• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Apropå pommes frites - tror det nästan serveras till var o varannan rätt söderöver MEN det är ju bara att be om att få det utbytt mot kokt potatis, sallad eller vad man nu vill ha istället ;) Har aldrig blivit nekad.

Skönt du kom hem helskinnad, har med stor behållning följt din tråd!

Du får väl byta rubrik på tråden nu, till "Vi som lyckats köra hem till vintern" ;) :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Nej Jappe tåget har gått för hemfärd, hade en enorm tur och kom hem i sista minuten en massa snö och minus 14gr gör det nästan omöjligt att ta sej hem eftersom man måste ha el för värmen och kan bli svårt att starta utan motorvärmare.
När jag åkte visste jag att det var minst lika varmt hemma som det var i olihao på natten vad jag inte visste var hur kallt det var på nätterna i frankrike eftersom man var lite för högt på nätterna.
De gånger jag inte hade el var jag ganska lågt ner och det var så jag planerade det, var livrädd att hamna utan el högt upp, hade tur där i frankrike i orcid att jag fann en ensam elplats på nyårsnatten eftersom det var högt uppe klart och kallt.
Eftersom allt var stängt så hade jag nästan inget att äta bara ett ägg lite te och knäckebröd jättegammalt.
Stanna därnere och jobba med att inte röka och försök hitta lite normal allsidig kost ät vitaminer så kanske du kommer att må bättre.
Som du har det i sverige väntar bara umbäranden, kommer du hem när vädret tillfälligt blir lite bättre så vet du att du kan stanna här ett tag och förhoppningsvis ladda batterierna, min fars lägenhet står tom på det mesta och går att använda med en tältsäng om du vill, den kommer att säljas så småningom parkering gratis 10m från dörren.
Ät som pelle så kommer du må bättre han är riktigt duktig på mat.

majzann Jag har tänkt byta namn flera gånger men det går inte då blir det en ny tråd. Det är nog dags att avsluta den här tråden men det känns som det finns lite lösa ändar och kommer det upp synpunkter och frågor svarar jag gärna.
Att övervintra på GC är ju ett mycket bra val klimatet är ju helt annat och mycket bättre har Varit minst 20 ggr på öarna går ju t.o.m. att bada vilket bara självmördare gör i Portugal.
Hade jag kommit dit hade jag säkert valt att stanna och ta en flygstol hem tillfälligt går ju 3.5 mil härifrån till rimligt pris inte som de priser jag fick i faro.
Ha det bra!
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Beträffande starta, har du en hel startmotor ett nytt batteri som det jag tipsade om, hela glödstift så klarar motorn iallafall under -30 grader, dock får du ta om direkt om den inte går i gång och glödga igen.

Glödstift är lätt att kolla och billiga, på sommaren märker man inte om ett stift är trasigt dock.

Hur mycket olja har den dragit? min brukar dra en under en halvliter på 300 mil (ToR Abisko), den har gått 24000 mil.

Ett tips ifall det är superkallt är att sätta en engångsgrill under oljetråget!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har slagit i 1 liter, på ca 800 mil, körde ju en riktig omväg ner och en närmare väg på 350 mil hem.
Den drog ingenting tills jag åkte en bit på hemvägen då efter lite snabbkörning så sjönk det markant på stickan en dag.
Jag har en förklaring tror jag, när jag kom upp i hundra drygt vilket var lätt med den dyrare av dieselsorterna där.
Vid drygt hundra fick jag ibland ett turboryck utan att öka gasen var ju snabb med att släppa av eftersom motorn orkade mer än vägegenskaperna.
Tror att när motorn var genomvarm på höga varv skickade in lite motorolja genom vevhusventilationen till insuget.
Det förklarar den ökade effekten utan att röra gasen och förlusten av motorolja plötsligt, min kusin hade överfyllt en del och fick problem han var tvungen att bromsa ner motorn. Har ju hänt en del olyckor med volvo i USA där motorn rusat på motoroljan.
Bromsar man inte ner den tokvarvar den tills den rasar. Man måste bromsa tills den lägger av och det snabbt eftersom den blir mycket starkare på motoroljan än normalt.
Så motorn drog alltså ingen olja alls om man avläste stickan på 500mil.
jag har ju gjort en halv motorbehandling men kommer att fullfölja den, lite dyr men för modligen det som räddat min motor. man ska ju kunna köra en bit helt utan motorolja utan att motorn tar skada.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Har funderat på om det inte är ett dåligt stift någonstans verkar som om den startar ojämnt.
Startmotorn fungerar bra hittils men för modligen är det någon bussning som är totalslut .
Tror man ska ha en speciell värmare som man ansluter direkt till oljetråget,
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

En engångsgrill under oljetråget? Det gjorde en här i samhället & sedan fick han cykla, bilen brann upp.:D Att få försäkringsbolaget att köpa den förklaringen blir nog inte lätt.

Bennie
:twitcy:
Man ska såklart inte lämna den utan uppsikt, precis som med barn:)

Fö så så läckte den motorn säkert något för en engångsgrill i -20-30 tänder inte eld på en diesel i första taget.

En fråga, vad var det som tog eld egentligen?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Har funderat på om det inte är ett dåligt stift någonstans verkar som om den startar ojämnt.
Startmotorn fungerar bra hittils men för modligen är det någon bussning som är totalslut .
Så kan det vara, om du inte ska köra så mycket nu så kan du prova dig fram genom att koppla ut 1:ans stift testa, vänta tills nästa dag och ta 2:ans osv.

Eller helt enkelt mäta eller helt sonika byta alla 4, 140 spänn på adbildelar Bosch original,165 Champion.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag ska byta till nya stift men väntar tiils våren innan jag åker men frågan är om det är någon mening med att han kan åka omkring.


Blev något fel här vet faktiskt inte vad jag skrev eller om jag kom åt delete eller något när jag skickade.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Byt ut dom. Glödstift är en förbrukningsvara med tiden. Kostar lite men lite krångligt ibland att byta eftersom att har dom suttit där länge kan dom ha koksat igen och så brukar dom vara med väldigt liten fin gänga och lätta att bryta av. Ungefär som tändstift på en bil men dom brukar ju bytas oftare
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja nu startade ju motorn i minus 12gr men den gick ju knackigt innan den fått gå en minut, men egentligen ingen tvekan och inget som blivit sämre, ska provstarta i varmare väder vilket ska komma till i morgon kväll.
Ja att byta stiften är nog det rätta att göra.
Pilote 1 tips är ju riktigt bra och kräver inga instrument, att mäta glödstift med digitalmultimeter är nog svårt att få rätt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja nu startade ju motorn i minus 12gr men den gick ju knackigt innan den fått gå en minut, men egentligen ingen tvekan och inget som blivit sämre, ska provstarta i varmare väder vilket ska komma till i morgon kväll.
Ja att byta stiften är nog det rätta att göra.
Pilote 1 tips är ju riktigt bra och kräver inga instrument, att mäta glödstift med digitalmultimeter är nog svårt att få rätt.

Jag vet inte hur dom och om dom åldras.

Men att den går knackigt när du just startat är inget egentligt fel då allt är kallt och det är tempen som tänder.

Däremot att mäta med att kolla gnistan, visst man kan se gnistan om man är stående ute i skogen men hallå om man har en multimeter så använder man den och ser ett exakt värde inte "jag tror det var ganska bra gnista..." , annars vad ska man ha den till:)

Mäta ohm så gäller det bara att ansluta tillräckligt bra, superenkelt annars är det enklare och lättare att få en noggrann mätning genom att mäta ström då det oftast är under 10A per stift och 10A klarar alla vettiga multimetrar medans resistans runt 1-2 ohm ställer högre krav på instrumentet och den som mäter framförallt.

En bra tips med multimetrar är att köpa några extra banankontakter och göra egna testkablar, tex flatstift, ringskor od, krokodilkontakt mm.
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

hej.
Ett friskt glödstift kräver 20 amp och sjunker sedan till 10 amp
vid test är det ofta helt men vid uppvärmningsfasen blir det avbrott.
Har man inte någon tångampmätare kan man koppla ström till en 12v 50watt
lampa och jorda över glödstiftet lyser lampam är stiftet ok ett glödstift behöver minst 40watt.:twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

hej.
Ett friskt glödstift kräver 20 amp och sjunker sedan till 10 amp
vid test är det ofta helt men vid uppvärmningsfasen blir det avbrott.
Har man inte någon tångampmätare kan man koppla ström till en 12v 50watt
lampa och jorda över glödstiftet lyser lampam är stiftet ok ett glödstift behöver minst 40watt.:twitcy:
20A låter otroligt mycket, är det något snabbstart stift då vanliga inte drar så mycket?

