• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte så positivt från Falkenberg

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Klipp från Hallands Nyheter 2009-07-09

Vildcampare tagen på bar gärning

UGGLARP. En 66-årig man som övernattade i en husvagn på stranden i Ugglarp väcktes av polis vid halvtvåtiden på natten. Mannen riskerar att få böta för vild camping.
Den strand som ligger söder om Sallebjäret i Ugglarp har blivit populär bland husbilsfolket. Det går att köra ända ut till havet och området ligger lite avsides från genomfartsvägen. Enligt boende i trakten har det tidvis varit upp till tolv husbilar nattetid och någon har stannat fem nätter i rad.


Det har i sin tur inneburit ökad belastning på den offentliga toaletten.
– De tömde sina latriner i vår toalett och det var ett djäkla sölande faktiskt. De som tömmer våra toaletter tyckte inte att det var så skoj, säger parkmästare Pär Lerjebo, som tog kontakt med polisen efter att ha hört klagomål från flera håll.
– Det är inte vår uppgift egentligen men det blev en ohållbar situation. Husbilarna stod i dubbla led och folk hade svårt att komma fram.
En dag i förra veckan körde en polispatrull ut på stranden och talade med ägarna till sex husbilar eller husvagnsekipage. Polismännen betonade att de inte fick vara kvar efter klockan 22, men två av dem var kvar vid en kontroll klockan 01.30.
En av ägarna, en 66-åring från Rävlanda, försvarade sig med att han tidigare kört från Skåne och att han stannat på stranden för att få sova. Men i stället fick mannen veta att han riskerar böter och fick veva upp husvagnens stödben för att sedan hitta en ny plats för sin nattsömn.
Enligt Pär Lerjebo har polisen lovat att kontrollera stranden då och då för att hindra mer vild camping.
– För tillfället har det varit mest därnere, men man kan ju hitta vild camping lite varstans, till exempel på parkeringen vid Netas berg, (Skrea strand) säger han.
På senare år har kommunen gjort flera åtgärder för att hindra husbilar och husvagnsekipage vid stränderna. Bland annat finns det bommar som hindrar höga fordon att komma ut på flera stränder och parkeringsplatserna har gjorts mindre på vissa håll, exempelvis Skrea strand.
– Det gillar inte de som har husbilar. Och de gillar inte heller att vi har tagit bort en dusch som tidigare var öppen för allmänheten, säger Tomas Gunnarsson, samordnare på parkavdelningen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Klipp från Hallands Nyheter 2009-07-09

Vildcampare tagen på bar gärning

UGGLARP. En 66-årig man.........................
.........................................................
Edit: Nedkortat urklipp, HBK-Web.

Läser man ovanstående begriper man ju att husbilsägare får dåligt rykte och blir bortmotade.


Gurra
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Instämmer med Gurra ovan ..... men sen kan man ju inte låta bli att undra över om agerandet från det offentliga oxå påverkas av att det finns en camping(-ägare) i närheten.....

mvh
Janne
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Konstig artikel , eftersom gubben riskerar att få böter så tolkar jag det som att det finns skyltar ang P- tider.
Är det vildcamping ?eller får han böta för han tömt sin skit i någon annans toalett.
Jag fattar ingenting:wideeyed:


// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Som jag tycker så är det lite konstigt att det är skillnad på en parkerad bil eller lastbil och en parkerad husbil med övernattande i .

Sen är det ruggigt konstigt att dom får till att så många tömmer sin skit överallt .

Jag har dock förståelse om det är protester mot att parkera på en sandstrand för det är ju lite "naturområde" .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Det skulle vara väldigt intressant att få en definition av vad som menas med
'vild camping' från officiellt håll.

Men i det här speciella fallet tycks det mig som att det borde kunde stoppas med terrängkörningslagen, en sandstrand är ju ingen väg, parkeringsplats eller annat avsett för fordonstrafik.

Sedan är det ju riktigt tråkigt att vissa inte har förstånd på att uppträda på ett korrekt sätt, det ställer ju oss alla i en dålig dager.
Den 'skit' man genererar, i vilken form det än är, får man se till att komma av med på ett riktigt sätt.

Skipper
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Hoppas verkligen inte att myndigheter börjar tolka terrängkörningslagen, då kan vi i princip inte använda oss av några ställplatser.

Utdrag av lagen:

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,

Min tolkning är att, så fort du avviker från väg är du i terrängen:(

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Det borde vara förbjudet att stänga ute vissa personbilar (Pb2) från personbilsparkeringar som vissa kommuner gör.

Läser man de argument som dessa människor har som inte vill ha husbilar på parkeringar, stränder och hamnar så har det sällan med bilens storlek att göra utan hur deras toaletter och duschar hanteras. Detta kan bara vi som kör husbil ändra på genom att vi ALLA uppträder korrekt, vi talar ofta om att vi är självförsörjande och klarar oss i flera dagar, så om man använder sina egna toaletter/duschar och tömmer på anvisade platser och inte i toalettstolar så kanske denna hat stämpel försvinner framöver.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Hej,
man kan verkligen fundera på om det är klokt av oss husbilsåkare att använda oss av begreppet "fricamping" i samtal eller kontakter med företrädare för myndigheter och samhället i övrigt. Borde vi inte enbart använda och framhålla att det är "parkering" som gäller för husbilar och inget annat.
Det gäller förmodligen att vara mycket tydlig på denna punkt för att vi inte, av utomstående, ska jämföras eller jämställas med traditionell camping, vilket det inte är på grund av att vi är mer eller mindre självförsörjande.
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Det gäller förmodligen att vara mycket tydlig på denna punkt för att vi inte, av utomstående, ska jämföras eller jämställas med traditionell camping, vilket det inte är på grund av att vi är mer eller mindre självförsörjande.
V-backen :rolleyes:

Nja, 3 veckors fjällvandring i Vålådalen ,så långt ifrån affären kommer du aldrig med
husbilen. Det kallar jag självförsörjande............:twitcy:

// Pär
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Ligger just nu på hansagårds camping i Falkenberg. Nedanför finns en parkering för badgäster som badar i viken. Nästan varje gång vi varit här så står det husbilar parkerade där vilket ju är tillåtet.
Men några utmärker sig med att ställa ut möbler m.m. och stanna flera dagar. När mörkret lägger sig går dom in på campingen och använder duscharna,diskavdelningen samt slänger sopor. Med bara några meters mellanrum ligger alltså betalande gäster och obetalande snyltare Vill gärna få höra vad
andra HBK:are tycker om detta. Vi som betalar 320:-/dygn blir heligt Förb.......ade ?
MVH Gunilla & Rolf
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Helt klart hade jag oxå blivit heligt förbannad om jag hade betalt 320:-/dygn
och hade upplevt detta.Däremot tycker jag att 320:-/dygn. är i överkant.
Det måste vara en camping av högsta klass.
Mvh/trägnavaren
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Av artikeln kan man befara att vi husbilsåkare är på väg att hamna på kollisionskurs med de styrande i Falkenberg. Det verkar som om samhället alltmer irriteras över felaktigt parkerade och uppställda husbilar.
Jag tycker att det vore intressant att börja diskutera vad som kan göras för att påverka och kanske vända på denna utveckling.
Skulle det t.ex. vara möjligt att åstadkomma en situation där de styrande, just i Falkenberg, skulle kunna fås till att se ett värde i att välkomna husbilsåkare? Och samtidigt få kommunen att anlägga fler ställplatser med all nödvändig service som medför att i artikeln angivna olägenheter elimineras?
V-backen :)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Skulle man kanske kunna tänka sig att styrelsen tog kontakt med andra klubbar och föreningar som organiserar husbilsåkare, både märkesklubbar och andra och samman med dessa gjorde ett gemensamt uttalande/inlägg till tidskrifter som vänder sig till husbilsfolket och där bl.a. förklarar att vi hävdar vår rätt att parkera där det är tillåtet men också att vi tar bestämmt avstånd från dem som snyltar på campingarna genom att utnyttja deras tjänster men inte betala för det.
Det finns ju mer att nämna i ett sådant sammanhang och kanske klubben t.o.m. skulle skriva en policy för hur man uppträder som husbilsåkare.
Det verkar ju behövas på vissa håll i alla fall.

Bara en tanke i en sen timma

Skipper
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Trist att vi hela tiden tyx hamna i försvarsposition - men det ligger nåt i vad Skipper föreslår...
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Även om vi upplever det som trist så tycker jag att vi måste försöka hitta ett bra sätt att agera innan uppfattningen om olägenheter med husbilar sprider sig i den kommunala världen och därmed blir ett än större problem för oss.
Skipper föreslår samverkan med andra husbilsklubbar, det kanske kan vara en möjlighet?
V-backen :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Var på vallarnas friluftsteater i Fredags (bra föreställning) där man kunde stå utanför ingången är numera byggarbetsplats, vi var och tittade där på Torsdagskvällen, Funktionären hade då kört bort samtliga husbilar som stått på den oficiella parkeringen många av dom hade då kört in på gården vid ett hus!! kanske alkoholintaget hindrade längre färd?
Vi parkerade på Strandvägen stått där tidigare, framåt eftermiddagen fick vi två husbilar som grannar en bit bort, joxandes fram och tillbaka en stund, efter ett tag var dom till rätta bodelsdörrar mot varandra och p-fickan imellan inredd som en uteplats bord stolar mm. en gemytlig stämning uppstod. Kvällsflanerare promenerade förbi efter åkanten i en strid ström
På kvällen kom polisen ca halv elva och pratade med paren en bra stund, därefter fick även jag ett samtal där polisen talade om att här var det camping förbjuden, jag förklarade då att vi bara sov vi hade inte ens trappan ute.
Spelar ingen roll förbjudet att sova i bilen blev svaret, frågade då om det var en lokal föreskrift:confused: ja blev svaret. jag frågade då vad kan jag stå :confused: gissa vad svaret blev :mad:
Jag talade då om att jag druckit brända o destilerade drycker varför jag inte bör köra bil, polismannen lät mig då stå kvar under natten
Vad kan man räkna ut av detta, jo polisen är påläst om gällande lokala föreskrifter
bord stolar gemytlig stämning på en p-plats där lokalbefolkning passerar är förkastligt
komentaren om det varit en personbil undanbedes då dessa fordon inte går att jämföra.
kontentan av detta blev att det i Falkenberg är uteslutet att parkera och sova i bilen

Gurra
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Inte helt hundra på saken ..... men jag tror faktiskt inte att kommunen har laglig rätt att förbjuda folk att sova i parkerad bil (besluten om lokala ordningsföreskrifter fattas ofta av folk som inte är särskilt kunniga.....).

Skulle vara intressant att få den frågan rättsligt prövad.

mvh
Janne
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Citat:"Spelar ingen roll förbjudet att sova i bilen blev svaret, frågade då om det var en lokal föreskrift:confused: ja blev svaret."Slutcitat

Uppenbart att polisen ifråga inte var påläst!!!!
Jag hade vänligen men bestämd bett om att bli bötfälld!!!! (förutsatt att mitt fordon står lagligt parkerat)
Det är självklart provocerande att nyttja parkeringsplatsen till annat än parkera men hela den här diskussionen om vad f_n jag än gör i mitt fordon börjar bli patetisk. Hur skall de kunna bevisa att jag sover? Det krävs olaga intrång och hemfridsbrott för et bevis!
Ingen, inte polisen, kommunordf, statsminister eller kungen, har med det att göra!
Jag ser fram mot en bötfällning för att jag sover i bilen! Skall bli himla skoj i tingsrätten!
Julian
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Citat: Jag hade vänligen men bestämd bett om att bli bötfälld!!!!

Hur det än hade slutar i Tingsrätten hade jag fått betala resa samt uppehälle till förhandlingen på Varbergs Tingsrätt ur egen ficka, samt förlorat en arbetsdag. :mad:

Någon kanske provokativt vill parkera och sova i bilen samt ringa och anmäla sig själv anonymt så blir det ju klara besked :D

Gurra
 
Toppen