• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vridbar solcell

F

F.d. 839

Guest
Till alla med interesse av solpanel

Nu har husbilen blivit utrustade med en vridbar solpanel, nu är det bara att rikta mot solen för max laddningen av batterierna ;). Hur mycket skillnaden i laddningen får jag reda på så fort jag får tid att installera en amp mätare :)

Bild 1 Solcell i vertikal position
Bild 2 Solcell i sitt horizontal läge (infäld)
Bild 3 på räkneverk inuti slåpet

Solcell.jpg
 

Bilagor

  • Solcell_horizontal.jpg
    Solcell_horizontal.jpg
    74,6 KB · Visningar: 32
  • Solcell_räkneverk.jpg
    Solcell_räkneverk.jpg
    42,6 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:
O

Oskar-543

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hej

Jag har en fråga er det et färdig beslag og mast du har eller er det
noget du selv har passet til fra en Parabol??????
er det färdig hvor har du köbt dette????

Erik 543:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vridbar solcell

Vrider den sig automatiskt även efter solen beroende på vad klockan är ?
Hur stor är panelen i W/amp och vad kostade själva vinklingspanelen ?
Samt vad har du för storlek på batterier ? Är det för drift för belysning,pumpar och tv /stereo eller kör du även kylskåpet på det ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hejsan Hejje,

Det är en firma i Holland som tillverkar och installera dom stativ tag ca 4 timmar. Måste tag reda på priset eftersom jag har gjort en hel del andra installationer på den firma och endast har fått en total faktura vet jag inte exakt vad anläggningen kostar. Ska dit nu på lördagen, återkommer med besked senare.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Bengt-Åker Linder,

Panelen jag hade redan sen tidigare innan jag köpte stativet den är på 85W. Den du menar som rikta sig själv mot solen och följer med har en inbyggd GPS och en solkalender, kostnad ca € 3000. Den jag har är betydligt billigare, det är egentligen bara ett ram med en vridbar handtag som sitter monterad i en av skåperna in i husbilen. Som jag skrev tidigare till en annan medlem, ska dit nu på lördag och tag reda på priset.

Den jag köpte är manuellt man vrider panelen helt manuellt mot solen och ställer in panelen vertikal, ser på amp mätaren och vrider tills man har uppnåt högsta värdet.

Jag har 2 st batterier till inredningen på sammanlagd 200aH och används till TV - stereo, belysningen, vattenpump, kylskåp under färd (under stilla stående går den på LPG)

Meningen med detta system är att man alltid har en viss laddning, speciellt på vinter med en solcell som ligger på taket kan man bara glömma det då jag har uppmätt värden av 0,5A. Kopplade igår ca klockan 15:00 en amp mätaren emellan panelen och laddningsrelä och den visade 2,4A (solen stod då i 213.4°, höjd 24.6°, 2t30m före solnedgången och mulet med enstaka cumulus nimbus moln). Självklart kommer laddningen att minska fast man har panelen riktad mot solen när man börja uppnå full kapacitet.

Med det lilla data programmet jag gjorde är det jätte lätt att få fram värderna i vilken riktning (bäring) solen står och dess höjd. Man kan ställa in programmet om man t.ex vill veta hur högt solen kommer att stå och ställa in panelen på förhand ifall man inte kan vara närvarande. Har tänkt på något sätt ordna något som indikerar som ett magnet kompass eller annat som visar i vilken kvadrant solen står, till höjden finns det redan ett räknaverk inbygd i stativet och som ger bara siffror men i verkligheten vet man inte i vilken vinkel panelen står. Vid nästa tillfälle kommer jag att ställa husbilen på en öppen plats och skriva up vilka siffror som motsvarar mot en viss höjd.

Är det nån som vill ha mera info så "skrik" bara till :)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Bosse B,

Ingen fara (se på bifogad bild). Solpanelen när invikt ligger horizontal på taket. Sat antennen som syns på bilden sitter 15cm högre än solpanelen ;)
 

Bilagor

  • Solcell_horizontal.jpg
    Solcell_horizontal.jpg
    74,6 KB · Visningar: 19
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Erik,

Kom nyss från sjukstugan måste tag det lite lungt, gå på stege är ingen bra idea just nu, ska försöka men törs inte lova att det blir idag ;)
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hej

Du skal bare vente til du har det bedre det haster ikke
jag ville blot se om det går at göre selv i mit lille värksted
jag har masten fra min gamle Parabol fra inden jag fik Oyster 85
Parabol på Husbilen jag har 2 110w Solceller som ligger fladt
det ville väre bra om man kunde rejse den ene
er det Pumpevärket du har vrövl med?
Jag fik 4 Bypass for 5 år siden i Karlskrona og det går bra

Erik:spinny:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vridbar solcell

Egentligen utanför ämnet men kan inte låta bli.

Belgien 1, är du professor eller??

Vilka kunskaper du har, är grön av avund, vilken tillgång du är för oss noviser.

Hoppas du fortsätter med dina fina inlägg.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Erik,

Jag tror säkert att det inte är nån svårighet att tillverka själv detta är en enkel ram. Erik du har tur, en god vän kom och hälsade på och tog ett kort .. varsågod och njut ;)
 

Bilagor

  • Solcell_Backside.jpg
    Solcell_Backside.jpg
    38,7 KB · Visningar: 21
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

JanneEkan,

Professor :), nej inte alls utan en vanlig gubbe som har interesse i husbilen, hur man kan förbättra - underlätta vissa saker och ting, det gillar jag. Jag jobbar mycket gärna med skallen med andra ord är jag en theoretiker, att utföra ett jobb i praktiken alltså jobba med händerna är inget för mig, det får en annan sköta om ;)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vridbar solcell

Okay , jag har en panel på 120w/7,5 amp och den är ju fast monterad men då jag är nattarbetare sedan 20 år så har man lite svårt att sova på nätterna sommartid och har märkt att när man har vaknat på nätterna /morgonen vid 04,00 så lyser den lilla dioden för laddningen och den brukar släckas vid 22,00 .

Finns det någon amperemätare som man även kan montera som du kan rekomendera ? På så sätt så får man ju inte bara spänningen utan även styrkan också .

Min panel än nog för tung för att sätta på ett vridbartfäste .
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Morning Bengt,

Det finns kombinerade digitala AMP - VOLT mätaren i handeln. På min laddnings regulator betyder en röd lampa att ingen laddning pågår men så fort det blir det minsta laddningen ändrar färgen sig till grön vilket betyder att laddningen pågår.

Om jag mäter strömmen direkt från solpanelen ligger den på ca 19.8 VDC mäter jag efter regulator så visar den 12VDC när ingen laddning pågår, jag har inte så mycket nytta utav en volt mätaren, tycker att en amp mätaren är viktigare.

Vad det gäller vikten, vet ej hur mycket ramen kan tag reda på om så önskas.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Delteff,

Jag är medveten att dom finns sen en längre tid tillbaks men € 2200 och 24 kg på taket tycker jag är lite för häftig ;), har man naturligtvis obegränsade tillgånger .. :)
 
Toppen