• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Converter!!!!

M

mikkis

Guest
Hej !

Har en fråga som jag vill ha hjälp med!
Vi har funderat på att utrusta våran husbil med en Converter från 12 volt till 220volt men !!!.
Jag fattar inte riktigt hur fanken länge kan man andvända denna omvandlade ström? det måste ju inte räcka många minutyer innan betterierna ( 12-volts-systemet ) tar slut eller har jag fel nu?

Var snälla och förklara för mig hur detta kan vara möjligt :confused:
Tack
/
Mikkis
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Converter!!!!

Hej.
Detta ämne har diskuterats tidigare bl.a på denna tråd. http://www.husbilsklubben.se/forums/t18040/

Min egen erfarenhet är den att om man ska driva exempelvis en tv så är inte 300w tillräckligt på vissa apparater. Jag köpte först en inverter på Biltema på 300w men den funkade inte på min tv. Jag testade med 2 andra apparater med samma resultat. En tv har betydligt högre uppstartsström än den angivna så därför gick överbelastningsskyddet in och bröt. Jag fick lämna tillbaks den (juste av Biltema) och köpte istället en från Harald Nyborg på 600w. Funkar klockrent. Så för att vara säker, be om att få gå ut och prova den i bilen innan köpet. Hos Harald var det inga problem att få det.

Hälsningar Janne
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Converter!!!!

Till Mikkis!
Räkna ut vad kan ta ut för effekt i dina batterier, i watt.
Har du 100A 12v så har du 1200w till ditt förfogande.
En inverter har i bästa fall 80-90% verkningsgrad.
En tv som drar 30w kan då teroretiskt drivas i ca 3o-35 timmar.
På detta viset kan du räkna ut hur mycket "power" du har att göra av med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Converter!!!!

Hej, Loomis.

Batterierna har ingen effekt - dom har lagrad energi som anges i amperetimmar.

Teoretiskt så kan du tex belasta ett 80 amperetimmars fulladdat batteri med 10 ampere som är ett ungefär kanske vad en tv drar i åtta timmar - dvs ström gånger timmar.

Många växelriktare (inverters, converters o allt vad de kallas) brukar slå ifrån när batterispänningen understiger en viss nivå. Man kan således aldrig kräma ur allt ur bodelsbatteriet - vilket dessutom skadar batteriet.
Att konvertera från 12 till 220 växelström ger dålig verkningsgrad - bättre med en 12 - volts TV burk.

ds
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Converter!!!!

Jo, jag vet men om man ska förklara så folk förstår så blir det så.
Det blir ju samma i slutänden. ;-)
Sen kan man också säga att när vi talar om hur farligt det är att ladda ur ett batteri helt och hållet så är det en sanning med modifikation eftersom det i huvudsak gäller startbatterier. Nu använder vi väl knappast det längre som bodelsbatterier utan underhållsfria sk fritidsbatterier eller gel-batterier som är konstruerade på ett lite annorlunda sätt för att kunne ge lite ström under en längre tid. Dom är det inte lika farligt att ta ner åteminstone till den nivån då invertern larmar, dvs ca 11v.

Var tvungen att säga dett med.
Det finns en risk att prata om ampére i sådana sammanhang för då kan den oinvigde tro att 100A 12v ger lika mycket effekt som 100A 220v.
Om man talar om Watt istället så blir det i stort sett detsamma oavsett spänningen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Converter!!!!


instämmer loomis.​
tycker att detta med den gamla likströmsläran fortfarande är rätt kul, så därför är det svårt att hålla fingrarna i styr.​
jag skulle dock inte vilja vara i närheten om man slänger en skiftnyckel på batteripolerna.​
för även ett gelbatteri kan väl explodera - eller kan dom inte det ?​
Ja, du har rätt i att watt blir densamma oavsett spänningen så länge vi tala om likström​
Vid växelström måste man även ta hänsyn till fasförskjutningsfaktorn (puh) mellan ström och spänning.​
Detta är alltså roligt - hoppas du ursäktar - men för växelström kommer även cosinus för fi in i effektformeln.​
Dvs; effekten vid växelström. P = U * I * cos fi​

Cos fi = tidsskillnaden mellan ström o spänningen i belastningen​
Vid en rent resistiv last som tex ett elelement så är cosinus för fi = 1​
Mao. det blir som att räkna på likström​
Växelström är jobbigt - för att inte tala om trefas - då blir det extra jobbigt.​
Mvh​
Dag​
nu skall jag sluta tjata om detta
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Converter!!!!

Då måste jag passa på att fråga.

Jag har en TV på 60 watt som vanligtvis drivs från 230V via extern transformator som ger 12V ut. Men jag har aldrig lyckats få någon bild då jag kopplar direkt till 12.

Är det något jag inte fattat under fysiklektionerna?

Håkan
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Converter!!!!

Här måste vi nog börja hålla isär likspänning och växelspänning.
Inte för att jag tror att det tillverkats någon tv som går på 12v växel.
Du får väl plugga in ett instrument och mäta vad din sk "tranformator" har för spänning på utgångssidan.
Det finns annars ingen rimlig förklaring till varför du inte får bild när du ansluter den till 12v likspänning.
:confused:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Converter!!!!

riviera,
den måste fungera direkt på 12-volten oxå...

är du säker på att du vänt polariteten rätt ??

dvs plus o minus..

ds
 
Toppen