• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Jag vill montera en automatisk gasolomkopplare i min plåtis, en Adria 640slx årsmod 2015. Firman som ska montera den är tveksam till att den ska få plats i gasolutrymmet och hur den ska monteras. Man måste dra nya fasta rör. Är det någon som monterat en DuoControll CS i sin plåtis som kan visa hur den kan monteras på ett bra och säkert sätt vore jag tacksam.
Med vänlig hälsning,
Mats
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Har monterat en MonoControl på min Globecar Sportive utan att behöva dra om ledningar. Fick lägga en distans under MonoControlen för att komma i linje med den fasta gasolledningen. Valde en MC då jag tyckte det verkade trångt att ansluta den inre flaskan med en DC.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Jag har tidigare haft samma fundering att montera MC i vår Pössl -06 men inte kommit till skott. Är det den med vertikal eller horisontal montering du monterat? I en ny Adria hos Bossings satt det en horisontell men den bilen hade betydligt högre gasolutrymme och de fasta rören satt uppe vid taket. Om man läser monteringsanvisningen till MC/DC står det att högtrycksslangarna ska ha fall ner till till flaskventilerna!
//Göte J
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Det är den vertikala. Gasolskåpet öppnas bakåt och flaskorna står som skissen visar. Slangen ansluts uppåt på MC. Om man skall ansluta ett filter måste man ha en vinkelkoppling uppe på MC.

Monocontrol 1 Truma.JPG

Monocontrol Truma.JPG
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Kolla här Plåtis La strada M 2st5kg flaskor med P11 gå in också .volker
 

Bilagor

  • IMG_0320.JPG
    IMG_0320.JPG
    1,1 MB · Visningar: 19
  • IMG_0321.JPG
    IMG_0321.JPG
    850,6 KB · Visningar: 13
F

F.d. 940

Guest
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Det du visar på bilderna är Duomatic L Plus och tillverkas inte längre.
Måste bytas när dom är 10år enligt Truma.
Arne.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Hej igen! Min bil var utrustad med en regulator som jag tror var en Truma MonoControll CS horisontell. Den gick sönder så just nu har jag en enkel husvagnsregulator som inte kan användas när man kör. Tänkte passa på och byta till en DuoControll CS när den ändå måste bytas. Problemet är hur den ska monteras, se bild. Om jag använder en DuoControll med vertikal montering verkar det bli mest plats i det trånga skåpet men rörets dragning gör att en med horisontell montering verkar vara lättast att montera på det fasta svarta röret. Problemet då är att en av slangarna från DuoControllen till flaskorna då är mot väggen i utrymmet. Ser ut att bli trångt. Vet inte om den går att vrida på något sätt. Är det ingen med samma bil eller med samma gasdragning som har något förslag på vad jag bör göra?
 

Bilagor

  • IMG_0362.jpg
    IMG_0362.jpg
    1,7 MB · Visningar: 24

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Ditt gasolutrymme ser ut att vara identiskt med det jag såg hos Bossings nya Adria. I den satt en hoisontalmonterad (i taket) DuoControl uppe vid rören. Exakt hur den var inkopplad minns jag inte, för på vår finns inte så mycket utrymme.
Ta en sväng förbi någon handlare och titta på en ny plåtis!
//Göte J
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Med en horisontellt monterad DuoControl kan det eventuellt bli problem att skjuta in gasolflaskan som ska stå längst in om flaskan har krage. Mät och kolla om det funkar innan du bestämmer dig för vilken modell du ska satsa på. Det ser ut som att du får plats med en vertikalt monterad DuoControl på väggen till höger. Byt i så fall ut det befintliga röret och ersätta det med ett nytt som anpassas till DuaControlens placering. Här finns en del monteringsmått på de olika alternativen: https://www.truma.com/downloadcenter/duocontrolcs_installation_instruction_s.pdf

Daniel K
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Tack för goda råd! Så här blev det. Lite trångt men det verkar fungera. Byter nog ut tuben med krage sen till en utan.
 

Bilagor

  • IMG_0386.JPG
    IMG_0386.JPG
    940,2 KB · Visningar: 46
  • IMG_0387.JPG
    IMG_0387.JPG
    1,7 MB · Visningar: 35

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Men du ska nog ändra lite på ern ena slangens läge. Truma säger att det skall vara fall hela vägen från regulator till flaskventil!
//Göte J
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControll CS i plåtis?

Bra montering, men den högra slangen kommer kanske att gå läck då den spänner i klämningen till förskruvningen. Sätt en vinkelkoppling för att undvika tvär böj.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen