• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om det blir så?????

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 6238

Guest
Hej på Er mina Husbilskompisar.

Skulle vilja fråga Er om en sak.

Om, JAG SÄGER, OM???

Det skulle gå så galet att trafikförsäkringen går upp med 600 %.

Vad gör ni då??????
Jag menar , säljer Du Husbilen eller säljer Du Frugans bil , ELLER, :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
hls kurt
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Om det blir så?????

Jag ställer av och ställer på och ställer av och ställer på, så tänker jag fortsätta tills det blir en förändring.
Vem vet det kanske blir rena vinsten eftersom bilen inte används under veckorna annat än på semestern.
Så kommer jag att göra ialafall.
Hur tänker ni andra göra?
:twitcy: :twitcy: :twitcy: :twitcy:
 
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Om det blir så?????

Ja, då är det dags att sluta att stå med mössan i vacker hand och tacka och ta emot. Då får vi ta efter fransmännen. ALLA tar sina bilar och kör upp till riksdagshuset. Stockholm lär bli ganska igenkorkat (ursäkt till alla HBKare från vår huvudstad) och det kommer säkert att uppmärksammas både nationellt och internationellt. Det lär ta några dagar innan man kommer igenom sta'n. Vad gör det? Vi har nära till mat, vatten och toa. Man kanske skulle passa på att bjuda förbipasserande på fika.

Eftersom många riksdagsmän verkar åka taxi till jobbet så hindrar vi säkert en del att ta sig till "jobbet". Vi förhindrar då också att en del andra tokiga beslut tas!

Hälsningar
Bernt
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Om det blir så?????

Jag hänger på, får väll ställa på bilen igen den dagen eller dagarna.
En del smällar får man ju ta för den goda sakens skull.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Om det blir så?????

Regga bilen någon annan stans tex :Tyskland,Danmark

Frank 59
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Förr var det inte tillåtet för svensk medborgare att köra utlandsregistrerad bil i Sverige, inte ens om ägaren var med. Har detta ändrats?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Det är inte trafikförsäkringen som blir dyrare utan den nya skatten, trafiförsäkringsskatten. Om vi tar ett typexempel på att trafikförsäkringen kostar 2000:00 om året så kostar den idag med 32% skatt 2640:00. Om/när det blir 600% så kommer den att kosta 14000:00. Ja vad gör man? Antagligen kommer många fordonsägare att köra oförsäkrat, följderna av det vid en olycka förstår väl alla. Jag vet att det är en ändring på gång vad gäller avställning av fordon (man vill ju inte förlora goda skatteinkomster) och det blir säkerligen tvivelaktigt att man kommer att kunna ställa av och på fordonen som idag. Jag vet också att man inte kommer att kunna ha fordonet avställt mer än ett år, sen måste man göra en ny avställning annars anses fordonet som skrotat. Ingenting av det här är klubbat ännu men man planerar efter detta. Jag vet också att Socialdemokraterna var emot allt det här redan innan valet och sa det även, presenterade även det hela för befolkningen men ingen trodde på det, det var ju så j-a dumt så det måste ju ha varit valpropagande från sossarna.. Jag vet också att sossarna vill avskaffa det hela om dom kommer till makten igen, om dom kan ekonomiskt i det läget när skatterna är omlagda. Tvivlar du på det hela så är det upp till dej, jag har varit på mötena med politikerna och hört, diskuterat det hela med egna öron och ögon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Om det blir så?????

Det är väl inte så att skatten, i Kölis´ exempel, 640 kr, ska höjas med 600% eller 6 gånger, vilket då skulle bli 6 x 640 kr = 3.840 kr, vilket ju är något rimligare!
Jappe
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Om det blir så?????

Hej alla glada HBK-are!
Kanske är det dags att något konstruktivt görs!Detta gäller ju även i Fordonskattefrågan som vi ventilerade i förra veckan. Skall vi sitta stillatigande och bli överkörda gång efter annan medan kostnaderna rasar i höjden ? Eller kan vi komma på något sätt att visa att vi inte längre acepterar detta.
Kom med förslag som vi kan använda i dessa frågor!
M.V.H.
Fri-herren
alias J-E. Niklasson
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Det är väl inte så att skatten.......
Jappe
Man skulle ju önka att det var så eller helst ingen skatt alls. Vad jag har förstått så är % satsen baserad på något, i det här fallet på trafikförsäkringspremien. Vi har fått en skatt idag med 32% som när den är helt utvecklad kommer att ligga på 500-600%. Det är svaret som jag har fått från politikerna och ska väl läsas på samma sätt som all annan byråkrati. Den som överlever får väl se hur det blir. Tyvärr så tror jag inte att din teori Jappe är rätt.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Sålt huset är redan gjort, men det är lite för många år till pensionen. :swoon: /Jeanette
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Jag vet inte var siffran 600% kommer ifrån. Av vad jag läst hittills så ska den 32% höjningen från 1/7 betala den nuvarande kostnaden på ca 3 miljarder för sjukpenning och sjukersättning till trafikskadade. Målet verkar vara att lasta över alla trafikens skadekostnader på trafikanterna, totalt ca 10 miljarder. Det skulle i så fall innebära en tredubbling av 32% som blir väldigt nära 100% dvs en fördubbling. Kollade på min försäkring som tecknades efter 1/7. Årskostnaden för trafikförsäkringen är 1400 och då måste ju redan 32% höjning vara med... alltså 1060 innan. En fördubbling skulle i så fall ge 2120 i trafikförsäkring. Eller är jag helt ute och cyklar??

Trafikförsäkringspremien ska ju baseras på skaderisken så det är klart att försäkringsbolagen kommer nog att se över detta. En medelålders person med många skadefria år och husbil kommer nog inte att "drabbas" lika hårt som en 22 åring med sporthoj. Men den som lever får se.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Du har helt rätt vad gäller % höjningen. Var det hela kommer ifrån? Regeringens trafikutskott. Jo en skadefri person kommer att bli lika mycket beskattad men en yngre förmåga med sporthoj typ Yamaha R1, Suzuki 1000R, Kawasaki Ninja mm kommer att bli ännu mer beskattad nän 600 %. Visst det hela låter som en saga, verkar tyvärr vara en sannsaga...

Kan tillägga att trafikskadorna är redan beskattade två gånger innan trafikförsäkringsskatten på 32% kom, allt enligt Maria Spetz på Motormännen, ingen i trafikutskottet opponerade sig vid det uttalet.. Det är nog bara att konstatera att vi som gillar bilar och motorcyklar är en riktiga j-a guldtorskar och finner oss i det hela utan att göra mer än att beklaga oss lite så här på en klubbsida som ingen utifrån den "andra" världen läser...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Om det blir så?????

Hej alla i Klubben. Nu har vi ett konkret förslag från Bernt T. Det tycker jag var ett jäv-- bra förslag och det tycker jag att vi borde GÖRA. Bra Bernt. Carina: Vad säger Du om Detta undrar Kurt.
:confused:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Om det blir så?????

Jepp....håller med Kölis till fullo, det snackas hit o dit men vad görs ?....att vi alla ska åka upp o ställa oss utanför regeringskansliet o protestera...javisst, gärna för mig. Regga av o på ...men det är ju tydligen på G att den möjligheten inte ska bli så långlivad. En o annan utav oss försöker ställa oss på barikaderna...men vad händer när vi övriga inte kan ställa oss bakom på en o samma gång ? Blir ju skit o ingenting...om inte vi alla kan samla kraft o mod till en gemensam aktion. Det måste ju beslutas en gång för alla att nu får det tamig fan vara nog...o att alla ställer upp då !

Lite från hjärtat...känslor o tycke....o saknar verkligen att vi i detta land inte säger ifrån, o det på allvar !

Mvh
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Om det blir så?????

Jag har några dagar sparad semester och ställer upp på att åka till Sthlm!
Men då ska det vara alla organisationer som är inblandade i hela näringen, även campingplatsernas organisation för även dom kommer att känna av det.
Gärna dom större motororganisationerna också. Det fixar väl Kölis?
Det bör väl ske på vardagar, måndag till fredag så att det märks när det tjocknar.
Max 30 på landsväg och 10 i stan håller vi med dessa dyra drivmedelspriser.
Vi får kanske vänta på den officiella kungörelsen innan vi agerar.
Hur många hänger på från HBK?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen