• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SURF50 är kopplat till telefoni-abonnemang, (inte kontantkort).
Finns beskrivet här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/798693

Mobilt bredbands-abonnemang har 40GB varav 1GB kan förbrukas inom EU/EES+ Schweiz. När den 1GB-mängden är förbrukad automatladdas ytterligare 1GB för 89kr. Upp till 5 sådana automatladdningar kan förekomma inom samma faktureringsperiod. Finns beskrivet här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/798692

Kontakta kundtjänst igen och hänvisa till Husbilsklubbens avtal.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Gjorde redan det. Den jag pratade med kontaktade internsupport i flera omgångar och länge och när jag påpekade hur avtalet ser ut fick jag mothugg med kommentaren att så är det inte mera, nu måste man ha abonnemang med 40 GB. Ni kanske skall ta en runda till med Telenor så att dom äntligen kan få till detta. Jag har varit med i testgruppen, vilket ledde till faktura på flera tusen kronor och därefter utnyttjat surf50 ett antal gånger och alltid har något blivit fel.

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Eftersom Kundtjänst hanterat detta ärende på ett felaktigt sätt har jag tagit det vidare till min kontaktperson på Telenor.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Problemet är löst.
Svar från Telenor:

"Vi har testat så att erbjudandet för ”Surf50” går att beställa.
Information som våra kundtjänst medarbetare har tillgång till har blivit förtydligad då jag tror det har uppstått missförstånd mellan vårt ”Surf50” erbjudande och det erbjudande som avser köp av mobilt bredband (MBB 40). Min förhoppning är att förtydligandet ska förenkla dialogen mellan medlemmarna och vår kundtjänst."
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor slopar roamingavgifterna inom EU/EES fr.o.m. 15 juni 2016.
Surfa utomlands, utan extra kostnad - Telenor Frihet

Arbetsgruppen tar upp förhandlingar med Telenor om hur detta påverkar befintliga abonnemang, växling av befintliga abonnemang till Telenor Frihet resp. nyteckning av abonnemang och vilka förmåner Husbilsklubben.se kan få med de nya förutsättningarna.
Återkommer med mer information.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Super!

Har man då ett familjeabonnemang så surfar alla som är kopplat till familjeabonnemanget på den surfpott man har hemma.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra gjort av telenor att erbjuda surf utan roaming redan i år. Snart kommer de andra efter.

Jag läste nu att hastigheten är begränsad till 1 Mb/s. Det går bra till surf men inte till rörliga bilder.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vad jag förstår så gäller fri surf inte existerande abbonemang utan man måste byta till nytt fritidsabb eller nyteckna.
Risken är stor att många tror att det gäller alla telenor abbonemang och får sig en otrevlig överraskning när man kommer hem från semestern.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vad jag förstår så gäller fri surf inte existerande abbonemang utan man måste byta till nytt fritidsabb eller nyteckna.
Risken är stor att många tror att det gäller alla telenor abbonemang och får sig en otrevlig överraskning när man kommer hem från semestern.

Tycker inte man kan kritisera Telenor när de blir först i landet att erbjuda billig WIFI för oss som åker utomlands. Vi har ju fått bra info via olika medier och från Telenor om vad som gäller. Nu måste ju också alla andra följa efter med liknande erbjudanden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Billig WiFi är det knappast, för att få mer än snigelfart kostar Telenor Frihet 580 kr/GB.
Med andra ord svindyrt, tyvärr tror den oinvigde att det är surffart som hemma!

"Våra abonnemang Telenor Frihet gäller för privatkunder och inkluderar samtal och meddelanden från annat EU/EES-land till svenska telefonnummer samt lokala nummer inom besökt EU/EES-land, samt användande av inkluderad surfmängd. Gäller ej samtal från Sverige till utlandet, samt samtal med särskild taxa. För övriga samtal se prislista. Surfhastighet upp till 1 Mbit/s utanför Skandinavien. Önskar du ta bort hastighetsbegränsningen kan du byta till löpande debitering, 0,58 kr/MB."
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tycker inte man kan kritisera Telenor när de blir först i landet att erbjuda billig WIFI för oss som åker utomlands.

Det var ingen kritik utan bara upplysning i all välmening. Har sett exempel på andra forum där folk tror att det gäller alla telenor abbonemang. De har enbart läst rubriken och inte det finstilta. Inte roligt att komma hem till en dyr räkning.

Däremot så är det ett steg i rätt riktning.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Billig WiFi är det knappast, för att få mer än snigelfart kostar Telenor Frihet 580 kr/GB.
Med andra ord svindyrt, tyvärr tror den oinvigde att det är surffart som hemma!

"Våra abonnemang Telenor Frihet gäller för privatkunder och inkluderar samtal och meddelanden från annat EU/EES-land till svenska telefonnummer samt lokala nummer inom besökt EU/EES-land, samt användande av inkluderad surfmängd. Gäller ej samtal från Sverige till utlandet, samt samtal med särskild taxa. För övriga samtal se prislista. Surfhastighet upp till 1 Mbit/s utanför Skandinavien. Önskar du ta bort hastighetsbegränsningen kan du byta till löpande debitering, 0,58 kr/MB."

