• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränkpump

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Någon som vet hur elsladdarna ska kopplas in på en dränkpump?
På min bil var det kopplat brun till brun och blå till blå men verkstaden som montera dit en ny sa att jag hade felkopplat och dom satte ihop blå/brun men den går på hela tiden och det hjälper inte att justera på ”luftskruven”.

På You tube ser det ut dom det ska vara blå/blå och brun/brun - men inte kan väl en auktoriserad FIAT ha fel!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
663
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hur min var kopplad från början vet jag inte. Jag kopplade bort den någon gång av anledning som jag inte kommer ihåg. Jag kopplade sen in den med "rätta" färger. Den fungerade men jag tyckte att jag hade dåligt flöde. Läste någonstans att man ska testa att växla kablarna. Den koppling som ger högst flöde är den rätta.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hur min var kopplad från början vet jag inte. Jag kopplade bort den någon gång av anledning som jag inte kommer ihåg. Jag kopplade sen in den med "rätta" färger. Den fungerade men jag tyckte att jag hade dåligt flöde. Läste någonstans att man ska testa att växla kablarna. Den koppling som ger högst flöde är den rätta.
Men jag vill ju inte att pumpen går på var 10:e minut.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror inte en ganska liten dränkpump kan användas ihop med tryckvattensystem eftersom jag inte sett någon tryckvattenbrytare som suttit separat och dels för att trycket är för dåligt och det måste sitta en bälg med luft och microbrytare i anslutning och en backventil. Då återstår bara att man har kranar med brytare som startar och stoppar pumpen.
Man använder säkert vanlig 230 volts kabel därav brun och blå. Har saker hemma som har det så och analogt med växelströmmen nollan blå= minus brun fas = plus.
Min erfarenhet av elutbildningen på fordon är att den är nästintill obefintlig eftersom lärarna oftast mekat bilar för mycket länge sedan och branchen har inte bevakat detta och ställt krav på utbildningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror inte en ganska liten dränkpump kan användas ihop med tryckvattensystem eftersom jag inte sett någon tryckvattenbrytare som suttit separat och dels för att trycket är för dåligt och det måste sitta en bälg med luft och microbrytare i anslutning och en backventil. Då återstår bara att man har kranar med brytare som startar och stoppar pumpen.
Man använder säkert vanlig 230 volts kabel därav brun och blå. Har saker hemma som har det så och analogt med växelströmmen nollan blå= minus brun fas = plus.
Min erfarenhet av elutbildningen på fordon är att den är nästintill obefintlig eftersom lärarna oftast mekat bilar för mycket länge sedan och branchen har inte bevakat detta och ställt krav på utbildningen.

Sådan här separat tryckvattenbrytare har jag bakom diskmaskinen.
Den är original ihop med dränkpump som ger 1,4bar.


2016-05-02 18.24.46.jpg


Sen kan jag välja ifall kranarna eller trycket ska starta pumpen med en liten brytare till den.

2016-05-02 18.25.22.jpg
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja man lär sig lite varje dag. En sån skulle jag haft i min bil bara skruva dit på slangen Men nu har jag ju skaffat en hel pump med tryckfunktion. Min erfarenhet av dränkpumpar är att de gärna vill fastna efter att ha stått tomma över vintern.
Man får försöka komma åt pumpbladet och peta på det så kan de snurra igång.
Räcker 1,4bar för att duscha? Antar att du plockat isär det för att få ut vattnet innan vintern.
Funderade lite på pumpen om man växlar plus och minus på en pump typ centrifugal pump med intag i centrum så det enda som händer är ju att den pumpar sämre men är det en annan sort så kommer den att pumpa baklänges och då blir det inget tryck och den snurrar hela tiden.
Mina erfarenheter om pumpen stannar och startar är inte bra då läcker det mer eller mindre, är det mindre är det lömskt hade en spricka i ett plastfilter som gjorde att det läckte ut på golvet vilket spred sej.
andra gånger har varmvattnet gjort slangen mjuk så den lossnat och pumpat ut en massa vatten.
Nackdelen med en stark pump är förutom strömförbrukningen att man har samma tryck som hemma och man har ett vattensystem som aldrig skulle vara godkänt i ett hus. I ett tryckvatten system står ju alla slangar och kopplingar under ständigt tryck och sannolikheten för att det läcker någonstans i en dold koppling är hög. Själv med mina erfarenheter slår jag av pumpen när jag inte behöver ha den igång.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja man lär sig lite varje dag. En sån skulle jag haft i min bil bara skruva dit på slangen Men nu har jag ju skaffat en hel pump med tryckfunktion. Min erfarenhet av dränkpumpar är att de gärna vill fastna efter att ha stått tomma över vintern.
Man får försöka komma åt pumpbladet och peta på det så kan de snurra igång.
Räcker 1,4bar för att duscha? Antar att du plockat isär det för att få ut vattnet innan vintern.
Funderade lite på pumpen om man växlar plus och minus på en pump typ centrifugal pump med intag i centrum så det enda som händer är ju att den pumpar sämre men är det en annan sort så kommer den att pumpa baklänges och då blir det inget tryck och den snurrar hela tiden.
Mina erfarenheter om pumpen stannar och startar är inte bra då läcker det mer eller mindre, är det mindre är det lömskt hade en spricka i ett plastfilter som gjorde att det läckte ut på golvet vilket spred sej.
andra gånger har varmvattnet gjort slangen mjuk så den lossnat och pumpat ut en massa vatten.
Nackdelen med en stark pump är förutom strömförbrukningen att man har samma tryck som hemma och man har ett vattensystem som aldrig skulle vara godkänt i ett hus. I ett tryckvatten system står ju alla slangar och kopplingar under ständigt tryck och sannolikheten för att det läcker någonstans i en dold koppling är hög. Själv med mina erfarenheter slår jag av pumpen när jag inte behöver ha den igång.

Ja 1,4bar ska räcka.
Jag fick problem med lågt tryck för några år sedan, trodde då att dränkpumpen gett upp. Bytte då till en tryckpump, men trycket blev inte bättre, fann till slut en defekt backventil som hade ett returflöde till tanken, byte till ny backventil och trycket var återställt. Har dock behållit tryckpumpen, men den får tillslag från blandarna, jag vill ha det så, behöver jag tryckstyrt så ställer jag om brytaren ovan, som då bypassar microbrytarna i blandarna samt kopplar in tryckackumulatorn som sitter efter vattentryckbrytaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk vad som händer när bilen vandrar vidare till nästa ägare och man funderar på vad strömbrytaren är till för. Sen blir det en lång tråd med mycket funderingar varav ingen är rätt.
Hehe... Jag märkte upp brytaren för flera år sedan, det var en gammal bild ovan.
Men det är vanligt med omärkta strömbrytare i husbilar, kryllar av sådana trådar här.
 
Toppen