• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Än är det inte vinter.....
Hur tycker du att det funkar att jobba med Imex-limmet jämfört med PU-lim?
För- och nackdelar?

Impex är bara en Företagnamn från ImpexAB men en bra lim

Impex-limmet är en MS-Polymer lim och tätmassa
met bara en nackdel att torka inte so snabb

Alla MS-Polymer lim är fri från isocyanater (stor cancerrisk) och lösningsmedel
Ha hög UV-motstånd och behöver inte dyr primer

MS-Polymer produkter finns från alla lim-tillverkare t.ex. Bostik, Soudal, ...
och billig produkt från ÖoB (fäst&fogmassa) Liwellkemi

Jag använda MS-Polymer lim i båtbygg sedan 10 år och vill inte ha PU .

Hälsningar

Norbert
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
jag är lika imponerad som vanligt.
Får lätt huvudvärk bara av se på bilderna med alla små delar som du ska foga samman och få dem att fungera tillsammans. Otroligt att du kan behärska alla olika moment. När kommer boken "Hur bygga min egen husbil"?
V-backen ;)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag funderar på dina taklister. Är det inte bättre att ha "riktiga husvagnslister" med en tätlist ovanpå så att inte skruvarna är så lätt åtkomliga för väder och vind. Dessa är smalare men eftersom du monterar dom själv så vet du att det blir noggrant gjort. Har sökt efter bredare lister på internet men inte funnit några. Det verkar som varje husbilsfabrikant beställer egna lister.
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
jag är lika imponerad som vanligt.
Får lätt huvudvärk bara av se på bilderna med alla små delar som du ska foga samman och få dem att fungera tillsammans. Otroligt att du kan behärska alla olika moment. När kommer boken "Hur bygga min egen husbil"?
V-backen ;)

Tack V-backen,
det är alltid roligt och stimulerade att få positiva omdömen.
I likhet med dig så får jag också lite huvudvärk när jag tittat ner i lådan och inser att det är många detaljer kvar att finna plats får och dessutom veta dess funktion och koppla rätt.
Det skall nog lösa sig nu när det går mot mörkare tider och att man då kanske jobber lite mera på kvällstid. Just nu så vill jag ha så mycket som möjligt klart utvändigt. Inne i bilen finns det ju värme och ljus.
Det där med att skriva en bok ----------njaaaa så bra är jag inte på att skriva men vem vet.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag funderar på dina taklister. Är det inte bättre att ha "riktiga husvagnslister" med en tätlist ovanpå så att inte skruvarna är så lätt åtkomliga för väder och vind. Dessa är smalare men eftersom du monterar dom själv så vet du att det blir noggrant gjort. Har sökt efter bredare lister på internet men inte funnit några. Det verkar som varje husbilsfabrikant beställer egna lister.
Ha det

Hej Peter,
hur är det i Norrbotten?. Åker själv dig per flyg och tåg på torsdag för några dagars frihet och tystnad.
Härligt att du funderar på mina taklister för det gör jag också. Har funderat hit och dit på vilken typ som skall användas, det är inte helt lätt att finna lister dock har KAMA ett par varianter. Skall inte ha något spår i listen för markis eller så.
Har kollat lite på detta med vanlig vinkeljärn av aluminium och tror att detta skulle fungera bra. Borrar och försänker skruvhålen i listen på bänken-passar in på bodelen-förborrar och trycker in lim för att sedan dra fast listen. Borde ge fullgod tätning i skruvhålet. Har på känn att man lurar sig lite på täthet mm med en inläggslist. Ser kanske bättre ut än att se dessa skruvskallar. Kommer dessutom att använda lim när listerna monteras typ Sikaflex eller liknande konstruktionslim. Vi får se.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 7220

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hiu,

Av mitt hälsningsord att döma kan du dra slutsatsen att jag har varit i Norrbotten och friskat upp min överkalixdialekt.
Många härliga dagar blev det med släkt och vänner. Vi lånade flickornas kärra för att ta oss upp. Det är sex år sen vi senast var i min födelseby. Mötet med hembygden kom över mig med sån kraft att jag nästan tappade andan.
Vi hade bra solcellskyla i kylen och all övrig el funkade utmärkt. Vilken lyx att tänka sig att solen bidrar med allt det där.
Jag försökte komma underfund med hur mycket soppa bilen drar. Men blev aldrig riktigt klok. Vi bara körde och körde, frugan påminde mig ständigt att det var dags att tanka, men icke sa Nicke. Är det ngn som har erfarenhet av en MB 313 CDI? Jag måste ta och kolla noga nästa gång vi är ute.
Jag ser att du är flitig som ett bi, Bror. Jag har inte hunnit läsa ngt än men så fort jag har skrivit färdigt kollar jag upp dina framsteg. Så klart.

