• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

16" på light chassi?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.107
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag nu skulle byta mina plåtfälgar med 215/75*15 till alu.fälgar 16" med lämplig däck stl?.
Blir det ökad tjänstevikt då? Har ni någon hm om det? Jag tänker på min begränsade lastvikt.
Tommy
Du kan byta till 225/75/16 drygt 5%skillnad i omkrets, gissar på att dom väger 4-5kilo styck mer
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
På vissa? Ducato visar hastighetsmätaren väldigt fel med de mindre hjulen, det finns alltså utrymme att köra med större hjul utan att hastighetsmätaren visar för lite. Då kan du ha en hög profil och bredare däck, och du kan köra med lägre lufttryck för samma bärighet, och komforten blir bättre. Den ändrade utväxlingen gör också att motorn varvar mindre för en given hastighet, det ger ju också bättre ljudkomfort.
Kunde inte sagt det bättre själv! Rätt så!
Jag bytte från 15" till 16" med 5x118 bult. Däcken blev Nankang Snow SL-6 (225/75 R16C 121/120R ) Obs. högst lastindex! Luftrycket varieras efter behov och omständighet. Jag kör ofta på mycket dåliga vägar i Balkans vildmark. Dessa däck är mycket bra på våt väglag i Nordeuropa och på dåliga grusvägar på Balkan. Cirkeln ökade visst med 7%, 2% för mycket, men vem bryr sig? Hastighetsmätaren går nu exakt rätt jmf. navigatorn. Däcken är mjukt fjädrande, bekväma att åka på. Mina Michelin som jag kör på i Sverige sommartid känns hårda och stötiga i jmf. Frigångshöjden blev 5cm? bättre. Det finns dock alltid en nackdel! Det är mycket mer gummi i Nankang än i Michelin. Vill minnas att varje Nankang är 3 Kg tyngre än Michelins. Så jag tankar 12Kg vatten mindre!:p Även 16" fälgen är några kilo tyngre än 15" men det är bortkalkylerat för länge sedan (tog bort tung plåt i ramslutet istället). Har aldrig haft problem med däcksutrymmet, varken fram eller bak (Dethleffs Advantage T6501, 2008, 3,5 T)
:bye:Julian
 

Bilagor

  • RepairAttempts.png
    RepairAttempts.png
    2 MB · Visningar: 11

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
663
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har två nya lösa 225/75-16 Continental VanContact Camper.
Jag har även två likadana däck monterade på den vanligaste 16"-fälgen till Fiat light chassi.
Idag vägde jag dem med hjälp av badrumsvåg.
Löst däck vägde 17 kg.
Komplett hjul vägde 29,3 kg, dvs fälg inkl ventil och balanseringsvikter vägde 12,3 kg.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har bytt till 16” och ja varvtalet blir lägre och hastighetsmätaren visar lägre km/h mot 15”. 80 km/h på mätaren=84 km/h på gps. Lägre varvtal leder till att typ vid en uppförsbacke vill den ha en lägre växel tidigare än om det varit 15”. Ska man backa så går det ännu fortare med 16” där man egentligen vill ha lägre utväxling än original. Mina erfarenheter iaf.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.948
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har bytt till 16” och ja varvtalet blir lägre och hastighetsmätaren visar lägre km/h mot 15”. 80 km/h på mätaren=84 km/h på gps. Lägre varvtal leder till att typ vid en uppförsbacke vill den ha en lägre växel tidigare än om det varit 15”. Ska man backa så går det ännu fortare med 16” där man egentligen vill ha lägre utväxling än original. Mina erfarenheter iaf.
Vad var skillnaderna i hastighet innan du bytte hjul? Förstår inte riktigt hur du tolkar så stora skillnader i utväxling. Sedan kräver både EU och svensk lag kräver att mätaren ska visa lägre hastighet, än verklig, vilket den alltid gör.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Lägre varvtal leder till att typ vid en uppförsbacke vill den ha en lägre växel tidigare än om det varit 15”. Ska man backa så går det ännu fortare med 16” där man egentligen vill ha lägre utväxling än original. Mina erfarenheter iaf.
Där har du i.o.f.s. rätt, jag har också lagt märke till det. Vissa år kör jag blandat, 16" på vintern och 15" på sommarn och märker helt klart att jag vill växla ner tidigare när det går uppför (/motvind) med 16" men jag kan också växla upp tidigare när det går nedför. Det jämnar liksom ut sig! De som köper bil med 16" monterade från början (jag förutsätter samma drivlina som med 15") har inget att jämföra med och de märker således aldrig fenomenet.
Backen på Fiat är som den är, den har ett syfte (i Italien får de ofta backa i branta backar), man vänjer sig och det har mera att göra med körteknik. Obs. jag har bara bytt koppling en gång (några år sedan) efter 12 år / 15 000 mil. Så vid backning har jag inte kunnat notera någon märkbar skillnad mellan 15" eller 16". Å.a.s. har jag lärt mig att undvika att backa med husbilen!!:cool: (åldersbetingat??)
:bye: Julian
 
Senast ändrad:

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Med 16” visar mätaren 80 och GPS visar 83/84. Det är skillnaden på min bil 15 vs 16. Det är verkligheten iaf. Sen må det vara olagligt eller inte men bilprovningen har inga åsikter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har två nya lösa 225/75-16 Continental VanContact Camper.
Jag har även två likadana däck monterade på den vanligaste 16"-fälgen till Fiat light chassi.
Idag vägde jag dem med hjälp av badrumsvåg.
Löst däck vägde 17 kg.
Komplett hjul vägde 29,3 kg, dvs fälg inkl ventil och balanseringsvikter vägde 12,3 kg.
Vägde ett Michelin Agilis CP samma dimension som jag hade liggande löst, det vägde 16Kg.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
663
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vägde ett Michelin Agilis CP samma dimension som jag hade liggande löst, det vägde 16Kg.
Mina däck är alldeles nya. Är ditt däck också det?

Jag gjorde ett grovt överslag på hur stor vikt man sliter bort under däckets livslängd.
Jag räknade på 225/75-16, att slitbanan består av 70% gummi (resten är "mönstret"), att man sliter bort 7 mm och att densiteten på gummit är 950 kg/m3.
Jag kom fram till att man sliter bort ca 2,5 kg/däck. Spontant tycker jag det låter mycket. Någon annan får gärna kontrollräkna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mina däck är alldeles nya. Är ditt däck också det?

Jag gjorde ett grovt överslag på hur stor vikt man sliter bort under däckets livslängd.
Jag räknade på 225/75-16, att slitbanan består av 70% gummi (resten är "mönstret"), att man sliter bort 7 mm och att densiteten på gummit är 950 kg/m3.
Jag kom fram till att man sliter bort ca 2,5 kg/däck. Spontant tycker jag det låter mycket. Någon annan får gärna kontrollräkna.

Skulle tro att mitt däck är 95% har suttit bak 1200mil.
 
Toppen