För oss som inte laddar ner en massa filmer osv så räcker väl surfhastigheten som erbjuds. Vi är i allafall nöjda med erbjudandet, i allafall bättre än det man många ggr får betala dyrt för på campingarna.
Snigelfart är jag van vid här hemma då det bara är Net1 som fungerar, men så är det då man föredrar att bo utanför stadsgränserna.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Om man vill ladda upp en och annan bild eller videoklipp räcker knappast 1 Mbit/s vilket är nedladdningsfarten, uppladdning troligen betydligt segare.

Att titta på SVT Plays nyhetssändningar kan man glömma om man är allergisk mot hackande rörlig bild.

Jag förstår inte varför Telenor ger sig negativ reklam, det vore bättre att avstå helt med lanseringen av abonnemanget Fritid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Undrar om det går att kombinera med "surf50"??? Då kanske det kan vara något?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Att vara först ut innebär inte att man dikterar villkoren för alla operatörer som följer efter.
Alla operatörer kommer att följa efter men de kommer att vässa sina villkor i kampen om marknadsandelar.
Det gör det högst troligt att villkor kommer att ändras i den hårdnande konkurrensen.

Arbetsgruppen inom Husbilsklubben har tagit en förnyad kontakt med Telenor och återkommer med mer information.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Rapport från dagens telefonmöte med Telenor.

Telenor Frihet:
- Telenor Frihet är ett telefoni-abonnemang, inte ett mobilt bredbands-abonnemang.
- Det går att uppgradera ett befintligt telefoni-abonnemang till Telenor Frihet, detta oavsett ev. bindningstid som är kopplat till nuvarande abonnemang.
- Husbilsklubben erhåller för närvarande inga klubbknutna rabatter på abonnemangsformen Telenor Frihet.
- Hastighetsbegränsningen 1Mbit/sek gäller utanför Sverige/Norge/Danmark.

En användares erfarenhet av Telenor Frihet kan du läsa om här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/809194

Befintligt avtal mellan Husbilsklubben.se och Telenor om telefoni/surf och mobilt bredband löper vidare.
- Telefoni-abonnemang med surfpaket SURF50
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/798693

- Mobilt bredbands-abonnemang
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/798692

Det är svårt att råda en användare i val av abonnemangsform då förbrukningen av surfpotten är högst individuell.
För surfpaketet SURF50 betalar du 89kr för 1 GB.
Ställ det i förhållande till din nuvarande abonnemangskostnad plus vad du förbrukar utanför Sverige/Norge/Danmark i GB á 89kr och vad du får betala för ett Telenor Frihet-abonnemang med tillräcklig surfvolym.

Egen reflektion:
Telenor är först ut med "fri roaming" inom EU/EES och positionerar sig inför det att övriga operatörer kommer med sina erbjudande.
Övriga operatörer kommer säkert med liknande erbjudande inom kort.
Det är troligt att Telenor kommer att justera sitt erbjudande under resan fram till 15 juni 2017 då EU-regeln om "samma kostnad som i hemlandet" träder i kraft.
Så fort det finns något att informera om kommer arbetsgruppen att skriva om det här.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor Familjeabonnemang:
Abonnemangsformen "Familjeabonnemang" innebär att flera mobiltelefoner ingår i ett gruppabonnemang.
Utöver dessa telefoni-abonnemang kan det förekomma "Extra Surf-SIM" dvs ett SIM-kort som enbart används för surf.
Samtliga dessa SIM-kort har ett eget telefonnummer.

De tjänster som beställs är knutna till den telefonens telefonnummer varifrån det beställs.
Ex. Beställer du SURF50 så gäller SURF50-paketet endast för den telefonen (det SIM-kortet).

Hur löser man detta på ett enkelt sätt om flera enheter vill utnyttja SURF50?
På den telefonen som beställningen av SURF50 gjorts kopplar man på funktionen "Internetdelning". Det innebär att den telefonen blir kopplingspunkten mot Internet samtidigt som den är en WiFi-punkt.
Övriga enheter letar upp den telefonens WiFi-namn i inställningar för WiFi och ansluter till den WiFi-punkten.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Från den 15 juni 2017 gäller EU-regeln som innebär följande:

Inga roamingavgifter längre när du tillfälligt använder mobilen utomlands. Operatörerna kan fortfarande ta ut en avgift om du permanent använder ditt SIM-kort i ett annat land.

De här pristaken gäller alla utom om du har valt särskilda tjänster eller paket. Operatörerna får naturligtvis ta ut lägre avgifter, så det kan löna sig att jämföra olika erbjudanden.

Källa: europa.eu

Telenor är först ut med sin abonnemangsform Telenor Frihet som gäller inom EU.
Det troligaste är att övriga operatörer fram till den 15/6 2017 följer efter för att från den 15/6 2017 fullt ut följa EU-regeln.

Arbetsgruppen kommer att följa denna utveckling och informera om detta i denna tråd.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hej.

Finns det någon tidsgräns som definierar "tillfälligt" ?
En normal semester kan ju vara ungefär en månad och borde betraktas som "tillfälligt".
En övervintring i ex.vis Spanien inkl. resa fram o tillbaka kan ju vara 7-8 månader.

Mvh / Roland
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra fråga.
Jag skickar den vidare till min kontaktperson på Telenor.
Det är fortfarande semestertid men jag återkommer så snart jag fått ett svar.
 
Toppen