• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema Marin- och fritidsbatteri som bodelsbatteri

ses

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Jag har ett antal i båten. Verkar väldigt vanligt. Har inte haft några problem. Står iofs inomhus på underhållsladdning under vintern. Biltema verkar generösa vid ev problem, överhuvudtaget. Senast köpte jag 4 st 95 Ah på Bauhaus, priskampanj.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.636
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har ett antal i båten. Verkar väldigt vanligt. Har inte haft några problem. Står iofs inomhus på underhållsladdning under vintern. Biltema verkar generösa vid ev problem, överhuvudtaget. Senast köpte jag 4 st 95 Ah på Bauhaus, priskampanj.

Vilket av dem? TS frågar ju om två specifika batterityper.

Varför köpte du på Bauhaus, om du nu haft så goda erfarenheter av Biltema?

Pålle (som själv är intresserad av erfarenheter av en av de två nu aktuella Biltema-typerna.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej. Söker senaste (2024) råd & rön om Biltemas fritidsbatterier. Några som har erfarenhet senaste åren av biltemas Fritids/Marina batterier? Problem? Fördelar vs SMF Solar/Vind?

T.ex: Marin- och fritidsbatteri, 12 V, 100 Ah vs Fritidsbatteri, 12 V, 100 Ah

Hittar bara flera års gamla tråd så därför denna förfråga. Tack på förhand./
I specifikationen för AGM batteriet står det att det kan ta emot 23A. Det ska ett energiinnehåll 900Wh. Man bör inte använda mer 50% av kapaciteten av batteriet. Då är det tveksamt att 900Wh stämmer. Om 23A stämmer vet jag inte. Det AGM batteri som jag har haft i bilen (Exide ) har inte tagit emot mer än 15A och det bara under en kort stund. Batteriet väger inte mycket, bara 21kg. Det är ganska lätt för att vara ett förbrukningsbatteri. Startbatteri eller förbrukningsbatteri?

Det andra batteriet ska kunna ta emot 10A. Energiinnehåll saknas i specifikationen.

Om du ska köpa ett nytt batteri ta med en multimeter. Batterierna kan ha stått länge på hyllan. Då kan de ha laddat ur.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag använder Biltemas sol & vind batteri, den batteritypen tål bättre de låga laddspänningar som solpanelerna stundtals ger.
Det är 2x100 A batterier och de är nu inne på sin femte säsong utan problem, förbrukningsuttaget har dock aldrig överstigit 30% viket ökar livslängden rejält. Priset var då 1600 kr st (de är naturligtvis dyrare nu) så prismässigt är de svårslagna.
 
Toppen