Nedan finns en rätt bra film där man kan se hur man kan mäta samt även jämföra ett nytt med ett gammal, stiftet i denna test drar under 10A när det är kallt.

https://www.youtube.com/watch?v=8pftKnYBQ5c
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja det börjar bli dags att knyta ihop säcken och avsluta denna tråden, jag finns ju på bygga och renovera tråden och där kommer jag bli kvar.
Om man sammanfattar plus och minus så det positiva är mina vänner pelle och jappe och alla de som på olika sätt hjälpt mej under resan, det har varit ovärderligt Pilote1 och miaajanen har hjälpt mej med min bil Pilote1 är en praktisk människa som talar om saker som stämmer i verkligheten ganska handfast och det är ju det man främst behöver i svåra lägen.
Sedan har det funnits andra medkännande som stöttat mej rent mentalt vilket varit bra att begrunda medan man suttit av sina timmar och inte vetat vart man ska stanna och om bilen ska stanna eller motorn rasa.
Det har varit fina upplevelser och vackra vyer från bilfönstret, tänk om man kunnat stanna och fota och gå ut i naturen, men där det var som finast fanns det inga rastplatser. Fanns nästan inga ställen att stanna på alls vid vägen på hela resan.
Min hälsa har också blivit bättre en viktnedgång och ingen medicin har gjort att jag idag känner mej starkare än på länge skottade snö idag utan problem t.ex. Mina vattenkastningsbesvär har mer eller mindre försvunnit hade ju en massa medicin för det, mina magbesvär har också blivit mycket bättre.
Det negativa är att jag inte fått en semester som jag egentligen ville ha,
Problemen med bilen som hela tiden upptog mina tankar, maten och min urusla planering av matinköp, hemma kommer jag undan med det har en butik som alltid är öppen en pizzeria 50 m bort, men utomlands i en husbil över nyår när allt är stängt blev det besvärligt.
Ensamheten var också svår inte många är ensamma på en resa nästan alla är par, och då kan man ju ändra kursen på gps under resan och leta ställplatser.
Som det nu var så satt jag i en rystande och vibrerande bil och försökte använda telefonen, mina händer är ju xxl så jag kan inte skriva så bra på den speciellt inte efter krocken då händerna skakade som på ett gammalt fyllo innan morgonölen.
Skickar några bilder från stranden vid parkeringen vid Nerjas strand ett utmärkt gratisställe att stanna på.
När jag kört ifrån Nerja och hittade pelle vid misja hade han råkat skada höger bakdörr det är värre än vad fotot visar och det ska lagas i portugal.
WP_20161126_14_47_11_Pro.jpg

WP_20161205_15_53_21_Pro.jpg

Visa bilaga WP_20161204_14_44_40_Pro__highres.jpg
PlastPelle höll hela tiden på med sin telefon och han var riktigt duktig på att hantera den mycket bättre än mej han lärde mej en del hur man gjorde.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag hade också en väldigt duktig kvinna som jobbar med omklädning av möbler och dynor hon hjälpte mej mycket med caddyn och även med husbilen.
WP_20161126_12_49_22_Pro.jpg

WP_20160622_15_52_36_ev0_Pro.jpg

Finns det något alls söderut som egentligen slår det här?
 

Bilagor

  • WP_20160602_15_08_07_Pro.jpg
    WP_20160602_15_08_07_Pro.jpg
    2,2 MB · Visningar: 32
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

En liten jämförelse med pelles bil som är ca 10ggr dyrare.
Och nej någon inbyggd elvärme har han inte och det bör man nog ha istället för en lös fläktkamin. Men det finns i min bil och även värme till avloppstanken
dock är fördelningen lite ojämn men kan sitta damm i rören som jag ska dammsuga, för på toaletten blir det bastu och bra när man ska torka kläder handuk och täckjacka torkade på rekordtid där.
 

Bilagor

  • SAM_0283.JPG
    SAM_0283.JPG
    4,1 MB · Visningar: 50
  • SAM_0286.JPG
    SAM_0286.JPG
    3,9 MB · Visningar: 42
  • SAM_0284.JPG
    SAM_0284.JPG
    4,3 MB · Visningar: 38
  • SAM_0285.JPG
    SAM_0285.JPG
    4,2 MB · Visningar: 48
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen