• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering till TOM TOM One V2?

F

F.d. 425

Guest
Vet någon här på tråden vad en uppdatering av kartor kostar till ovan nämnda GPS? Hur ofta uppdateras kartorna?

Behöver jag ha extern antenn? Jag har en alkovbil.

Vänligen

Anders
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Uppdatering till TOM TOM One V2?

Kolla på TomTom, portable GPS car navigation systems. Där kanske du kan se något. Tidigare har inte TomTom sålt uppdateringar av kartor utan enbart uppdatering av programvaran och då fick man även nya kartor. Nu kan du köpa kartor separat. Kostnad cirka 60 Euro. Senaste utgåva heter 6.75. V2 är nog till Mio och inte TomTom
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatering till TOM TOM One V2?

Ang. extern antenn.
Är alkoven i glasfiber kan förm signalen passera. Är den av aluminium så kan den skärma av signalen.
Prova först men då får du vända runt bilen i olika riktningar och kontrollera indikatorn för satellitmottagningen.
Jag har en extern antenn och en bil med alkov i aluminium. Har med den externa antennen bara fått avbrott inne i städer med trånga gator/höga hus.
Kolla denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t20388/
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Uppdatering till TOM TOM One V2?

[Jag vet inte jag, men jag tycker det låter dyrt att uppdatera titt som tätt. Hur ofta behöver sådant göras för att man skall vara "up to date"?

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatering till TOM TOM One V2?

Jag uppdaterar min TomTom Go via datorn och TomTom Home (Internet).
Det är förm programuppdateringar och nya/ändrade hastighetskameror (i England?!) som uppdateras.

Det som händer om kartprogrammet inte är uppdaterat är att t ex vid öppnandet av en ny väg, då tycker TomTom att du kör ute i tärrängen och visar den gamla vägen vid sidan om din aktuella här-är-du-markering. Du ser att du färdas i rätt riktning och så småningom möts verkligheten och TomTom. Värre är om man inför enkelriktat där det inte var det tidigare men det är nog inte särskilt vanligt.
Jag har aldrig drabbats negativt utan tolkar det positivt, oj då här har man byggt om eller gjort en ny väg.
 
Toppen