• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakom kulisserna döljer sig sanningen. Nu blir det projekt!

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Varför behöver du byta de listerna? De brukar ju klara sig rätt bra? Om du skulle få tag på dom som originaldel är de förmodligen
ganska dyra, jag skulle försöka på husbilsskrotar.
Som det ser ut nu finns det väl egentligen inga tecken på att listerna inte skulle kunna återanvändas...

Det handlar än så länge mer om att jag har en relativt dyster känsla om att det mesta som skruvas loss kommer behöva bytas ut till nytt..

Självklar kommer jag försöka återbruka, men jag är nyfiken på vad nya skulle kosta. Det verkar ju däremot som en smärre omöjlighet att ens hitta listerna.

Gummi och butyl är däremot lättare att få tag på!

Tack för feedback!
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Hej igen gänget!

Tiden går och projektet har minst sagt inte stannat upp...

Det har varit många kvällar av rivning, kliande i huvet, dystra känslor av hopplöshet men också nu äntligen framgång och jävlar-anamma!

Efter att jag konstaterat att fukten spridit sig allt längre än jag först befarade fattade jag och sambon beslutet att vi slår på den stora trumman och blåser ut rubb och stubb! (Så gott som i alla fall)

Upptäkten som fick oss att fatta detta drastiska beslut var att samtliga bärande nedersta reglar, där golv och väggar möts, var genomrötna. På vissa platser fortfarande drypande blöta trotts att bilen stått under pressning i drygt tre månader.

Vi hade sedan tidigare redan bestämt oss för att bygga ny inredning för att ändra på planlösningen men i förhoppning om att det mesta av skåpets stomme skulle vara i okej skick...
Så var alltså inte fallet.
 

Bilagor

  • 20240410_182426.jpg
    20240410_182426.jpg
    971,6 KB · Visningar: 101
  • 20240501_115112.jpg
    20240501_115112.jpg
    1,6 MB · Visningar: 101
Senast ändrad:

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Som en vis man vid namn JANKRO brukar skriva i trådar om fuktskador "känns det hopplöst har ni inte rivit tillräckligt mycket", eller något i stil med det, så hade vi alltså inte kommit till vår vändpunkt och hittat friska reglar än.

Därav beslutet att även bygga ett helt nytt golv.
Kanske låter det drastiskt, men med tanke på hur mycket fuktakador och röta vi hittat på ställen som tillsynes såg friskt ut så kändes det nästan som en befrielse att bestämma oss för att sluta försöka spara, dalta och foga in nya bitar här och där utan istället bygga helt nytt! Också fick det bli!

Ett problem/svårighet som jag sett/läst med att byta golv är att man i och med det tar bort allt som bär upp skåpet...
Efter lite konsultering med min kollega och mekaniker bestämde jag mig för att bygga en kraftig ställning utanför bilen men genom fönstren på skåpets tre sidor. Tvärgående samt längsgående som ansluts i mitten likt ett stort "T".
20240427_140306.jpg
Förstärkning av fönsterkarmar med rejäla reglar samt ett par stämpar upp i taket från ställningen för att sedan kunna lossa samtliga skruvar, bryta loss vägg från golv, skrapa butyl och sedan höja hela ställningen/skåpet med hjälp av ställningens justerbara bottenskruvar.

Efter lite om och men, höjning (Ca 30mm) av ställningen, demontering av bultar i styrhyttens A, B, C och D stolpar, kofot och tålamod fick vi tillslut höjt bilen och golvet låg prydligt kvar på bilens ram.
 

Bilagor

  • 20240501_115052.jpg
    20240501_115052.jpg
    1,6 MB · Visningar: 49
  • 20240501_124336.jpg
    20240501_124336.jpg
    7 MB · Visningar: 49

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Därefter var det bara till att kapa upp golvet i ca 1m2 stora bitar med cirkelsåg, kapa loss sönderrostade vagnsbultar som förankrade sandwich-konstruktionen mot rambalkarna och lyfta ut det gamla golvet.
20240501_171358.jpg20240501_182457.jpg

Så nu "svävar" skåpet fritt över ramen. Redo för att få sig nya reglar samt nytt golv konstruerat.

Lite saker jag känner mig osäker på inför byggnation av nytt golv?!

Den gamla sandwich-konstruktionen bestod av (botten till toppen)
- 2,6mm plyfa (med någon typ av akryl/plast film mot botten av ramen, "väderskydd" antar jag)
- 45mm reglar + 45mm EPS isolering
- 5mm plyfa
- 1,5mm dekorativ/ljuddämpande plastmatta.
Sammanlagt ca 54mm.

Skulle ni rekommendera att jag efterliknar den föregående konstruktionen eller kan jag optimera den för bättre bärighet?

Jag är medveten om att jag måste behålla den totala tjockleken på golvet för att skåpet skall behålla sin vikt/tyngdpunkt fördelat jämn mellan ramen samt hytten på bilen.
Men funderar på att bygga 4mm+45mm+4mm+plastmatta istället..
 

Bilagor

  • 20240501_150050.jpg
    20240501_150050.jpg
    1,3 MB · Visningar: 38

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vilka fantastiska medlemmar vi har i HBK och det är väldigt lärorikt att följa ett sådant här projekt. Hoppas någon av de andra storrenoverarna hör av sig med uppmuntrande kommentarer i tråden.
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Vilka fantastiska medlemmar vi har i HBK och det är väldigt lärorikt att följa ett sådant här projekt. Hoppas någon av de andra storrenoverarna hör av sig med uppmuntrande kommentarer i tråden.
Man har ju blivit inspirerad av tidigare skapade trådar här i forumet.
Än så länge har jag hoppet uppe! Vi får se om känslan håller i sig när det är dags för byggnation! :msn_fingerscrossed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Därefter var det bara till att kapa upp golvet i ca 1m2 stora bitar med cirkelsåg, kapa loss sönderrostade vagnsbultar som förankrade sandwich-konstruktionen mot rambalkarna och lyfta ut det gamla golvet.
Visa bilaga 233558Visa bilaga 233559

Så nu "svävar" skåpet fritt över ramen. Redo för att få sig nya reglar samt nytt golv konstruerat.

Lite saker jag känner mig osäker på inför byggnation av nytt golv?!

Den gamla sandwich-konstruktionen bestod av (botten till toppen)
- 2,6mm plyfa (med någon typ av akryl/plast film mot botten av ramen, "väderskydd" antar jag)
- 45mm reglar + 45mm EPS isolering
- 5mm plyfa
- 1,5mm dekorativ/ljuddämpande plastmatta.
Sammanlagt ca 54mm.

Skulle ni rekommendera att jag efterliknar den föregående konstruktionen eller kan jag optimera den för bättre bärighet?

Jag är medveten om att jag måste behålla den totala tjockleken på golvet för att skåpet skall behålla sin vikt/tyngdpunkt fördelat jämn mellan ramen samt hytten på bilen.
Men funderar på att bygga 4mm+45mm+4mm+plastmatta istället..
Om du vill ha mer bärighet i golvet lägg då in några extra reglar där man går mycket, innanför dörren och i gången. det sparar du vikt på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som en vis man vid namn JANKRO brukar skriva i trådar om fuktskador "känns det hopplöst har ni inte rivit tillräckligt mycket", eller något i stil med det, så hade vi alltså inte kommit till vår vändpunkt och hittat friska reglar än.

Därav beslutet att även bygga ett helt nytt golv.
Kanske låter det drastiskt, men med tanke på hur .....................

Hejsan, till mitt försvar vill jag anföra att jag brukar aldrig nämna hur långt det kan vara till vändpunkten.
Som tröst kan man också tillägga att ramen ser ju jättefin och rostfri ut..... Nu när den syns så bra.

images (4).jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När man är på andra sidan alltså när man inte river ned utan återställer och förbättrar brukar allt rulla på och gå bättre. Sen är det svårt att att avsluta man har investerat för mycket.
Att ramen är bra är ju väldigt glädjande nyheter då finns det en bra grund att bygga vidare på!
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
När man är på andra sidan alltså när man inte river ned utan återställer och förbättrar brukar allt rulla på och gå bättre. Sen är det svårt att att avsluta man har investerat för mycket.
Att ramen är bra är ju väldigt glädjande nyheter då finns det en bra grund att bygga vidare på!
Där håller jag med fullt ut!
Nu står vi och kikar på nya vitvaror, lampor och beslag. Blir till och med en ommålning av hela skåpet i samband med att alla Lister skall demonteras och tätas om.
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Hejsan, till mitt försvar vill jag anföra att jag brukar aldrig nämna hur långt det kan vara till vändpunkten.
Som tröst kan man också tillägga att ramen ser ju jättefin och rostfri ut..... Nu när den syns så bra.

Visa bilaga 233566

M.v.h. JANKRO.
Bilen blev importerad från Italien 2020 och hade då bara rullat 42000km. Så den har gissningsvis använts som "stuga" på permanent ställplats.

Nu har det gått ca 65000km, inte en ända rostfläck på vare sig chassi eller ram.
Motorn går som en klocka! Knappt inkörd!

Hade det inte varit för att själva bilen varit i så fint skick hade jag aldrig lagt ner mödan på allt arbete.
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Hej igen gänget!

Är det någon som kan svara på vilken typ av plyfa man skall använda som bottenplatta i golvet?

WBP känns som en bra idé?!

Skulle någon rekommendera att behandla denna skiva ytterliggare?

I mitt orgonalgolv hade plyfan en tunn skyddande plast/akrylfilm som täkte hela golvet mot underrede/ram.
 
Toppen