Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja det är så osannolikt, rent tekniskt, att jag inte bemödat mig att bemöta påståendet.
1,2 liter milen, 0,3 l lägre förbrukning = 0,9 liter milen.
Dvs 30% lägre förbrukning.
I Engelskspråkiga forum brukar man säga "I call BS".
Översatt, skitsnack.
Det skulle betyda att verkningsgraden ökat till en nivå som gränsar till Nobelpris.
Pratar vi teoretisk besparing eller har du en verklig minskning på runt 15-20% rakt över endast med hjälp av trimning ?
All respekt men det låter faktiskt rätt osannolikt.
Spelar ingen roll vilken motor du trimmar, 130 är en motor med en enklare turbo och ett smalare register än 150hk. Båda är lika lämpliga eller olämpliga att trimma, men tro inte att en trimmad 130 blir lika bra som en original 150. Riktigt så lätt är det inte. Man får alltid vad man betalar för glöm aldrig det. Varför blir då en motor bättre när man trimmar, varför gör fabrikanterna inte detta direkt? Dels har det med marginaler på hållbarheten såklart, men den stora bieffekten med trimning är att motorn inte uppfyller gällande utsläpps och avgas krav som motorn är certifierad för. Det är där du fuskar, tänk på det ni som inte gillar VW och dieselgate skandalen mm. Skulle jag kunna tänka mig att trimma själv? Självklart, i valet effekt och miljö så väljer iaf jag mer effekt och körbarhet framför miljö, dagens moderna bilar är så otroligt mkt bättre än tidigare att det ändå blir bättre för miljön med en nyare bil än en äldre. Men vi är alla olika i våra prioriteringar.Atomatlådan sytrs av varvtalet och gaspådrag .130hk lämpar sig väl för trim då den är nedtrimmad från början.
Hej igen
Min inställning till hur en diesel bör köras är att jobba på de varvtalen där vridmomentet är som bäst, detta skiljer lite mellan olika motorer givetvis.
Min motor jobbar som bäst mellan 1500-3200 rpm, över detta varvtal är det rätt onödigt att gå under uppväxlingssekvensen ( enklast att tillse vid körning med manuell låda givetvis ).
Min robotlåda jobbar ganska så exakt efter motorns vridkurva, växlar som oftast upp vid 3000-3100rpm.
Jag har bekanta som kör husbil med automatlåda, som inför större motlut gör kickdown för att få upp varvtalet. Det man tjänar med detta är bara att man gör slut på lite mer bränsle, motorn drar ju inte bättre för att man får upp varvet.
Mitt råd är att hålla jämn gas, dagens robotlådor är så intelligenta att en människa inte kan konkurrera med dem ( när det gäller att växla vid rätt varvtal). Ändra man förutsättningarna genom att tex gasa så ändrar ju lådan på sitt arbete också, med påföljd att det sliter mer på materialet samt drar mer bränsle.
...
Med vänlig hälsning, Pumba
Man trimmar väl bilen för att det är roligt samt att man får en mer körbar bil, vem bryr sig om tusenlappar hit eller dit när man köper en husbil för en miljon..=)))
Är det någon som optimerat en Euro 6 motor