• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej.

Finns det någon tidsgräns som definierar "tillfälligt" ?
En normal semester kan ju vara ungefär en månad och borde betraktas som "tillfälligt".
En övervintring i ex.vis Spanien inkl. resa fram o tillbaka kan ju vara 7-8 månader.

Mvh / Roland

Svar från Kundtjänst:
Telenor har ännu inte tagit ställning till hur lagen kommer att bli utformad 2017, därför kan vi inte hjälpa dig ännu med ett svar på vad som kommer att anses som permanent eller tillfälligt hos oss. Vi behöver därför be dig att återkomma med din fråga när lagen har trätt i kraft.

Jag följer upp detta.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ang. uppdaterade villkor för Telenor Frihet.
Jag har varit i kontakt med Husbilsklubben.se´s kontaktperson på Telenor för att få klara besked om hur de förändrade villkoren skall tolkas.
Detta till skillnad mot de varierande besked som lämnats av Telenors kundtjänst.

Jag har också begärt att Telenor kommenterar sina villkor i förhållande till Telias ändrade villkor för utlands-roaming.

Jag har blivit lovad besked under vecka 15, 10-15/4.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har fått svar på frågorna runt de förändrade avtalsvillkoren.
Alla tolkningar p.g.a. felaktig information från Telenors kundtjänst utgår, det är följande som gäller och inget annat.

En kopiering av svaret från Telenor:
Tack för ytterligare återkoppling. Jag ser att det fortfarande är missförstånd kring detta och att man fått fel info via vår Kundservice.

  • 30 – dagar: Informationen kunderna fått om 30 dagar gäller roaming utanför EU/EES. Vi beklagar att de fått fel information från kundservice och vi har nu rättat till detta.
  • Inom EU/EES gäller att tjänsten till största delen måste användas i Sverige under en period om 4 månader.
  • Det är först om man använt merparten av tjänsten (närvaro/användande), dvs. mer än 50 % inom EU/EES men utanför Sverige efter en fyramånadersperiod, som vi kommer notifiera kund via sms om att det ses som extremanvändande. Då kan man välja att stänga av roaming eller fortsätta använda till låg kostnad, debitering sker i så fall först för trafik överstigande 4 månader.
  • Anledningen till att EU tillåter begränsningar i tid eller data är att roaming fortfarande är förknippat med en stor kostnad för operatören. Telenor har ingen begränsning gällande datamängd, men däremot en tidsbegränsning.

Kompletterande information:
De 30-dagarnas begränsning gäller roaming utanför EU/EES.
Med Telenor Frihet får du även använda din surf i Thailand, Malaysia och Myanmar (fd. Burma).

Europeiska länder/territorier som inte är med i EU/EES är:
Andorra, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Monaco, Schweiz, Turkiet inkl. norra Cypern.

Målsättning:
Min målsättning är att få till ett avtal mellan Telenor och Husbilsklubben.se som även tar hänsyn till våra medlemmar som övervintrar utanför Sverige men inom EU/EES.
Även om det just nu känns som att begära mängdrabatt på Systembolaget så kommer jag inte att ge upp i första taget. Det kan dock ta tid att få till ett ev. avtal då förhandlingarna inte kan starta före 15 juni.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det kan vara krångligt att tyda avtalstext så för att förtydliga regeln så är detta ett exempel på 4 månader och 50%.

Det finns olika mängd surfvolym, 1,5GB, 3GB, 6GB, 12GB, 24GB, 50GB och 100GB beroende på vilket abonnemang du valt.
För exemplets skull antar vi att du har valt 50GB/månad.

Förutsättningar:
Du har ett Telenor Frihet telefoni-abonnemang med 50GB surf/månad.
Du befinner dig 4 månader utanför Sverige men inom EU/EES, t.ex. i Spanien.

Regeln fungerar då så här:
Du har 50GB/månad X 4 månader = 200GB.
Under 4-månaders perioden får du max förbruka 50% av 200GB = 100GB utanför Sverige men inom EU/EES.
Överskrider du 100GB enligt exemplet så får du ett sms som varnar dig för överförbrukning och att det kommer att kosta dig extra om du fortsätter att surfa utanför Sverige.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra jobbat ! Undrar om det börjar ny period om jag flyger hem och stannar en vecka i Sverige eller hur länge måste man stanna i Sverige ?
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tror ni det är möjligt att få ett vettigt svar för oss som har familje abonnemang
om det gäller per simkort (har i dagläget 3) på samma familjeabonnemang 50gb.
1. Räknas det per simkort så har vi enligt fomel 100 GB per/4mån på varje simkort.
2. Räknas det per familjeabonnemang 100gb att dela på 3 sim.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Särskilda villkor – Konsument - för Mobila Tjänster
(Mobiltelefoni och Mobilt Bredband) hos Telenor Sverige AB
Giltiga fr.o.m. 2017-03-31

4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till övervägande del har befunnit sig i Sverige under den aktuella perioden.

Det verkar som om de omvärderat texten i "Särskilda villkor – Konsument - för Mobila Tjänster" för det går inte att tolka den här texten på det sätt de nu förklarar sig!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Särskilda villkor – Konsument - för Mobila Tjänster
(Mobiltelefoni och Mobilt Bredband) hos Telenor Sverige AB
Giltiga fr.o.m. 2017-03-31

4.2 Kunds rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming), är begränsad till tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period understigande 30 dagar i följd. För det fall Kund använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i utländsk operatörs mobilnät, har Telenor rätt att närmare undersöka Kundens användande i syfte att utreda eventuellt missbruk. Vid sådant annat användande än tillfälligt, har Telenor rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift). Med missbruk i samband med roaming inom EU/EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period överstigande fyra månader. Om Telenor misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Telenor meddela Kunden detta samt ge Kunden möjlighet att inom en period om två veckor upphöra med missbruket. Om Kunden anser att Telenor inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan Kunden tillhandahålla Telenors kundservice underlag till styrkande av att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Kunden till övervägande del har befunnit sig i Sverige under den aktuella perioden.

Det verkar som om de omvärderat texten i "Särskilda villkor – Konsument - för Mobila Tjänster" för det går inte att tolka den här texten på det sätt de nu förklarar sig!!!!

Dessa regler är otydliga vad gäller regeln om 30-dagar. Den kommer att uppdateras.
Läs vad som gäller i inlägg #263
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kommer ni att kräva förtydligande av Telenor visavi 4-månaders regeln? Hur den räknas fram, hur vi som kund kan veta var vi står just nu och hur den fördelas på flera SIM-kort i ett Familjepaket?

Anders
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

[*]30 – dagar: Informationen kunderna fått om 30 dagar gäller roaming utanför EU/EES. Vi beklagar att de fått fel information från kundservice och vi har nu rättat till detta.

[*]Inom EU/EES gäller att tjänsten till största delen måste användas i Sverige under en period om 4 månader.


Frågan är om detta enbart gäller Telenor Frihet eller alla Telenor abbonemang? Sonen har t.ex ett abb med fri surf. Gäller det ute i Europa?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Frågan är om detta enbart gäller Telenor Frihet eller alla Telenor abbonemang? Sonen har t.ex ett abb med fri surf. Gäller det ute i Europa?
Har ett likadant abb med fri surf och det gäller enligt kundtjänst inte i Europa. Men de byter gärna abbonemangsform men finns inte en möjlighet att byta bort detta för mig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Svar från Telenor vad gäller familje-abonnemang:

Den mängd surf som ingår i ett abonnemang t.ex. Frihet 100 GB, som då har 100 GB surf att använda, delas av alla tillhörande simkort.

Man kan i appen eller mina sidor sätta en surfgräns på ett eller flera simkort så att inte ett av dem använder hela surfpotten.

Svaret är alltså: nej man har inte 100 GB per SIM utan den volym som ingår i familjeabonnemanget delas av alla.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den här tråden är ju 2 år gammal."Den operatör som visat intresse är Telenor" Kan man inte gå ut med en ny förfrågning till andra telefonoperatörer?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det kan vara krångligt att tyda avtalstext så för att förtydliga regeln så är detta ett exempel på 4 månader och 50%.

Det finns olika mängd surfvolym, 1,5GB, 3GB, 6GB, 12GB, 24GB, 50GB och 100GB beroende på vilket abonnemang du valt.
För exemplets skull antar vi att du har valt 50GB/månad.

Förutsättningar:
Du har ett Telenor Frihet telefoni-abonnemang med 50GB surf/månad.
Du befinner dig 4 månader utanför Sverige men inom EU/EES, t.ex. i Spanien.

Regeln fungerar då så här:
Du har 50GB/månad X 4 månader = 200GB.
Under 4-månaders perioden får du max förbruka 50% av 200GB = 100GB utanför Sverige men inom EU/EES.
Överskrider du 100GB enligt exemplet så får du ett sms som varnar dig för överförbrukning och att det kommer att kosta dig extra om du fortsätter att surfa utanför Sverige.

Telenors kundtjänst idag tisdag 17.00 = 30 DAGAR gäller absolut i europa....vem ska vi tro på?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenors kundtjänst idag tisdag 17.00 = 30 DAGAR gäller absolut i europa....vem ska vi tro på?

Du skall tro på de uppgifter som jag inhämtat från ansvariga på Telenor.
Se tidigare i denna tråd vad som gäller för 4-månader resp. 30 dagar.

Se här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/857591
Den texten är hämtad från ett mail som kommer från en ansvarig på Telenor och är inkopierad i det inlägget.
Jag får inte namnge den personen men den personen har en chefsställning inom Telenor Sverige och har i sin tur kontaktat avtalsansvarig inom Telenor då min kontaktperson ville få detaljer bekräftade.

Det är djupt olyckligt att Telenors kundtjänst vilseleder abonnenterna med felaktig information.
Telenor har dessutom varit väldigt otydliga i den avtalstext som finns på hemsidan.
På plus-sidan kan jag berätta att de synpunkter på Telenor som framkommit i några trådar har vidarebefordrats av mig till min kontaktperson, då helt avpersonifierade.
Telenor har varit väldigt tacksamma för denna återrapportering då vi i Husbilsklubben.se utgör en helt annan återrapporterings-kanal än vad deras kundtjänst utgör.
Ansvariga inom Telenor skall ha informerat sin kundtjänst vilka regler som gäller för Telenor Frihet.
Ditt inlägg bevisar tyvärr motsatsen.
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Du skall tro på de uppgifter som jag inhämtat från ansvariga på Telenor.
Se tidigare i denna tråd vad som gäller för 4-månader resp. 30 dagar.

Se här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/857591
Den texten är hämtad från ett mail som kommer från en ansvarig på Telenor och är inkopierad i det inlägget.
Jag får inte namnge den personen men den personen har en chefsställning inom Telenor Sverige och har i sin tur kontaktat avtalsansvarig inom Telenor då min kontaktperson ville få detaljer bekräftade.

Det är djupt olyckligt att Telenors kundtjänst vilseleder abonnenterna med felaktig information.
Telenor har dessutom varit väldigt otydliga i den avtalstext som finns på hemsidan.
På plus-sidan kan jag berätta att de synpunkter på Telenor som framkommit i några trådar har vidarebefordrats av mig till min kontaktperson, då helt avpersonifierade.
Telenor har varit väldigt tacksamma för denna återrapportering då vi i Husbilsklubben.se utgör en helt annan återrapporterings-kanal än vad deras kundtjänst utgör.
Ansvariga inom Telenor skall ha informerat sin kundtjänst vilka regler som gäller för Telenor Frihet.
Ditt inlägg bevisar tyvärr motsatsen.
Jag får inte namnge den personen men den personen har en chefsställning inom Telenor Sverige
Varför är denna person hemlig?
Om denne person sitter på rätt uppgifter bör det väl inte behöva vara hemligt?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Talade nyss med kundtjänst ang ett annat abbonnemang och frågade samtidigt om hur man kan nyttja "frihet" i utlandet och fick ett svar som helt överensstämmer med det Robert har fått. Jag tror att det kommer att passa många av oss som inte är borta längre än 3-4 månader i sträck.
 
Toppen