Do liut jou djera ferdi häusbil´n.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Poker,
härligt att du varit i Norrbotten, skall själv dit på torsdag - söndag. Ser fram emot det.

Har under veckoslutet besökt mitt gamla fädernehem i Medåker utanför Arboga och träffat mina syskon. Ses tyvärr inte så ofta så det är roligt och det blir sena kvällar
Lördagen så var vi på Jäders Brukdagarna som pågår lördag och söndag. Där får man uppleva gamla tider minsann. Gamla maskiner, traktorer, gamla ångmotorer och dessutom lyssna på en stjärnmotor från en gammal Vertol Helikopter och även en v-12 motor från en gammal Centurion som leverade 650 hk utan ljuddämpare. Känns härligt i ett gammalt motoröra. Den som ville kunde också tillreda s.k. kolbullar, äta gammaldags godis och även käka stekt strömming på hårt bröd. Mums.
Ett antal husbilar fanns på parkeringen men ingen från Husbilsklubben tyvärr. Bifogar ett par bilder.


Ja så var det då vardag igen och skönt är väl det. Den främre takluckan i alkoven skulle monteras idag så plåtsax fram. Gillade egentligen inte fastsättningmetoden på denna lucka. De andra två har skruvats direkt i taket medan den sista luckan sitter men vinkelklammer inifrån. Känns inte riktigt lika bra som en direkt fastskruvning i taket. Det blir säkert tätt, har limmat denna dessutom. Fortsatte med att sortera de delar som kom hem i förra veckan. Försökt räkna ut var alla ventilationshål skall borras i golvet , var avtappning till varmt o kallt vatten bäst placeras. Skall också försöka räkna ut hur luckhållarna monteras, hål skall tas för avlopp i duschen mm mm. Det verkar oändligt men det hamnar en sak på plats varje dag så någon gång skall det väl ta slut. Skulle ha hämtat lister till tak på Ståldepån idag men naturligtvis så kommer inte dessa förrän på onsdag. Vill ha på dessa lister för att vara säker på att bilen tål vatten.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • kopparberg--grundsund--jädersbruk  J2009 083.jpg
    kopparberg--grundsund--jädersbruk J2009 083.jpg
    3,5 MB · Visningar: 31
  • kopparberg--grundsund--jädersbruk  J2009 087.jpg
    kopparberg--grundsund--jädersbruk J2009 087.jpg
    3 MB · Visningar: 28
  • kopparberg--grundsund--jädersbruk  J2009 080.jpg
    kopparberg--grundsund--jädersbruk J2009 080.jpg
    2,7 MB · Visningar: 28
  • kopparberg--grundsund--jädersbruk  J2009 085.jpg
    kopparberg--grundsund--jädersbruk J2009 085.jpg
    3,3 MB · Visningar: 25
  • kopparberg--grundsund--jädersbruk  J2009 089.jpg
    kopparberg--grundsund--jädersbruk J2009 089.jpg
    1,8 MB · Visningar: 26
  • 7 sept 2009 001  A.jpg
    7 sept 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 7 sept 2009  Luckhållare  006   C.jpg
    7 sept 2009 Luckhållare 006 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 33
  • 7 sept 2009 002  B.jpg
    7 sept 2009 002 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror. Det har regnat en hel del här uppe. Men det börjar vara en hel del syre i luften. Skönt med lite kyla. Måste än en gång säga vilket fint bygge du håller på med.
Ha det och hoppas du får några fina dagar häruppe.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Off topic.....tycker mig se en Lanz Bulldog bland bilderna....kultändning. Man man satte (styr-)ratten i det stora svänghjulet på sidan och "knuffade" igång motorn. Håller med dig Bror, härligt ljud:music-icon:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Esbjörn,
jag är född på en liten gård utanför Arboga och där fanns det gamla traktorer typ Lanz BM 10 och 20 runt om i byn. Alla med tändkula. Lanzen var ju speciell med sin rattstart, man fick snurra till ordentligt men värre var det med BM 20´n och en 29 års Fordson Dessa krävde sin man att veva igång och eftersom jag var både ung och liten så hände det att man fick ett bakslag av veven- om motorn baktände, så man for iväg. Hade man sedan tur med BM 20´n så gick den åt rätt håll annars var det att vända rotationen på motorn. Oj oj dessa gamla tider...............
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tisdag idag och det skulle fixas till vattenrör som original var av plast som med åren tydligen blir ömtåligt. Har nu tillverkat dessa i järnrör med samma dimensioner. Vet att det kan höjas röster om varför jag valde järn men det beror på att dessa är lätta att finna ( i skrotlådan på jobbet ) samt att ju motorkroppen i sig är av gjutjärn. Monterade dessa - naturligtvis med nya slangklämmor - och fyllde upp med riktig röd glykol. Röd därför att den är för aluminium motorer och mycket korrosionsskyddande. Startade och var mycket noga med luftningen av kylsystemet. Allt gick bra och det är god värme i bilen plus att kylartempen är drygt 90 grader. Får se om den verkligen kan hålla denna temp då ju gamla dieselmotorer brukar gå ganska kalla.
Efter detta så skulle jag göra rent plåten på bodelen där jag slabbat med pu lim och det är inte roligt och enkelt att få bort. Inga lösningsmedel biter på limmet. Rotade fram en polerskiva och satte i borrmaskinen och vanlig polerpasta för billack. Nu gällde det att ta det lugnt då jag inte hade en aning om hårdheten i plåtens lack och jag ville inte få fram blank plåt. Nu gick det inte så utan det kom fram ren plåt på ett par ställen så nu får jag lackera om undre plåten på bakstammen. Synd men kanske lika bra det.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8 sept 2009 På plats  002  B.jpg
    8 sept 2009 På plats 002 B.jpg
    1,5 MB · Visningar: 28
  • 8 sept 2009 Nya vattenrör 001  A.jpg
    8 sept 2009 Nya vattenrör 001 A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 30
Senast ändrad:
F

