• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Är i Spanien och vår Fiat Ducato Van ett år och tvåtusen mil gammal har blivit så låg i bakändan att genomslagsskydden börja fungera som fjädring de också. Vi har sökt upp en verkstad i Vilafranca som gjort bra jobb åt oss tidigare för att få inmonterat Al-Ko Air Top, ett jobb som vi på en tidigare bil enkelt fick gjort i München. Efter mycket snack så säger verkstaden att de kan inte göra det. Två verkstäder till svarar samma sak en fjärde verkstad i Reus går till slut med på att göra arbetet men de kan inte förstå var de skall hitta denna välkända luftfjädring. Efter fem minuters sökning har vi skaffat alla uppgifter de behöver. Reservdelsmannen konstaterar att delarna inte finns i Spanien men kan komma inom två veckor - okay vi kan vara här igen då.
Nu inträder ny diskussion som slutar i att jag blir förbannad och säger "kan ni montera in nya bladfjädrar" solskensleenden, det kan de till en kostnad av 14000:- . Jag svarar att det är garanti på bilen, de kan själva konstatera att den är för låg och inte fullastad. Om några dagar skall delarna vara på verkstaden - vi får se hur det går.

Förstår någon varför en händig mekaniker inte utan snack kan göra jobbet, det jobb som vi hemma gör själva på några timmar.
Hälsningar
Jan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fjädring

Många verkstäder (troligen också spanska) är så bekväma av sig, så om deras ordinarie leverantörer inte har lite udda delar som behövs så orkar de inte ta sig an problemet.
Internet handel är också något som de inte verkar tro existerar, utan bara komplicerar deras vardag, även om delarna finns att få tag på.

Liknande problem verkar ofta uppstå vid förfrågningar på verkstäder om delar till äldre bilar.
Vid åtskilliga tillfällen här så har man läst om t. ex. de som kollat på äldre ducatohusbilar och då frågat "sin" verkstad om service och reparationer på dessa bilar. Ofta får de som svar en bekymrad rynkad panna och orden "Näe, du vet,,,,, till de där gamla bilarna finns det inga delar längre att få tag på, så det är ingen idé att köpa, det blir bara problem."
I hela Europa inräknat England så dräller det ju av äldre Ducato som behöver repareras ibland, det vore konstigt att alla dessa bilar funkar utan tillgång på reservdelar.
Det vet ju alla som har en äldre husbil och en dator, att reservdelar till den bara är några knapptryckningar, och i värsta fall några dagars leverans borta innan man kan montera dem på bilen.

En utsvävning från udda eller specialdelar till en nyare bil visserligen. Men anledningen till oviljan är nog av samma orsak tror jag. Det blir lite för besvärligt.
Däremot så brukar det finnas mindre verkstäderna som lever på god service och nöjda kunder som gärna tar sig an problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

Jovisst har det varit Fiatverkstäder. Garantiarbete, nej inte till en början då jag ville ha Al-Ko luftfjädring som förstärkning/förbättring. När jag efterfrågade nya original bladfjädrar blev det plötsligt en fråga om garanti eftersom vem som helst kunde se att de fjädrar som bilen har nu sackat ihop.
Jan
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Fjädring

Det känns som om du kommer ha samma problem om 2 år igen, dvs att fjädrarna kollapsar, är detta ett problem som drabbar alla med fiats bladfjäder chassin?
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Fjädring

Våran globecar är en 17 och 400mil ligger redan på gummit nästan tom.
Kattis.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Fjädring

Hade tidigare en Bürstner med Fiat chassi från -04, där var det en extra bladfjäder monterade underst, som enl. en Fiat verkstad sattes på bilar med förväntat högt bakaxeltryck.Kanske finns även denna möjlighet till nyare Fiat chassi.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51028

Guest
Sv: Fjädring

Jag har satt på plattjärn som ersatte dom hänkerna med 12 cm funkar hur bra som helst de e de första jag gör på Fiat. SBP säger inget men de kommer säkert nån här göra som vanligt
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

Nu har vi själva skruvat dit AlKo luftfjädring, det känns skönt. Är just nu i södra Italien och deras mindre vägar håller samma kvalitet som min ungdoms grusvägar i tjällossning. Då kan det behövas original fjädringsväg.
 
Toppen