• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vildcampa

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Ordet "Vildcampa" börjar användas mer o mer, jag tycker ordet har lite dålig klang.

Gurra
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vildcampa

Ett flertal tidningsartiklar med det innehållet har publicerats de senaste dagarna, bl.a. genom TT. De är ofta oinitierade, och talar lite luddigt om att det är förbjudet att campa på områden som är förbjudna enligt lokala ordningsstadgar.

Vanligtvis innehåller dessa förbud att campa på kyrkogårdar, i parker etc.

Vildcamping är inget vi (HBK) sysslar med, vi parkerar där det är tillåtet, punkt slut.

Håkan
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vildcampa

Tack Gunnar för ditt kreativa förslag. Det är i alla fall det som (hittills) bäst berättar vad vi gör när vi dragit åt handbromsen på Maja. Campat har vi inte jort sedan vi veckolåg med husvagn och barn på 80/90-talet.

Fram för Nattparkera! Det var det vi gjorde även den enda natt vi tog in på Camping under vår Frankrikeresa häromsistens. Vi köpte den tjänsten eftersom vi hade nbehov av att hyra en tvättmaskin. Men nattparkerade gjorde vi!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vildcampa

Varför inte använda ordet "nattparkera" ??!!!
Hej!
Vi tillhör EU och många åker nere i Europa och vet att det kallas "stellplats" där, så nog kan vi kalla det samma i Sverige. Finns det inga stellplatser så får vi väl parkera som andra bilar.

Tyvärr så kan jag berätta att idag 13/7 så var det en insändare i Mariestadstidningen med foto som visade ett riktigt "övertramp" när det gäller husbilsparkering. Husbilen hade ställt sig precis intill kajkanten där båtar förtöjs och hade fällt upp markisen och förtöjt i avbärarskyddet mot kajen. Utemöbler var också på plats. Det hade skett i förra veckan.
Jag själv åkte förbi hamnplanen i Mariestad i går söndag och då fanns 18 husbilar snyggt o prydligt uppställda på hamnplanen där de ska vara. Om alla sköter sig så slipper vi påhopp från de personer som tyvärr älskar att förfölja husbilsåkare.
Bengt
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Vildcampa

Hei! I Norge er det også etterhvert blitt vanlig å skille mellom villcampe og fricampe. Med fricampe forstås lovlig overnatting i bobil utenfor regulert campingplass, parkeringsplass eller bobilplass. Med villcampe forstås overnatting på ulovlig sted. Kanskje en mulig ordbruk også på svensk? Dersom bobilfolket bruker ordene slik, er muligheten stor for at også mediene gjør det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vildcampa

Även på den hemsidan (wildcamping.co.uk) finns det folk som tycker att fricamping är ett bättre ord, begreppet vildcamping är tämligen säkert myntat av campingägare som anser att campingplatser är det enda saliggörande stället att campa på.
Free Camping vs Wild camping - Wild Camping for Motorhomes

Att representanter för SCR gärna använder begreppet vildcamping är inte något att förvånas över, inte heller om det visar sig att begreppets myntats av SCR.

Den bästa benämningen hittills är i alla fall Gunnars "nattparkering", detta ord är inte värdeladdat och beskriver aktiviteten perfekt.

Men nog hade det varit intressant att få någon domstol att utreda det här med "övernattning jämställd med camping", har en känsla av att kommunerna har töjt på lagen när det gäller just detta förbud.
En lastbilsförare som övernattar i sin lagligt parkerade bil, campar han?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vildcampa

Jag har tidigare föreslagit att HBK skall ta ställning och sätta ihop en skrivning på hur HBK uppfattar "nattparkering".

Detta skulle då kunna användas emot dem som tycker annorlunda. Denna uppfattning skall naturligtvis bygga på gällande regelverk. Vi slipper därmed en massa olika uttryck och missuppfattningar.

Dessa "regler" skulle kunna skickas på remiss till RPS, VV och SKL för deras synpunkter. naturligtvis skall de vara så sammansatta att dessa myndigheter endast kan bifalla dem.

När någon tycker vi gör fel kan dessa regler uppvisas.

Jag återupprepar att detta kunde vara en uppgift för HBK.

Håkan
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vildcampa

Citera "Dessa regler skulle kunna skickas på remiss till RPS, VV och SKL "
Du glömde kommunerna det är där det strular, rastplatser efter vägarna är nog inga problem att nattparkera.

Mvh/ Gurra
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vildcampa

Sveriges Kommuner och Landsting har ju numera stulit förkortningen SKL från Statens Kriminaltekniska Laboratorium.

Tanken var att SKL skulle kunna ha ett övergripande tyckande.

Håkan
 
Toppen