• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverters

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Hej alla.

Vad har ni för erfarenhet av s.k inverters. Vi har för avsikt att köpa en för att kunna utnyttja tv/digitalbox eller ladda en dator då vi står utan el. Vad behövs för storlek? Tips om bra och hyfsat billiga mottages med tacksamhet. För övrigt blev årets premiärtur ut över östra småland och till öland. Härligt att säsongen äntligen har börjat med tanke på förra årets väntan.

Ha det bra
Janne :spinny:
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Inverters

Jag köpte en inverter på 300W hos ELFA och om jag inte missminner mig kostade den ~300:- +moms. För SVT-TV har jag en "Boxer" från Triax som går på 12V och jag söker en sattelitmottagare som skall gå på 12V så slipper man spänningsomvandlaren som inom parentes () är en enorm störningskälla för oss som är radioamatörer!

Göran Knaus
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Inverters

finns på bla harald nyborg, 300w för ca 300kr. det räcker till tv, telefonladdare, rakapparat, boxer, dator osv. större behövs knappt. om man inte ska ha något alldeles
speciellt.
största förbrukaren jag har är tv:n på ca 30w
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Har en inverter på 150W. TV, video, satelitmottagare och digitalmottagare. Allt är 230v-drivet och det fungerar bra. Fast man har självklart inte allt på samtidigt.
Laddar även datorn och videokameran med den.
Köpt på Jula men kommer inte ihåg priset.

Mvh Håkan J
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Varför omvandla till 220 v för att sedan gå ned till 12 v igen?
Är det inte bättre att ha kabel direkt från 12 v till datorn eller att ha en boxer som går på 12 v
Omvandlaren vill också ha ström.Varför mata den om det inte behövs.
HaDe:mcride:
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Har man en 230-volts tv är det billigare att köpa en inverter istället för ny tv som går på 12v. Dessa är väl också dyrare om jag förstått rätt. Vad jag har hört från bl.a Elgiganten så har dom haft problem med 12v tv då husbilens spänning inte är riktigt stabil. Kanske bara ett säljargument? Är det inte så också att olika elektronik går på olika spänning. Bra att byta erfarenheter så hoppas på mer hjälp.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Inverters

Jo det är ju helt riktigt......en inverter har väl en verkningsgrad på i sämsta fall ~60% och som bäst kanske 80% så en hel del försvinner bl.a. i värme.....

Men ett av problemen med direktdrift på 12 volt är ju bl.a. att utbudet av sattelitmottagare för 12 volt inte är så stort.....Vem har tips???? "Boxrar" för det markbundna nätet finns ju, bl.a. från Triax.

Ett annat bekymmer är ju att den bärbara datorn inte nöjer sig med 12 volt utan vill ju helst ha runt 17-18 volt för att ladda så där är nog invertern på sin plats....

Bästa HB-hälsningar

Göran Knaus / Norrköping
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverters

Man ska dock veta att dom billigare omvandlarna har i stort sett bara fyrkantsvåg.
Funktionen på viss elektronik kan påverkas negativt.
En inverter med "riktig" sinusvåg kostar betydligt mer, eller ska jag säga kostade för det händer så mycket på den här fronten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inverters

44473.jpg
Art 44473 pris: 439,-
Kjell & Co säljer avbildade omvandlare som jag använder att driva både GPS och laptop under färd. Batteriet i laptopen blir samtidigt laddat.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Ett bra sätt att minska strömförbrukningen för laptoppen är att inte ha batteriet i vid kontinuerlig användning av laddaren. Batteriet behöver bara sitta i vid laddning och vid användning av laptoppen utan 240 anslutning. Sitter batteriet inte i, startar datorn som stationär och behöver inte batteriet. Detta kan rekommenderas för att spara på batteriet. Batteriet kommer att hålla mycket längre om man använder denna metod.

Hälsn/Kurt
 
Senast ändrad:

beskow

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Ser på de apparater jag tänkt koppla in, att jag egentligen inte behöver mer än dryga 100 W. Finns det någon nackdel med att överdimensionera en inverter (600W istället för 300W), förutom att det kostar lite mer?

/Björn
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Inverters

Hej!

