• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

F

F.d. 5556

Guest
Har tänkt att byta olja på min gamla Pärla. Det är en Fiat Elnagh 1988 med bensinmotor. På motorn sitter det en stor luftrenare, under den har jag känt med handen och jag känner inte något påfyllningshål. Någon som har tips eller vet hur det går till ? Tacksam för svar.
Jörgen
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Oljebyte

Bakom luftfilterburken på samma sidan som växellådan sitter det ett påfyllningsrör uppe vid ventilkåpan. Konstaterade att det satt hur dumt som helst då jag rev ut växellådan ur en fiatpickup, fick min olja bytt på verkstad då de fixade växellådan.
 
F

F.d. 5556

Guest
Sv: Oljebyte

Tack för det värdefulla tipset.
MVH
Jörgen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte

Hejsan, måste tyvärr ställa mig helt frågande till EP's svar (sorry EP). Uttaget på ventilkåpan är bara till för ventilation.
Ca. en dm. bakom röret som oljestickan går ner i sitter en ca. fyra cm. rund svart plastkåpa där det bl.annat går in en ventilationsslang, den kåpan drar/vickar man upp (kan ha sugit fast) men den sitter bara med en stor O-ring, där fyller man på motorolja med en tratt och utan problem :).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Du behöver troligen en ny packning till oljepluggen för att få den tät vid montering, för tätytan på oljetråget brukar vara lite vågig. En mjuk packning av koppar eller alu. Jag tror att den skall ha 16mm. innerdiameter.
Oljefiltret stämmer med Biltemas 50-129 om du vill komma lite billigare undan. De har även oljepluggspackningar i den manuella disken, även om alla Biltemaexpediter inte vet om det, för de finns inte med i katalogen.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Jag har en liten fundering om det där med oljepluggspackningen av koppar.
När jag en gång för länge sedan hade metallslöjd fick vi driva en kopparskål. Då skulle man hamra i en träform och sedan värma med en gaslåga så att kopparplåten blev mjuk och formbar igen. Sedan kunde man fortsätta att hamra enligt formen.
Det där minnet har gjort att jag, istället för att köpa en ny kopparring vid oljebyte, värmer packningen så att den blir glödande och sedan sätter tillbaka den igen när den svalnat. Det har gått bra i alla år och kanske det kan hjälpa någon som stått där med tom oljesump och ingen ny kopparpackning en lördagkväll.
Rätta mig gärna om jag har fel!
EssoJ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte

Jag har en liten fundering om det där med oljepluggspackningen av koppar
Rätta mig gärna om jag har fel!
EssoJ
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, mmmm.... Om det sitter en alu. så är den så platt att den inte funkar en gång till. Och koppar packningarna som jag tycker/tror är den vanliga sorten, är inte solida, utan bara en tunn kopparmantel med någon sorts tråd inlindad i kopparmanteln, och är enbart en engångsgrej :).

M.v.h. JANKRO.
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Blev lika förbryllad när jag skulle byta olja.
Jag lossade slangen under och tog en tratt på en halvmeter och stack i.
Är det blå ett lock då som man ska försöka få bort?
issen
 

Bilagor

  • rte4ere 163.JPG
    rte4ere 163.JPG
    3 MB · Visningar: 18

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte

Hejsan issen, du är på rätt väg. Det delar sig lite längre ner bara. Kan faktiskt suga fast som sjutton om O-ringarna är torra.
Här kommer några bilder som förklaring.

PICT0015-400.jpg

PICT0017-400.jpg

PICT0019-400.jpg

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Nu trillade poletten ner.
:yes:

Tack JANKRO för utförlig beskrivning samt dito bildkollage!

Ska försöka imorgon och se om jag får isär den,
är ju inte så lyckat om man behöver fylla på olja någon gång längs med vägen.


Vänligen issen
:mcride:
 
Toppen