• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering KCR-Box

F

F.d. 10675

Guest
Hej där alla glada! Jag har en Hobby 725 2004 med en 2,8 127hp Har köpt en KCR-box till den på blocket. Men ingen monteringsanvisning..... Två kablar, men ingen ström... Är det ngn därute som vet i vilket kopplingsstycke o var jag skall koppla in den???

Fick hem den idag efter KCR i Falköping hade stängt.

Tar tacksamt imot svar från er! Kul klubb, skall bli medlem.
/Lars Svanberg
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Hej Bsalars!
Du skall koppla in den på bränslepumpen där sitter en likadan koppling som du har på kcr-boxen. Den skall sitta på racer-röret som det kallas. Men leta efter en lika dan koppling som du har på kcr-boxen så skall det inte vara något problem. 2 saker att tänka på är, ta ur nyckeln ur tändningslåset när du monterar boxen + se till att kcr-boxen sitter väl skyddad så att den inte kan bli fuktig av regnstänk och dyligt. Lycka till.
Mvh Stiffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10675

Guest
Sv: Montering KCR-Box

Okodoki!
Bara det att det verkar vara mindre plats under huven på den här rackaren än det är på min gamla cheva van..... Nu skall jag ut o leta bränslepump!!!!
Ha dé gott/Lars
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Bsalars!
Det är väl en diesel du har va? Och den är väl till din motormodell?
mvh Stiffe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10675

Guest
Sv: Montering KCR-Box

Japp! Måste stämma.... Hittade en tryckgivare på commonrailen som jag kopplade i mellan. Nu lyser boxen o bilen startade. Lite pilligt var det att få tillbaka plastkåpan över spridarna i mörkret.....
Tackar för hjälpen. Jag återkommer med rapport om körbarhet o bränsleekonomi (om man nu kan tala om ekonomi med husbilar)......... Vi köpte bilen 1/5 o den 3/5 åkte vi till Tjeckien. 1.3-1.5 l/milen tungt lastad var den o ganska bråttom hade vi...

Nä dax å tryna/Höres/Lars
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Hej Igen !
Gött att du fixade det. Du kommer att märka en avsevärd skillnad vågar jag lova, har själv satt in en dylik. Men har inte kollat bränsleförbrukningen ännu. Kan va kul och få en indikation på detta. Vi skall dra ner till Spanien i nästa vecka och då får jag väl svaret om den har blivit billigare att köra. Var inte så farlig på att dra diesel innan, men alla bäckar små som man säger. Det blev i alla fall enorm skillnad på vridet.
ha de gott
mvh Stiffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Har KCR-box på våran bil. Monterades nästan omgående när bilen var ny. Bilen är en -03 som nu gåt 4500mil med box och jag är mycket nöjd med prestanda och ekonomi. Kör på näst högsta byglingen i boxen.
Var till Göteborg i helgen så det blev mycket motorväg och hade vid hemkomst ett snitt på 1,17 l/mil. Hastigheten var laglig hela tiden.
Kör man 90-vägar och håller hastigheten kommer man ner till 1 l/mil.
Tycker själv det här är bra värden men har fått för mig att Renaultbilarna är lite snålare på bränsle.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Håkan !
Jag har just en Renault 06:a och det skall bli kul att se om det blir billigare att köra den med boxen i. Min drog strax under milen innan. Har du haft den i även under servicen? Det kan väl bli en del tjat om det eller?
mvh Stiffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Tror inte att någon bil drar mindre med box för man utnyttjar lätt körbarheten vid minsta uppförbacke.
Men jag är säker på att du blir nöjd.
Vid min första provtur satt jag bara och njöt. Trodde inte det var sant vilken skillnad.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Hur är det vid besiktning och, som nämnts tidigare, vid service? Kör ni med boxen i då också? Är det någon som klagat?
Undrar EssoJ
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Håkan !
Jodå jag är helnöjd redan har haft den i ett tag, vilken skillnad på vridet!
Men vad säger garantin, det är ju en trimmning man har gjort?
Stiffe:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Boxen i jämt.
Men det följer med en plugg som byts ut på kabeln där boxen sitter. Då blir den original.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Jag har haft inne bilen för en garantigrej och då plockade jag ut den. Man vill ju inte riskera att garantin faller!
mvh Stiffe
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Håkan !
Jag har den pluggen också, men undrar om det hjälper om dom ser att man har fixat med motorn!?
Stiffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Visst kan det bli lite frågor. Fast bilen är original i effekt när den sitter där.
Som du gjorde att ta bort den om det känns ok ska man göra det.
På min bil finns nu inte några garantier kvar så därför sitter den där hela tiden. Gjorde även så när jag besiktigade bilen förra gången.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

Håkan !
Man får väl plocka ut den så länge garantin är kvar. Men vilken skillnad den gör det blir ju en helt annan bil med den i! Körde upp för hallandsåsen för ett par veckor sedan 80 km/h på femman, 2.200varv bilen är 6 växlad inte dåligt tycker jag!!
mvh Stiffe
 
F

F.d. 10675

Guest
Sv: Montering KCR-Box

Har nu kört ngt hundratalet mil med kcr-box. Läget på vridpoten står på 8 Vad jag känner på körbarheten är att bilen (Hobby 725) går med fulllast ungefär som den gjorde innan montering olastad. Upplever dock ingen nedgång i soppa förbrukning. Möjligtvis kan det bero på att farten ökat ngt......
Skall iväg till helgen till Norge igen.... Ungarna tävlar i BMX-Racing.
Jag återkommer/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55263

Guest
Sv: Montering KCR-Box

Hej
Jag undrar om du vet var den där Trycksensorn
sitter på en Renault. Har letat men har inte hittat
något med 3stift på
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Montering KCR-Box

:cool: Har monterat en Ferrita box på min Renault 3,0 Adriatik Izola 697sg förbrukar mellan 1,2 - 1,3 beroende på fart. Har garanti på motor o vxl.låda i 2 år . Mycke nöjd ;) Bertil:D
 
Toppen