Detta ämne har debatterats i detta forum förut, bl a i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t21756/. Nu kommer lite ny information. Eftersom ingen på forumet visste något riktigt säkert förut så mailade jag vice ordf i trafikutskottet och frågade vad som var på gång. Här ett citat från hans svar som man väl får anta vara mer sanningsenligt än våra tidigare spekulationer.
"Hej Anders,
Precis som du skriver så ska försäkringsbolag från och med den 1 juli i år betala 32 procents skatt på de trafikförsäkringspremier de hanterar. Det föreslog regeringen i sin proposition 2006/07:96 som lämnades till riksdagen den 4 april 2007. Syftet med en skatt på trafikförsäkringspremier är att tydligare koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafiken. Skatten tas ut av försäkringsbolagen, som kommer att höja premierna med motsvarande belopp. En genomsnittlig premie höjs med ungefär 700 kronor per år. I propositionen föreslås även att trafikförsäkringsavgiften, den avgift som tas ut av fordonsägare som inte betalat sin trafikförsäkring, ska beskattas med 22 procent. Alla förslagen började gälla från den 1 juli 2007.
Sedan till dina frågor, den här skatten är ett första steg i en kommande reform av trafikförsäkringen. Målet är att trafikrelaterade kostnader för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning ska betalas av trafikförsäkringssystemet och inte som idag från socialförsäkringssystemet. Skatten som idag redan är införd finansierar totalt ca 3 miljarder av de totalt ca 8,5 miljarder som är kostanden för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning som idag belastar socialförsäkringssystemet. De resterande 5,5 miljarderna kommer att belasta premierna på de fordon som är utsatt för störst risk när det gäller den här typen av skador. Så med andra ord pratar vi absolut inte om en sexfaldig höjning, det faller utanför sin rimlighet även om jag inte har någon exakt siffra att hänvisa till."
"Hej Anders,
Precis som du skriver så ska försäkringsbolag från och med den 1 juli i år betala 32 procents skatt på de trafikförsäkringspremier de hanterar. Det föreslog regeringen i sin proposition 2006/07:96 som lämnades till riksdagen den 4 april 2007. Syftet med en skatt på trafikförsäkringspremier är att tydligare koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafiken. Skatten tas ut av försäkringsbolagen, som kommer att höja premierna med motsvarande belopp. En genomsnittlig premie höjs med ungefär 700 kronor per år. I propositionen föreslås även att trafikförsäkringsavgiften, den avgift som tas ut av fordonsägare som inte betalat sin trafikförsäkring, ska beskattas med 22 procent. Alla förslagen började gälla från den 1 juli 2007.
Sedan till dina frågor, den här skatten är ett första steg i en kommande reform av trafikförsäkringen. Målet är att trafikrelaterade kostnader för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning ska betalas av trafikförsäkringssystemet och inte som idag från socialförsäkringssystemet. Skatten som idag redan är införd finansierar totalt ca 3 miljarder av de totalt ca 8,5 miljarder som är kostanden för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning som idag belastar socialförsäkringssystemet. De resterande 5,5 miljarderna kommer att belasta premierna på de fordon som är utsatt för störst risk när det gäller den här typen av skador. Så med andra ord pratar vi absolut inte om en sexfaldig höjning, det faller utanför sin rimlighet även om jag inte har någon exakt siffra att hänvisa till."
Senast ändrad: