• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fram eller Bakhjulsdrift

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Blivande Husbilsägare undrar vilka fördelar eller nackdelar det är med Fram eller Bakhjulsdrift , vad är viktfördelningen mellan fram och bak på en t.ex. Rapido 983 M . Hoppas att någon i klubben har erfarenhet . :santa-3-icon: :santa-5-icon:

Siv & Hans
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Vad gäller framljulsdrift eller bakhjulsdrift, så är följande komentar från samtliga erfarna husbilskörande ,,,följande : på husbilar borde bakhjulsdrift endast komma på fråga. Framhjulsdrift på husbilar är inget att rekomendera , pukt o slut.
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Har haft tre framhjulsdrivna husbilar ,en hymer och två knausar på fiat chassi. På asfalt är det inga problem men vid motlut på fuktig gräsyta fastnar man nästan alltid. Kör numera med bakhjulsdrift och är väldigt nöjd med det.

Jonas796
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Ja bakjulsdrift , är det som gäller å husbilar

Hälsningar
Stig
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Jag håller inte med er!
Med ett tryck på ca. 1,6 ton på framvagnen och att inte använda ett däck med så dåligt fäste som Michelin camping, har bytat till Michelin agilis, så ser jag inte det som ett större problem än bakhjulsdrivet. I vissa fall föredrar jag till och med framhjulsdrivet.
;)Mvh Krister;)
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Vad gäller framljulsdrift eller bakhjulsdrift, så är följande komentar från samtliga erfarna husbilskörande ,,,följande : på husbilar borde bakhjulsdrift endast komma på fråga.

Vart hittar vi de kommentarerna från sammtliga
husbilskörande ??????. :music-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hade samma problem som Jonas men jag bytte till M &S däck och sedan var det problemet löst, hls kurt.

:D :D :D :D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

För- och nackdelar beror nog mer på den som sitter bakom ratten än på något annat. T.ex på en våt gräsyta så kan man alternativt backa bilen uppför en slänt.

För en erfaren förare spelar fram-/bakhjulsdrift ingen roll, båda drivsätten har sina för och nackdelar.

Jag påstår att den stora majoriteten av biltillverkare (bla husbilsdito) inte skulle använda sig av framhjulsdrift om det var sämre än bakhjulsdrift. Man kan utan att ens vara partisk peka på att framhjulsdrivningen fortsätter sin inbrytning i allt tyngre fordon.

Förr i tiden gällde enbart bakhjuldrift för alla fordon, succ med den teckniska utvecklingen så tar framhjulsdriften över allt mer, detta tack vare de "helbilsfördelar" som den faktiskt har.

Om man nu av olika orsaker "tycker" det ena eller andra så är det ju helt Ok, så länge det finns både fram- och bakhjulsdrift, då kan ju alla bli nöjda!
/ Mvh, Bengt 333
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Håller med om att Michelin campingdäck som de flesta husbilar levereras med är inget bra däck på framhjulsdrift. Har också provat M-S och dom fungerade ju lite bättre, och visst kan man backa ibland när det krävs men nu när jag provat bakhjulsdrift med tvillinghjul så finner jag detta sättet vida överlägset framhjulsdrift. Nackdelen om det nu är någon är drivlinan, kardanstång och bakaxelväxel snor väl en och annan hästkraft.

Jonas796
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Personligen så föredrar jag framhjulsdrift på en vanlig vardagsbil, bakhjulsdrift på en tävlingsbil, bakhjulsdrift på en husbil då den oftast blir för lätt fram. Men bäst är nog ändå fyrhjulsdrift när det är dåligt väglag, älskar min Cherokee!
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Svar till Fralle ang komentarer,

------det är muntliga komentarer jag har fått, och av samtliga husbilsägare så tyckte alla att bakhjulsdrift var att föredra, Bättre grepp, bättre svängradie,bara fördelar,
Vänligen
Stig
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hej!

Jag vill gärna lägga in fördelarna av ALKO-chassie som finns på många framhjulsdrivna.

- Bredare avstånd mellan bakhjulen = stabilare gång
- Lägre tyngdpunkt = stabilare gång
- Möjlighet till "dubbelgolv" = bra lastutrymme och bättre värmekomfort då utrymmet är uppvärmt. Blir som golvvärme.
- Tystare. Inget ljud från kardan och drivlina.

Däremot kan jag hålla med om att bakhjulsdrivna husbilar har bättre framkomlighet, men vi har ännu efter 7 år inte kört fast.

mvh - Åke

PS. Jag vet att det i år kommit ett ALKO-chassie för bakhjulsdrivna.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Egentligen så har jag inte så mycket erfarenhet från min första året med Husbilen..men iome att jag håller mig mest till asfalterade ytor så har jag inte upptäckt några nackdelar med Framjulsdrift.Men skulle tro att under vissa omständigheter så har inget betydelse om man har fram eller bakhjulsdrift..man fastnar ändå.
Bilden tagen av Jonas A/ husvagnsforum.com
 

Bilagor

  • caravan_club.jpg
    caravan_club.jpg
    30,4 KB · Visningar: 958
Senast redigerad av en moderator:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Som sagt. Man fastnar ändå.

En bra spade, domkraft och antislirmattor har räddat mig några gånger ur pinsamma situationer.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Tänk så där såg det nästan ut på campingen i Zell am See när vi for dit för ett antal år sedan!
Var så glad för vår hyrda husbil.
Det fanns många som sov i tält.......
Marina
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Tyvärr..Svensksommar 2007 på en caravansclub campingplats:ball-icon:
 
F

F.d. 3579

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

:santa-4-icon: :santa-4-icon: Vi åker med bakljulsdrift, sen 15 år tillbaka ( har även haft framljulsdrift, som vi tyckte var mindre spårkänslig, även bättre vid stark sidvind.) Men vi föredrar bakljulsdrift. Åker året om, till fjälls då vädret kunnat varit halt och snöigt, så har det alltid känst bättre. Så åker man på vägar med ett bra underlag, skulle jag nog vilja ha framljulsdrift. Hummer :present-1-icon:
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Inte att förglömma är överhänget i bak, är det stort och mycket last, och en kort hjulbas så får nog framhjulen svårt att få fäste. (Dåligt hjul-tryck, dålig viktfördelning)
Om du väljer en bil med lång hjulbas (längden mellan fram- och bak-hjul) och kort överhäng, bilen <6m , så får du ganska idealiska förhållanden gällande viktfördelning på hjulaxlarna. Även när du har överstigit max-lasten!
Betydligt fler varianter att välja på om du tar med framhjulsdrift i ditt sökande efter husbil. Även ekonomin blir/bör bli mindre belastad.
Lycka till i ditt sökande,
Fredrik
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

:holly-3-icon: Ett stort Tack till Er alla med olika synpunkter,

det finns alltid fördelar och nackdelar att ta hänsyn till.

Mycket roliga och trevliga inlägg .

God Jul till Er alla. :holly-3-icon:

:santa-3-icon: :santa-5-icon:

Siv & Hans
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hej alla!

Känner att jag också vill blanda mig i detta ämne...kan konstatera att om man ska använda husbilen på vintern i vinterväg lag med mycket snö så är bakhjulsdrift att föredra för det är bättre, men om man ska använda husbil i huvudsak på sommaren och på asfalterade vägar så kan man lika gärna ha framhjulsdrift.

Gunnar
 
Toppen