Eftersom jag sannerligen inte är någon tekniker ska jag försöka att uttrycka mig utan att använda den typen av uttryck. Jag har i många år (minst tio) använt mig av en liten inverter för att huvudsakligen ladda/driva min dator, telefon och diverse andra batterier. Jag har ingen som helst aning om vågen är fyrkantig, rak eller vågformad, men det har alltid fungerat perfekt. Ja, jag visste faktiskt inte om att det fanns en sådan skillnad mellan olika inverters. När jag nu skulle köpa en ny platt-TV till bilen valde jag att köpa en som går på såväl 230 som 12 V. Men, vid detta köp upplyste mig försäljaren på Net on Net att jag borde köpa en medföljande inverter (enligt honom specialanpassad till TV:n) som gjorde om den inkommande 12 V - strömmen till 230 - som sedan åter förvandlas till 12 V. Anledningen till detta var enligt honom att jag då inte skulle riskera att förstöra TV:n om jag av misstag exempelvis skulle starta bilmotorn. Då, enligt honom, finns det nämligen en risk att TV:n kan gå sönder på grund av en mycket kraftig variationen i strömtillförseln. Invertern verkar i detta fall som en utjämnare av strömtillförseln. En kunskap som jag under alla tidigare år varit totalt ovetande om, då jag drivit TV:n direkt från 12 V - nätet. Dock utan att någon gång starta bilen under TV-tittandet - varför man nu ska göra det.

Jag har ingen aning om det nu är som försäljaren säger, men det är det säkert någon av er alla kunniga som vet. Det kan ju vara så att jag gått på en nit - och köpt en extra inverter som jag egentligen inte behöver. Och egentligen, strunt samma, jag har gjort dummare affärer än det. Jag funderar bara på om det ligger någonting i det försäljaren säger.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Inverters

Jag fick en inverter monterad av husbilsfirman när jag köpte bilen, den fanns i Kama katalogen och är på 150 W, jag vill minnas att den inte var billig och det där med sinus vågor o.dyl fattar jag inte så mycket av!
Men jag har hittils inte behövt någon större omvandlare så vad man ska med en på 600 W fattar jag inte!
Hustrun trodde att man kunde använda allt i elväg som finns hemma men nu lämnar hon hårfönen hemma eller väntar tills vi ligger på Camping!
Med TV, digitalbox så räcker det alltså utmärkt med min 150 Wattare och mer har jag hittils inte haft behov av!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverters

Jag tror faktiskt inte på det!!!
Alla kretsar i tv'n drivs av stabiliserad spänning.
Varför bygger dom en tv för 12v om man inte kan använda det utan risk att tv'n pajar?
Om det finns någon risk så borde det vara för överspänning och transienter (spikar).
Å andra sidan så är nog växelströmsnätet mer utsatt för transienter.
Som du säger Hymer, man tittar inte på tv samtidigt som man startar motorn såvitt man inte får för sig att ladda lite under tiden.
Jag har en gammal "tjock-tv" som går på 12v och den har hängt med i många år. Nu kanske en modern platt-tv är byggd med känsligare elektronik än dom gamla, det är troligt.
Jag tror i alla fall att om man har en tv som går på både 12v likström och 220v växelström så finns det ett nätaggregat i tv'n som omvandlar 220v till 12v, så det blir en onödig omväg att dessförinnan göra om 12v till 220v.

:confused:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverters

Ett litet tillägg!
Dom flesta har väl bodelsbatteri(er) som man kopplar in sin tv på och dom påverkas inte lika mycket som startbatteriet när du startar, dom borde inte påverkas alls och dessutom fungerar ett batteri som ett effektivt filter.
:yes:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inverters

Hej,
detta med 12 voltsapparaternas känslighet har vi testat på lite olika vis.

Vi har kört sönder några små batterieliminatorer (dock garanti) när vi kopplat dessa på en billig växelriktare som inte ger sinusvåg. 50 hertz men fyrkant, som dessa inte alltid tål.

Vi har kört med en kombinerad TV och bildskärm - 15 tum monterad på instrumentbrädan fastsatt i förra husbilens - FIATens uppfällbara platta innanför vindrutan, som navigatorskärm från LapTopen under förarsätet.

Denna har erhållit ström direkt från bilens cig. uttag när vi kört omkring hundratals mil och den har inte tagit skada av bilens 12 volt från cig.uttaget. Eftersom detta är kopplat till bilens elsystem så har förmodligen spänningen varit betydligt högre än 12 volt, och det har burken klarat utan problem.
TV/bildskärmen har alltså en extern batterieliminator som jag kapade sladden på och monterade en cig.uttagshane på, för anslutning till bilens 12 volt.

Glömde säga att bilden faktiskt blir bättre och stabilare när burken går direkt på bilbatteriet istf på sin medlevererade eliminator.
Inte så konstigt kanske eftersom likströmmen i bilen troligtvis är mer befriad från växelströmsrester pga av den maffiga kondensatorn som bilbatteriet kan ses som.
DS
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen