Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade i slutet på förra året ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.
Efter en remissrunda kommer ett nytt förslag inom kort presenteras, säger miljöminister Karolina Skog XX.
– Vi kommer att gå fram med förslaget om miljözoner. Beslut ska kunna tas inom en nära framtid, säger hon.
I Stockholm jublar miljöborgarrådet Daniel Helldén XX.
– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN.
Även Liberalerna i Stockholm ger tummen upp.
– Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi XXXXX välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd XXX gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.
Red. av HBK-webb
Efter en remissrunda kommer ett nytt förslag inom kort presenteras, säger miljöminister Karolina Skog XX.
– Vi kommer att gå fram med förslaget om miljözoner. Beslut ska kunna tas inom en nära framtid, säger hon.
I Stockholm jublar miljöborgarrådet Daniel Helldén XX.
– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN.
Även Liberalerna i Stockholm ger tummen upp.
– Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi XXXXX välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd XXX gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.
Red. av HBK-webb