• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Hej Allihopa,

Har en fundering gällande svärföräldrarnas husbil.
Om man av någon anledning måste ladda upp bodelsbatteriet med en extern laddare, är det något man bör tänka på?
Tänkte mer ifall husbilens egen laddare, och även elbox under stolen, kan ta stryk av detta?

Mvh
Jens
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Nej det gör de inte. Däremot sätter du andra laddare ur spel, om de samtidigt försöker ladda batteriet.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Det bästa är väl att koppla från det batteri som skall laddas och ladda det för sig självt. Då blir det inga problem.
EssoJ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Hej Allihopa,

Har en fundering gällande svärföräldrarnas husbil.
Om man av någon anledning måste ladda upp bodelsbatteriet med en extern laddare, är det något man bör tänka på?
Tänkte mer ifall husbilens egen laddare, och även elbox under stolen, kan ta stryk av detta?

Mvh
Jens

Jag förstår inte varför man skulle vilja göra detta,
Är det tidsvinst ni är ute efter?
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Jag förstår inte varför man skulle vilja göra detta,
Är det tidsvinst ni är ute efter?

Nej, har inte så bråttom i livet.
Men om bodelsbatteriet djupurladdas under vinterhalvåret, då tillgången till el inte är en självklarhet i fallet, så slogs all el ut ur husbilen.
För att ladda upp batteriet på nytt så blev vi rekommenderade att anslutan en extern laddare då den ordinarie inte alltid orkar denna process.

Mvh
Jens
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Ok, just den versionen har jag inte hört tidigare.

Däremot kan det på vissa orignalladdsystem vara så att endast underhållsladdning sker till startbatteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Varför det? Är det en bra EBL, så ska den klara externa laddare. Hur gör man annars med solpaneler ?
Bra och bra, ström kommer det alltid i men hur bra är en annan sak.

Laddarna måste klara av att följa varandra men för att inte behöva fundera över om det är en bra eller dålig EBL verkar det förnuftigt att stänga av den befintliga i EBL eller!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Man kan absolut lyfta ut batteriet om man är väldigt osäker men annars drar man ur sladden eller stänger av EBL samt sagt.

Så om man nu har ett helt sänkt batteri och om man har en så bra extern laddare att den har ett sk recond läge, hur tror Esbjörn att den befintliga laddaren och den externa kommer att samsas då;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Jens har inte nämnt att bilen är utrustad med en EBLxxx, eller ev. något annat märke av elcentral.
Enklast är kanske att bara lyfta polerna på batteriet och ladda externt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda bodelsbatteri med extern laddare?

Korrekt, Jens använde ordet elbox och är man inte helt invigd i husbilar så använder man nog det ordet iställt för EBL eller vad nu någon annan tillverkare kallar det.

Jag har tolkat det som att EBL har blivit en defakto benämning på en elbox.

Men visst kan man lyfta polerna eller stänga av strömmen som sagt, det finns många sätt att göra detta, själv skulle jag skruva upp den och koppla ut laddaren:D
 
Toppen