• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torkarblad

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu klarar man inte ens av att köpa nya torkarblad utan att få problem. Köpte nya torkarblad av fabrikat SWF, modell med vinge på. Fick på köpet en metronom med tre takter låg, hög och intervall. När torkarbladet på förarsidan kommer upp i sitt ändläge så slår vingen i rutan olika hårt beroende på hur fort man kör och hur mycket vatten det är på rutan. Torkarbladen är köpta på Autoexperten och jag har fått nya torkarblad av fabrikat Bosch som jag monterat. Har bara provat stillastående med spolarvätska på rutan och det uppstod inget ljud. Återkommer när jag kört när det regnar.
Exta information
SWF Vinge på både förar och passagerarsida. Slitage indikator.
Bosch Vinge på förarsidan.
 

Bilagor

  • Torkarblad.JPG
    Torkarblad.JPG
    175,7 KB · Visningar: 11

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Kanske är jag snål? Men jag köper mina på Biltema. En sort som är behandlad med silicon. Funkar utmärkt, har samma på personbilen.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Jag har också köpt den modellen med vinge och i ändläget så snärtar det till och dessa hamnar i soptunnan nästa gång vi passerar Biltema då jag köper dom mycket mera prisvärda silicon torkarbladen .

Det bästa jag gjort iofs var när jag gjorde DiTec behandlingen så gjordes GlasTec behandling på rutan samtidigt och det gör att torkarbladen knappt används i hastigheter över 70 km/h .

Se här :
‪GlasTec.MOV‬‏ - YouTube
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Torkarblad

Köpte nya blad till min Renault Master i samband med service på Volvo/Renault i Kristianstad - men det var länge sedan. Köpte dem i fjol för att ha dem på lager när det behövde bytas. Bytte nu ut det ena som var mest slitet. Så småningom märkte vi att det inte satt riktigt fast - vi var tvugna att använda eltape för att få det att sitta på plats utan att vika sig.

Tror att jag möjligen fick fel torkarblad Tror inte jag kan hitta kvittot nu. Får väl tejpa och leva med dem tills dom måste bytas nästa gång.....:cool::cool::cool:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Quest
Jag handlar själv en del på Biltema även motorolja till den nyaste bilen. Men då jag ändå var hos autoexperten och handlade filter så blev det även torkablad där. Och Biltema har inte med vinge vad jag vet.

Bengt-Åke Linder.
Va bra då är jag inte ensam om att råka ut för detta. Tittade på Glastec och såg att man tog fr750:-kronor för en behandling! Här tjänas det pengar. När du är på Biltema nästa gång så kan du köpa Rain off Rain off - Biltema för 54,90. Helt okej håller ett tag sedan gör man en behandling till.

Roland & Viola
Lite lurigt kan det vara med infästningen. Förr så var där en lite tapp som skulle ner i ett hål i torkararmen. Detta verkar tillverkarna gett upp. Nu skall plaststycket tryckas i sitt ändläge och det går endast när torkarbladet är 90grader i förhållande till torkararmen. När man sedan fäller ned armen så är bladet säkrat. Pilen visar låsklackarna.
 

Bilagor

  • Opel Movano.jpg
    Opel Movano.jpg
    229 KB · Visningar: 8
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Torkarblad

Tack för tipset - ska kolla om det är så på mina.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Den behandlingen an GlasTec kostar 625:- men fick ett lite bättre åkeriets eftersom jag gjorde DiTec behandlingen .

Jag har provat Rain-off men när man sedan körde med torkarna så blev det en hinna på rutan i någon sekund och jag vill ka klar sikt direkt .
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Bosch med vinge var lite bättre men även den slog i rutan vi körning på landsväg. Nu har jag fått helt vanliga av butiken. Kass att man har med vingmodellen i tabellerna för 1994 till 2006.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Hej

Jag köpte dessa på Biltema. Funkar riktigt bra. Torkar bra och är relativt tysta. Dom har suttit på 1,5 säsonger nu och funkar fortfarande bra. Valde så långa som möjligt.

Torkarblad - Biltema
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Håller med dej Åke!

Jag har också haft dessa sedan försommaren förra året och de är lika bra än, sveper jämt över hela rutan.

//Tommy
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Torkarblad

Har kört 3½ säsong med Biltemas silikonbehandlade de har nu börjat bli slitna, skall i dag passera Uddevalla och på Biltema köpa nya och hoppas att samma modell finns kvar. Jag är förvånad att dessa "lågpris" blad har varat längre än tidigare modeller jag köpt för flera hundra kronor/st.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Torkarblad

Utan att ha prövat Biltemas som många av er rekommenderar, så kör jag enbart med Bosch. Dyra - javisst, men tysta!
Vi prövade ett antal billiga alternativ på macken vi hade men inget av dessa kom i närheten av Bosch! Berner, AD-center, Wipers m fl.
Vi fick många frågor om billiga torkarblad men vi hittade som sagt inget som uppfyllde våra krav. Hur skulle vi då kunna lura på kunderna det?

För egen del är det ingen större kostnad att byta en gång om året. Jag tycker det är värt det.
Köpte ett till Golfen för en månad sen. Det enda jag hittade i ett akutläge. Det åker bort så snart jag fått tag i nåt annat. Biltema har ju öppnat i Växjö så det får kanske bli en sväng dit.
 
F

F.d. 11918

Guest
Sv: Torkarblad

Värt att veta är att Glastec är samma sak som Aquapel och om man gör behandlingen själv så kommer man undan med styvt 120kr.

Busenkelt att göra själv och håller i ca ett år.

Aquapel kan köpas tex på bollnäsbilvård (www.bollnasbilvard.se)

Det funkar dock bara på riktigt glas så strålkastare osv bör behandlas med "RainX".
Gör man flera behandlingar efter varandra får man riktigt bra hållbarhet men itne i närheten av Aquapel.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Torkarblad

Hej!
På vår förra HB (Fiat) ramlade gummit på vänster torkarblad av därför att en plastdetalj i bladets överände lossnat. Naivt dum och idiotiskt korkad som man var då (har numera hunnit ikapp och kan betecknas som normalkorkad...:)), köpte jag nya originalblad. Dessa såldes endast i par och kostade 625 kronor!!! Numera är denna HB avyttrad och jag har ett högerblad liggande som jag inte har någon användning för. Det kommer jag att skänka till någon Fiat-åkare vid lämpligt tillfälle. :D

Kjell :D
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Bilagor

  • 20120914_183624.jpg
    20120914_183624.jpg
    373,7 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Då det på förra bilen på Renaultbas blev dags för byte av torkarblad köpte jag endast gummibladet på Jula. Till en bråkdel av priset för komplett nya hos Volvo. Dessa torkarblad har direktanslutning till spolarslangen.
 
Toppen