fra tid til annen. Ulempen er at en får en lavere utnyttelse av panelet enn om det blir vinklet opp mot solen. Senhøstes blir det nesten ingen effekt på et platt montert panel.

Hadde selv på forrige bil 2 stk 75W paneler flatt på taket, de ga ca. 100W ladning på sommerdager, men i november var ladningen nede på ca. 15W midt på dagen. På dagens bil har jeg 2 stk 125W som klarer å lade nesten 20A (240W) når batteriene er kjørt ned endel. Spennende å se hva som skjer til høsten..

Et godt (men dyrt) alternativ er panel som automatisk følger solens gang, De ligger nær 100% effekt hele dagen, så en kan klare seg med et mindre panel.

Skal en fricampe, og normalt klare seg uten el fra stolpe så er et solpanel nødvendig. Ser selv ikke en bråkete generator som annet enn en nødløsning.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Solceller..

Hej igen.

Jag hade en solcell på min segelbåt på 40W mont. på en kamerakulled, vred den efter solens gång, klarade een liten kylbox.
När jag sålde båte satte jasg den på husbilstaket, helt värdelöst den laddade nästan ingen ting.Eftersom den liggerplatt behöver man en större för att få ut godtagbar effekt, har nu en 110W och den räcker står nästan aldrig vid elstolpe,(el på campin snindyrt).

Idealet had varit om man kunde ställa bilen mot söder och inifrån bilen kunde vikla upp panelen.
Det lär finnas nån typ av fäste som är vinkligsbart, någon i klubben som har en sådan?

Hälsningar
Jägarn :yes:
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Solceller..

Hej!

Har också sett Rustas solceller. Kan och får man montera sånt här själv? Det känns säkrast att låta en fackman skruva. Är inte 60W för lite?

M :music-icon: Heja Sverige!!!
 

kickibo

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ystad
HBK-Nr
22850
Medlemskap
2021
Sv: Solceller..

NU har Janne varit flitig i 2 dagar - ja det blev ett inköp av Rustas solcellspaket. Har monterat dessa på taket efter lite joxande och pusslande. Nu återstår bara att kolla hur långt de räcker - man allt är väl bättre än inget - eller hur?
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Solceller..

NU har Janne varit flitig i 2 dagar - ja det blev ett inköp av Rustas solcellspaket. Har monterat dessa på taket efter lite joxande och pusslande. Nu återstår bara att kolla hur långt de räcker - man allt är väl bättre än inget - eller hur?

Var de verkligen till för montering utomhus? Jag tyckte mig läsa att de var tänka att ha innan för exempelvis fönstret i förarhytten?
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Solceller..

hur pass mycket behöver man solcellerna? Tänkte att bilen laddar ju batterierna under färd. Hur pass länge står ni stilla för att behöva solceller? Vi har nyligen bytt vår husvagn emot husbil och i husvagnen var det ju lite annorlunda-dels mindre batteri och vi hade ingen laddning under färd. Hade solceller på vagnen då vi fricampar mestadels.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solceller..

Teemu,

Jag har stått på en camping 4-5 gånger under all mina år som husbilägare. Jag tycker att man ska inte vara orolig att hamna i den situationen att strömmen tag slut när man ser på TV eller använad sig utav andra elektriska hungriga apparater. Jag har installerat en vridbar solcell på 85W (på tak) och har i bodelen 3st batterier på sammanlagd 480aH. Jag tycker man ska kunna slösa lite när man står någon stans i det fria :)
 
Toppen