• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåreglering

F

F.d. 55295

Guest
Hej
Är det någon som har idéer eller har testat något som fungerar lite bättre än dessa kilformade klossarna som säljes överallt, för att få en bra behaglig lutning i/av husbilen?
Alf
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåreglering

Själv har jag i många år använt klossar tillverkade (svetsade) av halkskyddsmönstrad plåt. Lite större och tyngre än plastklossar, men med påtagliga fördelar vid vintercamping; glider inte så lätt på snön och är lätta att tina loss med varmvatten om de fryser fast. Annars finns ju hydrauliska eller elektriska system att köpa, men hur pålitligt sådant är under vinterförhållanden vet jag inte.
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Nivåreglering

Hej jag gjorde såna i trä tillfäligt ville prova om det var bra. Det fungerade faktist bra andvände 2 tum 8 X 3 tot längden på den 50 cm monterade ett hantag på dom & snedkapade med motorsågen funkade se bild gillar att fixa egna prylar. Var ute i garaget & fotade dom nyss :)den i metall är en ny konstruktion
 

Bilagor

  • nivåkloss trä.JPG
    nivåkloss trä.JPG
    435,2 KB · Visningar: 15
  • nivåramp metall.JPG
    nivåramp metall.JPG
    506,9 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåreglering

Plåtkilar av den typ jag berättat om har jag använt i snart 30 år. Jag har ett litet vattenpass på lämplig plats i förarhuset och man lär sig snart hur kilarna skall placeras för att få bilen någorlunda i våg.
Vanligtvis backar jag upp på kilen/kilarna och fixerar bilen med växel och handbroms när den kommit i våg. Och hitintills under alla dessa år har handbromsen aldrig kärvat fast.

Fotograferade denna gamla kil nu på morgonen. Jag har fått tillverkat lite längre och högre kilar till den senaste husbilen.

Det blir ju ordentlig belastning på dessa kilar varför det krävs förstärkningar, vilket förhoppningsvis går se på bilden.
Halkskyddsmönster även på undersidan för att hindra att kilarna glider iväg. Tar inte så stor plats undanpackade där de ligger omlott.

Jag har ofta varit ute för att kilarna legat djupt fastfrusna i is när det varit dags för avfärd, men det är lätt fixat med lite hetvatten; plåten leder värme bra och tål för den delen både hugg och slag.

PS. Vi har gott om snö ända sedan i oktober och långt över 50 cm fortfarande.

Mvh
aake
 

Bilagor

  • IMG_5036-01.jpg
    IMG_5036-01.jpg
    3,7 MB · Visningar: 20
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåreglering

Hej i Sverige
Jag er Dansker och medlem av sösterforeningen DACF = Dansk AutoCamper Forening en del av samarbetet i NMC.
Saken er at jag använder tryckluft som Nivåreglering.
Forstås som tryckluftaffjedring det regulerer op till 8 centimeter, fordon blir fast og er mycket bra på landsvägerne.

Jag har användt det i 8 år och er mycket gla for det. :)

Nu har jag ikke ställ föter ? ( støtteben) mere, de er avmotert - till hvilken bruk ?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nivåreglering

Klossar är väl bra men de har en tendens att "flyga iväg" när man är på hårt underlag. Vill också ha tips om hur man kan föhindra detta ivägflygandet. Matta under eller annat som bromsar?
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering

Bredo vet du om det dår med nivåreglerin med luftryck fungerar på ett mercedes chassi?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nivåreglering

Hymerfrik,

Jag har en nivåreglage med luftryck installerad på våran husbil (MB Sprinter 2001). Höjden justeras med en pump.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nivåreglering

Vi har hydraliska stödben som regleras från förarsätet. Men ibland måste man ändå gå ut och lägga under "plattor". Det beror på underlaget.

Man får INTE glömmaihåg att trycka på rätt spakar INNAN man kör iväg.
Hls Kurt.:confused::twitcy:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering

Belgien 1 låter bra har du monterat själv eller mercaverkstad ?går den på alla 4 hjulen och vad kostar ungefär?
 
