Noe som driver prisutviklingen på elbiler er prisen på batteriene, en pris som er halvert på 10 år og fortsatt faller. Resten av el drivlinjen er billigere enn forbrenningsmotorene med sine veksellådor. Elbilens drivlinje består ar motor og hjul i den enkelste utgaven, enkelte har en fast reduksjonsutveksling. Det er noe billigere med motoren festet i rammen og ikke i hjulene, men hva som skjer fremover er en annen sak.
VW sin ID platform er et godt eksempel på hvordan en drivlinje for elbil bør bygges, denne ligner veldig på Tesla sin platform. Et golv med batterier 2 akslinger med motorer - litt dill med forakselen og styringen, men enklere enn for ICE bilene. Break even prismessig ser ut til å ligge ved batteripris et lite stykke under $100 pr kWh - noe som bør skje i løpet av et par år.
MEN det forutsetter at en gjør som Tesla og VW - konstruerer en felles platform for flere modeller og bygger bilen på dette. Det å skvise elbilen inn i en platform som ble utviklet for forbrenningsmotorer er en kortsiktig og kostbar måte å bygge en elbil som ikke er optimal.