• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utlandssurf med padda.

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Fråga till Er alla mångkunniga och beresta här:
Jag vill ha ett SIMkort till min padda ENBART för surfing inom EU.
Vill inte ha nån koppling till mobilabbonemang, samtalspott, SMS eller dylikt bara surf.
Finns det? Nån som vet nåt?
Tacksam för alla tips!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Utlandssurf med padda.

Jag tror att alla operatörer har dataabonnemang avsett för datorer, plattor, routrar mm.
Fram tills nyligen hade jag särskilda sådana från Tele2.
Nu har jag ett kombinerat abonnemang med ett mobilkort med fria samtal,, sms, och 100Gb/mån surf som kan fördelas ut på upp till 9 extrakort samtidigt. Kostar 499:- vilket halverade min mobildata kostnad och dubblade volymen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utlandssurf med padda.

Skall det gälla efter 15 juni så funkar alla operatörers simkort i EU.
Finns kontantkort med 20 GB för 149 kr.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Jag måste ge Telenor en stor eloge.
Dom har denna vinter gett oss ett telefon och internetanvändande som fria telefonsamtal och att kunnat strema tv-program mm. till en fast kostnad, där vi minskat våra kostnader och allt besvär med olika landsabbonemang, detta inom hela EU.
Det finns inget annat telefonbolag i Sverige som har klarat av eller viljat matcha detta.

Vi är helnöjda kunder med telefonabonnemang och ett extra sim till routern och ett till en Ipad.

Hälsn. Krister o.Ursula
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

:spinny:
Jag tror att alla operatörer har dataabonnemang avsett för datorer, plattor, routrar mm.
Fram tills nyligen hade jag särskilda sådana från Tele2.
Nu har jag ett kombinerat abonnemang med ett mobilkort med fria samtal,, sms, och 100Gb/mån surf som kan fördelas ut på upp till 9 extrakort samtidigt. Kostar 499:- vilket halverade min mobildata kostnad och dubblade volymen.

Vi har samma, ett tips gå med i Smart senior( från 55år) så får Du 20% rabatt.
Att bli medlem kostar 299kr för 3 år, rabatten gäller i 2år, men Kan förlängas ytterligare 2år.
Vinst 3år, 3,300kr. Har mycke andra rabbater, typ upp till 40% på Whirlpool.
Mvh Staffan:twitcy:
 

Kjell & Ninni

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
23289
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Rätt efter 15 juni kan vi använda oss av våra vanliga SIM-kort (nya priser ?).

Nu innan 15 juni (och efter) kan man köpa SIM på prepaid-global.de som kommer hem i posten efter ett par dagar.

33 länder i Europa kostar 46 EUR för 3 Gb i 90 dagar.
Det är bara 3G inte 4G men hastigheten brukar ligga på ca 5 Mb/s med svarstider på 150 ms vilket är acceptabelt och hyfsad mottagning på de flesta platser (3 Drei Hutchingson & co).

Hastigheten räcker även för att titta litet på TV. Dock det kostar 1 Gb för 1 timmes tittande, så man får vara försiktig.

Stäng dessutom av ALLA program-uppdateringar av appar (många Mb).
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Utlandssurf med padda.

Ver nån hur det blir i Schweiz efter 15 juni de är ju inte i EU?
Brukar vara dyrt där.

Leif
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Var hittar man ett sånt kort?
Alltså ett 20 GB för 149:- ?
 
F

Fd.47585

Guest
F

Frudden

Guest
Sv: Utlandssurf med padda.

Bäst är Vimla! Jag har ett sådan mobilabonnemang i plattan (men ringer inte med den...), billigt, man byter storlek på abonnemanget när man vill, och det bästa är att den surf man inte använder skjuts över till nästa månad. Totalt kan man samla på sig 100GB surfpott. Kanon!
https://vimla.se/

// Fredrik W
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Utlandssurf med padda.

Bäst är Vimla! Jag har ett sådan mobilabonnemang i plattan (men ringer inte med den...), billigt, man byter storlek på abonnemanget när man vill, och det bästa är att den surf man inte använder skjuts över till nästa månad. Totalt kan man samla på sig 100GB surfpott. Kanon!
https://vimla.se/

// Fredrik W

Går detta att använda utomlands?? Har själv ett Telia mobilt bredband och det kostar 0,58/mb vid användande i Italien. Vet inte men uppskattar att vi kommer att på 4 veckor använda 50-75GB kanske en 5-600 kronor för 4 veckor, inte helt sanslöst dyrt eller vad tycker ni??
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Skall det gälla efter 15 juni så funkar alla operatörers simkort i EU.
Finns kontantkort med 20 GB för 149 kr.

Troligen lär det ju införas begränsningar, EU förslaget ger operatörerna rätt till det i vilket fall. Man får väl hoppas att fler operatörer följer Telenors initiativ (trots begränsad bandbredd).

Att det ska bli fullt ut med datamängder och priser som hemma rakt över vågar i alla fall inte jag hoppas på.

//Peter
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Är det någon som har erfarenhet av Parabol bredband från Norge? Alltså bredband från sattelit. Fungerar det i Europa?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Utlandssurf med padda.

Det försökte man med för många år sedan i Sverige.
Problemet är att du måste han en länk ut också.
Den länken blir din telefon.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Går detta att använda utomlands?? Har själv ett Telia mobilt bredband och det kostar 0,58/mb vid användande i Italien. Vet inte men uppskattar att vi kommer att på 4 veckor använda 50-75GB kanske en 5-600 kronor för 4 veckor, inte helt sanslöst dyrt eller vad tycker ni??

Hej! Min automatiska rimlighetsövervakning ryckte till lite här...

Om en MB kostar 0,58 SEK så blir det 580 SEK för 1 GB. 1000 MB = 1 GB.

Hoppas ni får en fin vistelse i Italien men se upp för Telias priser.

MVH/Thomas Eriksson
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Utlandssurf med padda.

Hej! Min automatiska rimlighetsövervakning ryckte till lite här...

Om en MB kostar 0,58 SEK så blir det 580 SEK för 1 GB. 1000 MB = 1 GB.

Hoppas ni får en fin vistelse i Italien men se upp för Telias priser.

MVH/Thomas Eriksson

Där slog du huvudet på spiken, naturligtvis är det som du skriver. Jag har också gått och funderat om det kan bli så billigt, men jag tänkte nu när roamingen är borta kanske det blir så billigt.
Är kostnaden för Telenor med Hbk avtal billigare??
 
Toppen