F.d. 17318

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej har du någon adress eller namn på företaget som du köpte plåten ifrån.
Mvh Ingvar
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej har du någon adress eller namn på företaget som du köpte plåten ifrån.
Mvh Ingvar

Hej,
ber att få återkomma tror att jag har kvar adressen på jobbet men kommer att vara borta från jobbet för en Norrlandsresa tidigt i morgon men är åter på måndag.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Onsdag igen och veckans sista arbetsdag, Metropolen Murjek väntar i morgon och så gör vi.
Har hämtat lister mm från Ståldepån och nu är det rätt lister alla fem meter långa så transporten var besvärlig då dessa lister lätt skadas och böjs, men det gick till slut. Började med mätning för mittlisten på vänster sida sågade till den och fäste upp med tape. Fortsatte med ramen till det igenlagda fönstret till toan. Det blev genast lite jobbigare då den skulle sågas i vinkel i de övre hörnen. Att göra denna sågning i trä är enkel men att göra det på fri hand med bågfil var lite knepigare. Passar dock bra nu och sitter tillfälligt med masktape. Fick dock ej inläggslister så jag skall försöka hitta dessa här i Stockholm borde finnas hos Kuntze som är en välsorterad affär för lister i gummi och plast.
Övre listen till takskarven mot bakväggen sitter på plats limmad och skruvad med ganska små försänkta skruvar. Få se om jag spacklar över dessa skruvar i samband med lackering. Iof stör nog dessa skruvar inte särskilt mycket tror jag.
Nu får det räcka för denna vecka. Skall börja bygga carport i Murjek för bilen och skotern. Mäta och beställa virke och takplåt mm.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:...........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 9 sept 2009 004  A.jpg
    9 sept 2009 004 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34
  • 9 sept 2009 006  C.jpg
    9 sept 2009 006 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror! Och hej alla andra som hjälpt till att få upp den här tråden till rekordbesöksantal!

Har njutit av 38 sidor nu och börjar få "träsmak". Det är det värt.
En sak är ju helt fel dock. Det här handlar inte om renovering utan husbilsbygge. Nybygge. Borde alltså ligga under kategorin "Bygga och renovera husbil". (Fanns inte då tråden startades). Brors otroliga redovisning av sin hobby har: 1 Inspirerat mig att ta itu med renovering av mitt gamla Iveco-bygge, 2 gjort mig till en entusiastisk klubbmedlem.

Tänker ge mig på något som jag vet blir hypersvårt. Modernisera cokpit. Börjar med det minst svåra: Nya dörrsidor. Det svåraste blir sedan instrumentbrädan.

Mina vedermödor och böner om hjälp kommer under "Bygga och renovera".

Vill absolut inte störa den här trådens spännande fortsättning.

Jag brukar säga: Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu.

Lycka till med fortsättningen Bror!!
:)

P.s. Har ni tänkt på hur mycket tid Bror lagt ner enbart med kameran och tangentbordet?
Leve digitalkameran! D.s.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Du ger oss härlig läsning med fina bilder.

Men jag vill ge dig ett tips. Den lucka du monterat bakom toaluckan förmodligen för utedusch, den bör du vända på. För om du skulle glömma eller missa med låsningen så tar vinden den.
Som toaluckan o alla andra luckor o dörrar ska gångjärnen sitta i färdriktningen.

Tråkiga skador kan uppstå.
 
Toppen