F

F.d. 55295

Guest
Sv: Nivåreglering

En del idéer verkar finnas,

tack för alla inlägg i frågan

Alf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåreglering

Michael och Kalle

Klossarna blir naturligtvis lite tunga med de förstärkningar som krävs för att inget skall vika sig vid ojämnt underlag. Klossen på bilden väger runt 6 kg. Halkskyddsmönstret gör att klossarna fungerar även på snö.

Jag tittade på hydrauliska stödben för några år sedan, men jag oroar mig (kanske i onödan?) för att detta är något som kan frysa fast i nersänkt läge om man står med underredet inpackat i modd och snö. Ssk nu på vårvintern vanligt detta med modd på dagen och sträng kyla under natten. I vilket fall elmanövrerade fotsteg får allt fällas in på kvällen för att man skall kunna känna sig trygg under vintercamping vid sådana väderförhållanden.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nivåreglering

Hymerfrik,

Om vi talar om nivåreglage vill jag förstå hydraul fötter, jag har också en nivåreglage som endast sitter på bakre delen mellan karossen och fjäder bladerna dom styrs med en luft pump så kallad luftfjädring (mycket behagligt att köra känns som en Neoplan buss). Det fanns också installerad vid köpet, anledningen att det finns är att total längden är 7.48m dvs ett stort överhäng bakom bakre hjulhuset, köra up på en brygga vid färjeläget utan att lyfta bilen är inte att rekommendera.

Nu till hydraul fötterna. Först och främst måste handbromsen vara åtdragen, som Kurt nämnde i föregående inlägg kan jag inte köra iväg, så fort jag starta bilen och släpper handbromser lysser det en röd varning lampa att fötterna inte är indragna. Vill man komma iväg fort så finns det en funktion som heter restore då åker fötterna in vertikal (nu släcks varnings lampa) med en jädrans fart sedan horizontal tills sitt ursprungliga läge.

Står man på mjuk underlag (som gräs) ska man under fötterna lägga under en kraftig trä bit så fötterna inte sjunker sedan bildas det vakuum och är ett helsicke att får up dom igen, dessa ord är från förre detta ägaren.

Fötterna var installerade när jag köpte husbilen, yes det är på all 4 hjul. Priset ? Sätt dig ner ordentlig innan du läser vidare :)

Allt beror på hur mycket bilen väger dvs hur kraftig hydraul pumpen ska vara för att kunna lyfta husbilen, räkna lätt med € 4000, när jag var i Norra Holland häromdagen höll dom på att installera 4 fötter på en ny Hymer till en kostnad av € 5500 :(
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåreglering

Belgien 1

Denna kostnad påverkar onekligen valet av nivåregleringssystem; mina klossar har jag fått tillverkade hos en lokal smed för ett par hundra kronor. Har du någon erfarenhet av mina farhågor? Du kanske aldrig får smaka på riktig norrlandsvinter?

aake
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nivåreglering

Åke 07,

Onekligen ett bra val att tillverka egna klossar, jag skulle inte heller ha en tanke på att installera fötterna med dessa priser, men dom satt ju redan på vid köpet då är det bara tackar och bugar eller hur ?

Off topic, jag har sett tillräckligt av dom Svenska vintrar, har bott i en liten by som har ett rykte att vara en utav dom kallaste i Sverige : Särna :). Vi (och familjen) ska förmodligen åka up till Rovaniemi i mitten av December 08, det får räcka åt mig ;)
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Nivåreglering

Mina i trä väger ca 5 till 7kg ska göra om dom tills i år så det blir längre lutning dom blev lite branta
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Nivåreglering

Finns det ingen som har provat den röda saken som kama har med en justerskruv om den funkar (ser lite klen ut kanske bara till husvagnar?)

Hade en ide med kilar som stack på halt underlagg fäst en bit av ett spännband under
och kör upp på spännbandet med hjulet andra änden av bandet sitter fast i klossen.
En annan fäst en bit av en inneslang till ett bildäck under klossen.

Häls Mikael o Carina

;)
ps underlättar om kilarna är av trä lättast¨å spika i
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen